مراسم تودیع و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گلستان با حضور سعادتیان معاون املاک سازمان برگزار گردید.

مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک استان گلستان منصوب و معرفی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک، در آئین تودیع و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان گلستان که با حضور جمعی از مسئولین قضایی و روسای دستگاههای اداری استان در گرگان برگزار شد، سیدصادق سعادتیان معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت با اشاره به تعدیات صورت گرفته به اراضی ملی و منابع طبیعی در روستای زیارت گرگان گفت: علت مهم ساخت و سازهای فراوان در این روستا، اجرا نشدن کاداستر است و متاسفانه در استان گلستان فقط 202 هزار هکتار از اراضی ملی در سامانه کاداستر تثبیت شده که باید این روند هرچه زودتر تسریع شود.

 

وی افزود: باید در جهت حفظ حقوق بیت المال و مردم و جلوگیری از تعدی به اراضی ملی و املاک دولتی، از ظرفیت سازمان بازرسی، شورای حفظ حقوق بیت المال و شورای پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری های استانها استفاده کرد.

 

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت با بیان اینکه این سازمان نیازمند همکاری و عمل تمامی دستگاههای اجرایی به تعهد خود در پیشبرد طرح کاداستر می باشد تصریح کرد: متاسفانه کم کاری برخی دستگاهها باعث شده حدود 35درصد از پرونده های ورودی به دستگاه قضایی را اختلافات ملکی تشکیل دهد.

 

این معاون سازمان ثبت اسناد اظهار داشت: قانون حدنگار که در سال 1393 به تصویب رسید، کلیه دستگاههای اجرایی را مکلف کرده که در طی 5 سال اجرای این قانون ، نقشه های استاندارد املاک خود را جهت جانمایی و تثبیت در بانک جامع املاک و کاداستر و صدور سند مالکیت کاداستری در اختیار سازمان ثبت قرار دهند و برای این کار نیز برای دستگاههای متولی، منابع لازم در بودجه پیش بینی شده است ولی متاسفانه الان که به پایان این دوره 5 ساله رسیده ایم از حدود 130 میلیون هکتار اراضی ملی کشور، فقط 28 میلیون هکتار آن در بانک جامع املاک و کاداستر تثبیت شده که این قابل قبول نیست.

 

فرهنگ سازی و ترغیب مردم به انجام معاملات در دفاتر اسناد رسمی

 

هاشمیان، رئیس کل دادگستری استان گلستان نیز در مراسم گفت: یکی از دغدغه های رئیس قوه قضائیه در این دوره کثرت ورودی پروند ه ها به دستگاه قضایی است که ادارات ثبت به نحو احسن می توانند در کاهش این روند به ویژه با ارائه خدمات مناسب در بخش اجرای اسناد رسمی نقش آفرینی کنند تا دیگر به پرونده دار کردن مردم در بخش وصول چک، مهریه و سایر اجرائیات نیاز نباشد.

 

وی با بیان اینکه تنظیم معاملات به صورت عادی در بنگاههای مشاورین املاک و خودرو مشکلات زیادی را برای جامعه و به خصوص قوه قضائیه ایجاد کرده است افزود: این مشکل نیز با فرهنگ سازی و ترغیب مردم به انجام معاملات رسمی در دفاتر اسناد رسمی قابل حل است.

 

ضرورت تشریح اهمیت حدنگاری و کاداستر برای جامعه

 

رئیس کل دادگستری استان گلستان با تأکید بر ضرورت تشریح اهمیت حدنگاری و کاداستر برای جامعه اظهار داشت: بسیاری از موارد حیف و میل اموال و املاک دولتی و زمین خواری ها از بی توجهی دستگاهها به وظایف خود در قبال قانون کاداستر است و باید ضرورت این کار برای مدیران اجرایی تفهیم شود.

 

وی افزود: در اجرای قانون پیش فروش آپارتمانها نیز اراده ای از سوی دستگاههای متولی در کشور دیده نمی شود و لازم است اجرای این قانون مهم نیز مورد تأکید قرار گیرد.


گفتنی است: در این مراسم حمید کشاورز رئیس اداره ثبت اسناد و املاک منطقه یک شیراز به عنوان مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک این استان منصوب شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار