آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد؛

دریای مردم خسته از جور نظام شاهنشاهی، طوفانی از انقلاب را با رهبری زعیمی سازش‌ناپذیر و سترگ بوجود آورده بودند که هیچ قدرت حامی شاه حتی امریکا نیز نتوانست در مقابل حضور امام خمینی(ره) میان پیروانش از بنیان‌کنی این زلزله تحمل و ایستادگی کند و با فروریختن نظام 2500 ساله سلطنت، این طوفان در ساحل پیروزی انقلاب اسلامی به آرامش رسید.

فرود همای پیروزی بر باند قلب ایرانیان/ بازگشت امام، پیروزی انقلاب را قطعی ساخت

در میان دژ امنیتی حکومت نظامیان در ایران، تصور غرب بر این بود که اگر حمام خونی بمانند آنچه در 15 خردادماه 1342 راه بیاندازد، با ایجاد رعب و وحشت خواهد توانست انقلاب را کنترل و نهایت خروش مردم را مهار کند. 17 شهریور و قتل عام تظاهرکنندگان، که با اجازه مستقم کارتر، رئیس جمهور وقت امریکا انجام پذیرفته بود، اثر معکوس داشت و مردم متدین و انقلابی ایران را در اطاعت از فرمان رهبر و مرجع دینی خود مصمم‌تر ساخت.

دستگاه مخوف ساواک، مقهور شجاعت یک مرجع دینی
علی‌رغم فضای خوف و تروری را که در ایران عوامل امنیتی شاه ایجاد کرده بودند، با پیام‌ها و سخنرانی‌های امام خمینی(ره)، مردم حضور گسترده‌تری در صحنه انقلاب پیدا کردند و موج انقلاب در سراسر کشور عنان کنترل را از دست نظام پهلوی و عوامل پرشمارش خارج ساخت و ایران یکپارچه اعتراض شد و انقلاب؛ بگونه‌ای که شاه با ملاحظه خیل عظیم جمعیت از طریق بالگرد پی برد که دیگر نمی‌توان این آتشفشان را خاموش کرد و با تصمیم امریکایی‌ها کشور را ترک نمود تا همچون سال 1332،   با بازگشت شرائط قبلی، به ایران بازگردد و به افزودن برگ‌های ننگین دیگر بر کارنامه وابستگی خود به بیگانگان بیافزاید.

انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و سراسر جهان دانست؛ که نقطه آغاز آن از 12 بهمن 1357 با بازگشت امام خمینی(ره) به میهن اسلامی است. در نیم قرن گذشته هیچ حادثه‌ای به اندازه این انقلاب نتوانسته است به حیثیت بین‌المللی آمریکای ظالم و مستکبر ضربه وارد کند.

سرانجام پرواز پیروزی، نوید پیروزی قطعی را داد
ساعت 5:30 بامداد 12 بهمن 1357، هواپیمای جمبوجت 747 ایر فرانس، در حالی‌که حدود پنج هزار پلیس ، ژاندارم و نیروهای ویژه، فرودگاه شارل دوگل و راه های منتهی به فرودگاه را زیر نظر داشتند به پرواز در آمد.

امام خمینی پس از سال ها دوری و تبعید به کشور بازگشت. ایران اسلامی شاهد بزرگترین و تاریخی ترین استقبال بود. حضور میلیونی مردم که صف مستقبلین را از فرودگاه تهران تا بهشت زهرا امتداد داده بود، حاکی از عشق و علاقه بی نظیر آنها به رهبر خویش بود. مردم به شوق ورود امام، خیابان‌ها را آب و جارو کرده بودند، مسیر حرکت امام تا کیلومترها با گل‌های رنگارنگ تزیین شده بود.
 
 با ورود حضرت امام به سالن فرودگاه، فریاد «الله اکبر» سالن فرودگاه را به لرزه در آورد. گروه سرود دانش آموزی، با خواندن سرود «خمینی ای امام»، شوق ورود امام را با اشک‌های مشتاقان درآمیختند.

استقبال تاریخی که دوست و دشمن را ترساند
آیت الله طالقانی و آیت الله بهشتی با دیدن استقبال بیش از حد انتظار، به امام پیشنهاد لغو برنامه بهشت زهرا را دادند، امام با آرامی پرسیدند:«ماشین کجاست؟ من قول داده ام که به بهشت زهرا بروم و می‌روم».

ماشین بلیزر ازچند روزقبل آماده شده بود. بین صندلی راننده و صندلی عقب یک شیشه ضد گلوله گذاشته بودند.امام پس از اطلاع از این امر، روی صندلی جلو ماشین نشستند.
 
 کمیته استقبال، به جزماشین، تعدادی موتورسوارمسلح را نیز برای حفاظت از جان امام آماده کرده بود. مسئول این گروه را بعدها «مسیح کردستان» لقب دادند، شهید محمد بروجردی فرمانده شجاع سپاه کردستان . بروجردی و بقیه گروه در بین ازدحام جمعیت جا ماندند و نتوانستند با ماشین بروند. فقط محمدرضا طالقانی که روی بلیزر نشسته بود ، توانست با ماشین همراهی کند.

روز 12 بهمن 1357، پرشکوه ترین استقبال تاریخی رقم خورد، صدها خبرنگار و عکاس و فیلمبردار به ثبت این رویداد تاریخی پرداختند. جمعیت استقبال کننده در طول 33 کیلومتر از فرودگاه امام تا بهشت زهرا که مقصد بعدی امام بود. بین 4 تا 8 میلیون نفر تخمین زده می‌شد. امام از فرودگاه مستقیماً به بهشت زهرا رفتند و ضمن ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی، سخنرانی تاریخی خود را در آنجا ایراد کردند.

در این سخنرانی امام نخست وزیری شاپور بختیار را غیر قانونی اعلام کرده و فرمودند: «من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می‌کنم.»‌ بدین ترتیب از ورود امام ده روز تاریخی که بعدها دهه فجر انقلاب اسلامی نام گرفت، سپری شد تا طومار رژیم پهلوی و 2500 سال استبداد شاهنشاهی برای همیشه در هم تنیده شود.

 پیروزی با آمدن حق محقق شد
پس از ورود امام(ره) به کشور، همه اقوام به خیابان ها آمدند و در شب 22 بهمن 57 عده زیادی از عشایر بختیاری و عرب کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها را فتح کردند و باعث شد اسلحه و مهمات به دست مردم بیفتد و از آنجا که دولتی وجود نداشت و مجلس نیز تعطیل شده بود و نمایندگان مجلس نیز استعفا داده بودند، رژیم شاهنشاهی به سرعت سقوط کرد.

یک روز قبل از 22 بهمن نیروی هوایی و نیروی زمینی ارتش با تمام امکاناتشان به مردم پیوستند که این امر کمک شایانی در جهت فلج کردن رژیم پهلوی بود.  شب قبل از 22 بهمن علی رغم حکومت نظامی، امام(ره) به مردم امر کرد که ماندن آنها در خانه حرام و بیرون آمدنشان واجب است.

روز 22 بهمن، مردم با حضور حماسی خود در خیابان ها به رهبری امام(ره) تیرخلاصی بر پیکره رژیم پهلوی وارد آوردند و انقلاب به پیروزی رسید.  مجموع این اتفاقات درس بزرگی به مردم ایران داد و این درس «إن تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم» است.

فرصت ایام‌الله را مغتنم بشماریم
دهه فجر برای تبیین خارق‌العاده‌ترین انقلاب سده‌های اخیر، فرصتی است تا بوسیله وفاداران به آرمان شهداء، اهداف و ایده‌های خود را به نسل‌های بعد بشناساند تا جریان سیال انقلاب بتواند در هر زمان و مکان، به تعقیب و تلاش آرمان‌های خود مبادرت ورزد و امسال نیز در آستانه انتخابات و در برابر انواع توطئه‌های امریکای صهیونیست‌زده، مصمم است تا بار دیگر با خلق حماسه بی‌نظیر، عزم خود برای ادامه راه شهداء بویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یاران ولایی‌اش را به اثبات برسانند.

/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار