پاسخ دکتر بیارجمندی به شبهه عضو حقوقدان شورای نگهبان؛

شورای نگهبان بعنوان مرجع ذیصلاح قانونی در حوزه انتخابات، می تواند اجرای بخشی از این سیاست کلان انتخاباتی را عهده دار گردد و اظهارات نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفا با انگبزه های شخصی و احتمالا سیاسی مطرح گردیده است.

شورای نگهبان براساس قانون اساسی حق تذکر به نمایندگان مجلس را دارد

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری روز شنبه در پاسخ به یکی از خبرنگاران که گفت برخی نمایندگان تهمت‌ها و افتراهایی را وارد می کنند، آیا شورای نگهبان نباید در مسئله اخلاقیات ورود کند؟ گفت: « ایران، کشوری مسلمان است و دستورات و آموزه های دینی، ما را مکلف می کند که در چهارچوب اخلاق و رفتار اسلامی عمل کنیم. مردم انتظار دارند چنین رفتاری در بخش های مختلف مجلس، دولت و قوه قضاییه وجود داشته باشد. چند ماه گذشته یک نماینده مطلبی را علیه یکی از وزیران مطرح کرد، وزیر مذکور در نامه ای به شورای نگهبان کذب بودن این مطلب را همراه با اسناد و مدارکی برای ما فرستاد. همکاران ما در اداره انتخابات شورا، این نماینده را خواستند و به وی تذکر دادند و گفتند بیان این مسائل می تواند در سرنوشت و صلاحیت آینده شما تاثیرگذار باشد.»

این اظهارات ضمن بازتاب داخلی و خارجی، واکنش هایی را در مجلس و حتی شورای نگهبان بدنبال داشت! غلامرضا کاتب، عضو هیأت رئیسه مجلس و نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان مدعی شدند که این تذکر در حیطه وظایف شورای نگهبان نیست!

در این ارتباط دکتر حسن بیارجمندی استاد حقوق دانشگاههای استان طی مصاحبه ای با خبرنگار گلستان ما به این اظهارات و شبهه پاسخ داد.

بسم الله الرحمن الرحیم

براساس بند ۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند ۱۳ سیاست‌های کلی «انتخابات» - که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است- و در تاریخ ۱۳۹۵/۰۷/۲۴ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ گردیده است؛ مقرر گردیده است که:«تعیین سازوکار لازم برای حسن اجرای وظایف نمایندگی، رعایت قسم‌نامه، جلوگیری از سوءاستفاده مالی، اقتصادی و اخلاقی و انجام اقدامات لازم در صورت زوال یا کشف فقدان شرایط نمایندگی مجلس در منتخبان.» لذا شورای نگهبان بعنوان مرجع ذیصلاح قانونی در حوزه انتخابات، می تواند اجرای بخشی از این سیاست کلان انتخاباتی را عهده دار گردد و اظهارات نجات‌الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفا با انگبزه های شخصی و احتمالا سیاسی مطرح گردیده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار