یخ مشکلات زیتون کاران گلستانی از سرمای ۹۶ آب نشد و در سال ۹۷ باغداران در حالی که درخت های زیتون آنها بی ثمر مانده بود مورد حمایت قرار نگرفتند.

یخ مشکلات زیتون کاران گلستانی از سرمازدگی ۹۶ آب نشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ استان گلستان در کشور به منظور توسعه باغات زیتون در اراضی شیبدار به عنوان استان پایلوت در نظر گرفته شده است و بنا است 50 درصد از 110 هزار هکتار اراضی شیبدار استان گلستان به باغ زیتون تبدیل شود.

این اقدام قطعا منجر به آن خواهد شد که استان گلستان در افق 1404 به عنوان قطب تولید زیتون و فرآورده های آن در کشور مطرح شود.

اما سرمای زمستان سال 96 کشاورزان و زیتون کاران گلستانی را از تدابیر مسئولان ناامیدی کرد چرا که باغات آنها در سال ۹۷ ثمری نداشت و گرمای حمایت بیمه هم نتوانسته یخ مشکلات خسارت سرمازدگی را آب کند، این مهم منجر به آن شده که هم کشاورزان در اراضی شیبدار از کشت زیتون استقبال نکنند و هم اینکه برخی از زیتون کاران به سمت بیمه کردن محصولات و باغات خود نروند.

نمی توانیم همه خسارت ها را از طریق بیمه برای باغداران زیتون جبران کنیم

اما «وحید صیادی» که مدیریت شعب بانک کشاورزی استان گلستان را برعهده دارد نظر متفاوتی را ارائه کرده و بیان می کند این کشاورزان هستند که به سراغ بیمه نمی روند.

صیادی در گفتگوی خبری بیان کرده که تمام باغات زیتون که در سال 96 خسارت دیده غرامت خود را دریافت کردند.

وی می گوید با وجود اینکه به دنبال بیمه باغات زیتون رفتیم و در حالی که بیمه تعرفه های خوبی را نیز در نظر گرفته است اما در قبال درخواست برای بیمه باغات زیتون استقبال سردی را از زیتون کاران شاهد بودیم.

مدیریت شعب بانک کشاورزی استان گلستان همچنین از بیمه تن درختان زیتون خبر داد و گفت: علاوه بر بیمه محصول بیمه تن نیز برای باغداران در نظر گرفته شده و به ازای هر هکتار کشاورز 320 هزار تومان به بیمه پرداخت می کند و در قبال خسارت تا سقف 14 میلیون و 500 هزار تومان باغداران غرامت دریافت خواهد کرد که می دانیم این عدد جوابگوی خسارت ها به کشاورزان نیست و اما نمی توانیم همه خسارت ها را از طریق بیمه برای باغداران زیتون جبران کنیم.

پای درد دل زیتون کاران گلستانی رفتیم، زیتون کاران هنوز سرمای سال 96 را فراموش نکردند و بیان می کنند که به دلیل سرما در سال 97 برداشت قابل توجه داشته باشند و بیمه نیز خسارتی به آنها پرداخت نکرده چرا که درخت های آنها که دچار سرمازدگی در سال گذشته شده بود هیچ ثمری نداشت و کارشناسان بیمه نیز بیان کردند که نمی توانیم درختانی که ثمری ندارند را بیمه کنیم.

از سویی باغداران زیتون نیز از ضعف ادوات در باغداری در سطح استان گلایه داشتند و می گویند هر چقدر که در بخش کشاورزی امکانات و ابزارهای خوبی وجود دارد ولی در باغداری نتوانستیم از تکنولوژی روز بهره مند باشیم.

خاطرات تلخ زیتون کاران از طرح طوبا و سرمای ۹۶

همچنین برخی از باغداران زیتون از طرح طوبا نیز گلایه مند بودند و می گویند این طرح باعث شد که نگاه آنها به باغداری زیتون تغییر پیدا کند، در این طرح جهاد کشاورزی نهال های غیر مثمر زیتون را به کشاورزان برای غرس تحویل داده و در حالی که انتظار داشتند پس از چهار سال این درختان به بار بنشیند حتی پس از گذشته 10 سال ثمری از این درختان ندیدند.

«مهدی لطفی زاده»، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز می گوید: در استان گلستان 10 هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد و 5 هزار نفر نیز این باغات زیتون را مدیریت می کنند، در سال 7 هزار تن زیتون از استان گلستان برداشت می شود و از این میزان زیتون در استان 4 هزار تن کنسرو و 500 تن روغن زیتون استحصال می شود.

لطفی زاده اعتقاد دارد که بیمه در کنار باغداران قرار دارد و باغداری که در سال 96  خسارت دیده و صندوق بیمه کشاورزی اقدامی برای وی انجام نداده باشد این موضوع قابل پیگیری است و نمی توان از نظر دور بماند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان می افزاید: درخت زیتون توانایی تحمل خشکی را دارد و در شرایط سخت امکان رشد آن فراهم است و در طرح تفصیلی 110 هزار هکتار در اراضی شیبدار مستعد باغ هستند و 50 درصد آن می توانیم زیتون غرس شود.

لطفی زاده ابراز امیداری کرد که ژنوتیپ هایی از زیتون را پیدا کردند که نسبت به سرما و بازیابی درختان پس از سرما بسیار مقاوم است و این مهم می تواند بسیاری از مشکلات زیتون کاران گلستان را برطرف کند.

اما«مهدی صفرپور» رئیس انجمن زیتون کاران گلستان می گوید که دولت در زمانی که کشاورزان خسارت می بینند در کنار آنها نیست، اگر بنا است که زیتون در کشور توسعه یابد نیاز است که در زمانی که کشاورز نهال زیتون را غرس می کند و چهار سال باید منتظر محصول زیتون باشد مورد حمایت قرار گیرد.

وی می گوید: نهال زیتون شامل بیمه نمی شود و باغداری که دچار خسارت شد برای محصول یک سال از پوشش بیمه استفاده می کند اما به دلیل سرمای سال 96  باغدار دو سال گذشته با بحران اقتصادی دچار شد ولی کسی نگفت که این باغدار چگونه زندگی کرد و یا کارخانه داری که در سال گذشته زیتون دریافت نکرد چگونه قسط خود را پرداخت می کند.

رئیس انجمن زیتون کاران گلستان اعتقاد دارد که بیمه حمایت کافی ندارد، تا زمانی درخت زیتون بار دارد بیمه این درختان را تحت پوشش قرار می دهد و وقتی سرما زد بیمه باغداران را به حال خود رها می کند.

استمعال تسهیلات برای کارخانجات استحصال و تولید فرآورده های زیتون

کارخانه داران که به هزار آرزو و امید و بر اساس سیاست های سازمان جهاد کشاورزی در استان گلستان به سمت استحصال زیتون آمدند نیز مثل کشاورزان از سرمای 96 خسارت دیدند و اعتقاد دارند که باید دولت با استمهال تسهیلات آنها در کنار خسارت هایی که دیده اند بایستد.

از سویی انجمن زیتون کاران گلستان با استاندار نشستی را داشتند و ابراز امیدواری کردند که استاندار بتواند از خواسته های آنها حمایت کند.

حالا با توجه به سرمازدگی درختان در سال 96 تنها 60 درصد درختان زیتون بارور شد و پس از بحران دوساله زیتون کاران مقداری رنگ آرامش دیدند ولی چه تضمینی وجود دارد که در سالهای آینده باز سرما به سراغ زیتون کاران نخواهد آمد و اگر این چنین شود در راستای توسعه زیتون کاری در کشور بنا است دولت چه بسته حمایت ای داشته باشد.

به نظر می رسد نباید بر روی معیشت کشاورزان به ویژه کشاورزان مناطق محروم برای موفقیت و عدم موفقیت طرح تفصیلی و توسعه کشت زیتون در اراضی شیبدار آزمایش شود و یا اینکه باید در تمامی فراز و نشیب هایی غرس زیتون دولت در کنار کشاورزان باقی بماند.

زیتون کاری توجیه اقتصادی خوبی دارد و قطعا حمایت های بیشتر از سوی دولت می تواند منجر به آن شود که فرآورده های زیتون در جامعه افزایش یابد و وابستگی 90 درصدی کشور به روغن زیر سایه این حمایت ها کاهش یابد.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار