معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: اپیدمیولوژیست ها بیان کرده اند که تا آخر اسفندماه روند فعلی در استان ادامه دارد و از اواسط فروردین بیماری سیر نزولی خواهد یافت.

سیر نزولی کرونا از اواسط فروردین/ شرق گلستان هم درگیرشد

به گزارش گلستان ۲۴؛ سراج الدین عارف نیا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در چند روز اخیر آمار بستری بیماران مشکوک به کرونا در گلستان افزایش یافته و اکنون در پیک بیماری هستیم.

وی افزود: روزانه حدود ۶۰ الی ۸۰ نفر در بیمارستان های استان بستری می شوند و در حال حاضر بین ۵۵۰ الی ۶۰۰ بیمار مشکوک به کرونا یا بیمار تنفسی در سطح استان بستری هستند.

عارف نیا گفت: ماندگاری مریض در بیمارستان و بالا بودن دوره درمان سبب شده که ضریب اشغال تخت ها بالارفته و مجبور شویم که روز به روز تخت های جدیدی اضافه کنیم.

وی توضیح داد که به عنوان مثال در بیمارستان پیامبر اعظم (ع) گنبدکاووس با یک بخش با چند تخت معدود بستری بیماران شروع شد و اکنون به سه بخش ۲۵ نفره رسیده است.

عارف نیا بیان کرد: باید قاعده بر این باشد که به اندازه بستری، ترخیص هم داشته باشیم و نبود این موازنه مشکلاتی را ایجاد می کند که نمی توان آن را با هیچ فرمولی حل کرد.

نگران کمبود تجهیزات هستیم

وی گفت: از طرف دیگر ماندن بیمار در بیمارستان و دادن تجهیزات به وی و همراه وی و همچنین پرسنل بیمارستان سبب بالارفتن مصرف تجهیزات شده و ما روزانه نگران تأمین این مایحتاج هم هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان اضافه کرد: به عنوان مثال هزینه یک ماسک n۹۵ حدود ۲۰ هزار تومان است و علاوه بر کمبود آن در سطح کشور هزینه بالایی را هم به ما تحمیل می کند.

عارف نیا ادامه داد: در حال حاضر شرق استان هم درگیر کرونا شده و بار بیماران آن به سمت بیمارستان پیامبر اعظم (ع) گنبدکاووس منتقل می شود.

کمبود نیرو نداریم

وی بیان کرد: از همه ظرفیت های پرستاری سطح استان به شیوه های مختلف جابجایی و غیره استفاده می کنیم و کمبود نیرو نداریم اما اگر بیماری ادامه یابد موجب فشار آمدن به نیرو و خستگی پرسنل خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهارکرد: در این شرایط که همه با توان در حال تلاش هستند تا در مقابل این بیماری بایستند برخی قلم به دست گرفته و بدون تخصص، علوم پزشکی را قضاوت می کنند که در این شرایط این عمل پسندیده نیست.

وی گفت: مرکز پیامی در دانشگاه راه اندازی شده که در خصوص این بیماری به مردم مشاوره دهد و اکنون هم سامانه جدیدی تعریف شده که بزودی خدمات روانشناسانه و تخصصی به مردم ارائه خواهد داد.

رصد منحنی بیماری/ ایجاد استراحتگاه برای بیماران

عارف نیا ادامه داد: اپیدمیولوژیست های ما در حال رصد منحنی بیماری بوده و بیان کرده اند که تا آخر اسفندماه این روند در استان ادامه دارد و بعد از اسفند در شرایط پلاتو (یکنواخت) خواهیم بود و از اواسط فروردین ماه، بیماری سیر نزولی خواهد یافت.

وی بیان کرد: به دنبال ایجاد استراحتگاه یا نقاهتگاه و یا مکانی اینچنینی در سطح استان هستیم که مریض های بینابینی و مشکوک را در آنجا بستری کنیم.

عارف نیا با توضیح این که افرادی که اندیکاسیون های بینابینی داشته در این مکان بستری شده و تحت نظارت چند نیرو قرار خواهند گرفت، گفت که سه الی چهار مکان برای امر در نظر گرفته شده و هلال احمر هم بر روی آن نظارت خواهد کرد.

وی در خصوص بیمارستان صحرایی هم گفت که در حال رایزنی برای ایجاد این بیمارستان هستیم اما چون امکانات کشور محدود بوده و ما هم در زمینه این بیماری، استان بینابینی هستیم ممکن است روند طولانی باشد.

عارف نیا تأکید کرد: برای گذراندن این بیماری نیاز به همکاری مردم است، مردم باید بدانند که مرگ برای همسایه نیست و توصیه های بهداشتی و ماندن در خانه را جدی بگیرند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار