بیکی گفت: مسیری را که رویداد فهما دنبال می کند یک مسیر هدفمند، مفید و ضروری است که باید به آن کمک کرد تا روز به روز به اهداف تکاملی خودش دست پیدا کند.

رویداد فهما مسیری هدفمند و ضروری/ ایجاد رقابت بین کانون ها و انعکاس گزارشات واقعی از ویژگی‌های فهما است

به گزارش گلستان ۲۴؛ کانون های فرهنگی و هنری مساجد ظرفیتی است که اگر باور شود یقینا می تواند تاثیرات بسیار خوب و خیره کننده ای را در فرهنگ جامعه ایفا کند. با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی در قوانین خودش تاسیس کانون های فرهنگی هنری در جوار مساجد را جزء تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده است و از سوی دیگر تاسیس این کانون ها در کنار کانون مساجد نیازمند حمایت های مالی جدی است. بنابراین طراحی یک سیستم هوشمند و استاندارد و همگام با رسالت این کانون ها و متناسب با حجم وسیع آنها باید ایجاد شود تا هم بار مالی بر دوش دولت زیاد نشود و هم مدیریت یکپارچه و منسجمی اعمال شود.

 

با توجه به این رسالت، نیازمند طراحی سیستم جدید هستیم. که سامانه فهما یکی از کاربردی ترین سیستم ها برای ارزیابی و نظارت بر کانون های راه اندازی شده است تا فعالیت ها و برنامه های کانون ها در این سامانه ثبت شده و مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

به همین منظور «مهدی بیکی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان اقدامات صورت گرفته در این طرح را تشریح کرد.

 

رویداد فهما را در کل چگونه ارزیابی می کنید؟

شبکه کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از گسترده ترین شبکه های مردمی در کشور است که ظرفیت های بسیار خوبی را دارد که باید این شبکه خوب مدیریت شود و از توانایی های آن خوب بهره برداری شود. بنابراین طراحی یک سیستم هوشمند یکی از ضروری ترین وسایل مدیریتی است که باید در اداره این شبکه به کار برد.

 

مسیری را که رویداد فهما دنبال می کند یک مسیر هدفمند، مفید و ضروری است که باید به آن کمک کرد تا روز به روز به اهداف تکاملی خودش دست پیدا کند.

 

در گام های ابتدایی این رویداد خوب عمل کرده است و توانسته است در حد بسیار زیادی اعتماد کانون های فرهنگی هنری مساجد را جلب کندو امیدواریم این مسیر رو به رشد ادامه پیدا کند و تمامی کانون های فرهنگی هنری کشور در بستر سامانه بچه های مسجد فعالیت های خودشان را خوب منعکس کنند.

 

چه فرقی بین بودن سامانه بچه های مسجد در امروز و نبودن آن در گذشته وجود دارد؟

باید بپذیریم که گستردگی شبکه کانون ها بسیار زیاد است و برای اداره و مدیریت آن نیازمند نیروهای فراوانی است که یقینا افزایش نیرو با سیاست های دولت همخوانی ندارد، بنابراین باید به فکر طراحی یک سیستمی افتاد تا هم بتوانیم این شبکه گسترده را خوب مدیریت کنیم و هم بار حقوقی و مالی بر دوش دولت نیاندازیم.

 

در گذشته بیشتر از سیستم های سنتی و حضور میدانی مدیریت بر کانون ها انجام می شد اما با طراحی این سیستم، صرفه جویی در وقت و مدیریت یکپارچه تری صورت می گیرد.

 

سامانه بچه های مسجد چه ویژگی هایی دارد؟

این سامانه واقعا یکسری ویژگی های مطلوب و مفیدی دارد که در نبود این سامانه ما از این ثمرات محروم بودیم.

 

۱- ایجاد رقابت در بین کانون ها

اولین ثمره این سامانه که می تواند به عنوان یک عامل انگیزشی از آن نام برد؛ ایجاد رقابت در بین کانون های مساجد است. ما در شبکه بزرگ برای پیشبرد کارها و برای سرعت بخشی به برنامه ها باید یک سیستم رقابتی ایجاد کنیم که سامانه فهما توانسته است عرصه رقابت بین کانون ها را فراهم کند.

 

۲- انعکاس گزارشات واقعی از فعالیت کانون ها

دومین خصوصیت مهمی که سامانه بچه های مسجد دارد که این خصوصیت مهم مورد دغدغه بسیاری از فعالین فرهنگی نیز می باشد، انعکاس گزارشات واقعی از فعالیت کانون ها است که در نبودن این سیستم رسیدن به گزارشات واقعی بسیار سخت و زمان بر بود که با آمدن این سامانه زمینه گزارشات واقعی فراهم شده است و ضریب خطای آن نیز به حداقل رسیده است.

 

۳- فرصتی برای برنامه ریزی دقیق مدیران بر اساس گزارشات منسجم و منظم

این سامانه فرصتی را فراهم کرده است که مدیران بر اساس یک اطلاعات منسجم برنامه ریزی دقیق تری انجام دهند، نبودن اطلاعات و فرآیندهای آن، مشکل بسیار مهم و اساسی است که یک مدیر برنامه ریز با آن مواجه است.

این سامانه توانسته است این خلاء مدیریتی را از بین ببرد.

 

۴- سرعت، صرفه جویی در وقت و هزینه

این سامانه هم توانسته است سرعت انتقال اطلاعات و گزارشات را بالا ببرد و هم توانسته است در هزینه و وقت صرفه جویی بسیار خوبی را فراهم کند که در گذشته سیستم ها برای گزارش گیری وقت بسیار زیادی را صرف می کردند که این مسئله مشکلات فراوانی را در برنامه ریزی به همراه داشت.

 

۵- تبادل تجربیات بین کانون ها

یکی از سرمایه های مهم سیستم های مردمی وجود طرح ها و ایده های ناب است که این سیستم می تواند بستر تبادل تجربیات بین کانونی را فراهم کند.

 

۶- سهولت در سیستم گزارش دهی و برنامه سازی

یکی از مشکلات فعالیت های فرهنگی که سیستم های مردمی را دچار بی حوصلگی و خستگی می کند برنامه های کلیشه ای بی ثمر و پرهزینه و پر زحمت است که تشکلات مردمی از آن دوری می کنند. این سامانه توانسته تا حد زیادی سهولت و آسانی را در اجرای برنامه ها بسترسازی کند.

 

آسیب هایی که متوجه این سیستم هست کدامند؟

این سیستم در عین حال که یک سیستم بسیار مفیدی است و جای خالی آن در در مدیریت شبکه های کلان کانونی همیشه احساس می شد اما نیازمند یکسری پشتیبانی ها و حراست های دقیق است که با پیشگیری می توانیم آن آسیب ها را به حداقل برسانیم.

 

۱- گزارش سازی

باید به گونه ای اشراف و تسلط بر این سیستم پیدا کنیم که جلوی گزارش سازی را بگیریم، البته مسئله گزارش سازی از قبل بوده است اما باید فکر کرد که چگونه می توانیم فرهنگ زشت گزارش سازی را به کلی از بین ببریم.

 

دو نکته در خصوص مقابله با فرهنگ بد گزارش سازی را باید مورد توجه قرار دهیم.

اول: روشنگری و تبیین قباحت و زشت بودن این عمل به طوری که فعالان فرهنگی به این مسئله برسند که گزارش سازی می تواند مهندسی فعالیت های فرهنگ پیش رو را دچار مشکل کند و ما در محاسبات اشتباهات فاحشی انجام دهیم.

دوم: شناسایی و بستن روزنه هایی که انگیزه گزارش سازی را زیاد می کند.

 

۲- عدم پشتیبانی از فعالیت ها و دیده نشدن کانون ها

طراحی این سامانه در صورتی موثر است که ما بتوانیم متناسب با فعالیت های کانون ها حمایت های جدی داشته باشیم و ذائقه کانون را همیشه شیرین نگه داریم تا آنها نیز با طیب خاطر و انگیزه بالایی فعالیت های خودشان را منعکس کنند. نگهداری و ثبات کانون ها یک فرایند سخت و دقیقی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار