ناوگان حمل و نقل عمومی باید در ساعات مشخص و به صورت متناوب به مردم سرویس‌دهی داشته باشد اما ظاهرأ در برخی نقاط، شهروندان گرگانی از این خدمات محروم هستند و نسبت به سرویس‌دهی ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه دارند.

گلایه ساکنان«شهرک فرهنگیان»گرگان از ضعف خدمات‌رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی

به گزارش گلستان ۲۴؛ امروزه ترافیک به یکی از معضلات مهم زندگی شهرنشینی تبدیل شده است.تمرکز خدمات در مراکز استان‎ها موجب شده تا روزانه افراد زیادی از شهرهای اطراف برای برخورداری از خدماتی نظیر خدمات پزشکی به مراکز استان‎ها رفت و آمد کنند که این امر نیز بر افزایش ترافیک در مراکز استان‎ها می‎افزاید. مرکز گلستان نیز از این امر مستثنی نیست و با وجود احداث پروژه‎های بزرگ غیر هم سطح در گرگان هم چنان شاهد گره‎های ترافیکی شدیدی در این شهر هستیم. در این میان به گفته کارشناسان استفاده از حمل و نقل عمومی می‎تواند تا حدود زیادی مشکلات مربوط به ترافیک را کاهش دهد.

در حالی که همواره  مدیران شهری مردم را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی می‎کنند تا بخش‎های متعددی از شهر گرگان شاهد گره ترافیکی و آلودگی هوا نباشد اما گویا در این رابطه سیاست‎های حمایتی مناسب لحاظ نمی‎شود. ناوگان حمل و نقل عمومی  باید در ساعات مشخص و به صورت متناوب به مردم سرویس‌دهی داشته باشد اما ظاهرأ در برخی نقاط، شهروندان گرگانی از این خدمات محروم هستند و نسبت به سرویس‌دهی ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه دارند.

در همین رابطه گفت و گویی با محمدمهدی کمال‌غریبی سرپرست سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان در خصوص وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی گرگان و عدم سرویس دهی در برخی نقاط شهر انجام داده‎ایم که در زیر می‎خوانید.

با توجه به اینکه توسعه اتوبوسرانی یکی از راه حل‎های کاهش ترافیک در گرگان محسوب می شود چه خدمات ارزنده‎ای در این راستا ارائه شده است؟

کمال غریبی: سازمان حمل و نقل شهرداری گرگان دارای ۸۸ دستگاه اتوبوس در شهر گرگان است که با ۳۲ خط در سطح شهر خدمات‌رسانی انجام می‎شود در واقع از مجموع خطوط سطح شهر ۱۱۸ کیلومتر تحت پوشش خدمات هستند، همچنین  ۱۳۴ ایستگاه اتوبوس در گرگان وجود دارد که ۷۵ ایستگاه مسقف و دارای سایه‎بان هستند، به طور میانگین بین ۴۵ تا ۵۵ هزار نفر از شهروندان طی یک روز توسط ناوگان حمل و نقل عمومی شهر جابجا می‎شوند.

* کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر گرگان

 آیا تعداد اتوبوس‎های موجود در شهر برای خدمات رسانی به شهروندان مناسب است؟

کمال‌غریبی: در سطح شهر کمبود اتوبوس وجود دارد به طور میانگین برای ۷۲۵ نفر یک اتوبوس باید جابجایی داشته باشد اما در گرگان با توجه به کمبود اتوبوس این تعداد به یک هزار نفر رسیده است، میانگین عمر ناوگان ما در سنوات گذشته 11 سال و نیم بود اما با خرید ۲۰ دستگاه جدید به هشت سال و ۶ ماه کاهش پیدا کرده است، اگر ۲۰ دستگاه جدید دیگر خریداری شود عمر ناوگان به کمتر از هفت سال کاهش خواهد یافت.

 20 اتوبوس جدید چه زمانی خریداری می‎شوند؟

کمال‌غریبی: وزارت کشور سالانه بابت سوبسیدی که به شهروندان ارائه می‎شود به صورت یارانه بلیط به سازمان حمل و نقل می‎داد اما از سال ۱۳۹۲ تاکنون این مبلغ پرداخت نشده است در برنامه‎ای که با توجه به اصلاح قیمت سوخت به وجود آمد در سال آینده ۲۰ دستگاه اتوبوس توسط شهرداری خریداری می‎شود هم چنین بازسازی 15 تا 20 دستگاه برای اتوبوس‎هایی که بالای ۱۰ سال عمر دارند برنامه‌ریزی شده است.

*تعداد کمی از ساکنان شهرک فرهنگیان از اتوبوس‎های درون‌شهری استفاده می‎کنند/ اولویت خدمات رسانی ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیرهای پرتردد است

ساکنان شهرک «فرهنگیان گرگان» از ارائه خدمات بخش ناوگان حمل و نقل عمومی گلایه‎مند هستند گویا سرویس‎دهی به صورت متناوب و مشخص انجام نمی‎شود در این رابطه توضیح بفرمایید

کمال‎غریبی: ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری گرگان از ساعت 6 صبح تا 21 در حال خدمات رسانی به مردم در سطح شهر می‎باشد. مسیر شهرک فرهنگیان مسیری است که فضای آن کاملأ بسته است تعداد مسافری که در آن مسیر سوار می‎شوند بین 50 تا 100 نفر در روز است در واقع تعداد مسافر بسیار کم است در حالی که شهرک‎های امام، ویلاشهر و کاشانی بین 100 تا 250 نفر در یک مسیر رفت و برگشت مسافر دارند با توجه به اینکه در این مسیر استقبال کمی از اتوبوس می‎شود با نگهبان و هیئت مدیره شهرک فرهنگیان هماهنگ کردیم که بیشتر در چه ساعاتی تقاضا برای استفاده از اتوبوس بیشتر است آنها نیز اعلام کردند با توجه به وجود کارمندان و دانش‎آموزان یک اتوبوس در صبح و دیگری بین ساعت 12 تا 12:30 تردد داشته باشد.

در واقع شهرک فرهنگیان تنها شهرکی است که به طور مستقیم از داخل شهرک به میدان شهرداری و میدان ولیعصر جابجایی مسافر انجام می‎شود و تنها شهرکی است که ساعت ورود اتوبوس تعیین شده است، قبول داریم ظرفیت ناوگان کم است اما الویت را به جاهایی که مسافر بیشتر دارد باید داد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار