در سال منتهی به المپیک و پس از حضور درخشان گلستانی‌ها در بازی‌های آسیایی جاکارتا، ورزش این استان روزهای آرامی را پشت سر گذاشت اما در همین ایام هم چند اتفاق تلخ و شیرین از جمله نایب قهرمانی شهرداری گرگان در لیگ برتر بسکتبال کشور افتاد که تا مدت‌ها در ذهن ورزش‌دوستان گلستان باقی خواهد ماند.

تلخ و شیرین ورزش گلستان در سال ۹۸

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، رکورد شکنی دونده گلستانی در مسابقات کشوری، قهرمانی شطرنج‌باز استان در مسابقات اسپانیا، صعود تلخ تیم دارائی گز به لیگ دسته دوم فوتبال کشور و سقوط ملوان بندرگز از لیگ برتر فوتبال ساحلی، دیگر اتفاقات ورزش گلستان در سال گذشته بود.

نایب قهرمانی تاریخی

گرگان را پایتخت تماشاگران بسکتبال ایران می دانند که شور و اشتیاق هوادارانش نزد بسکتبالی ها زبانزد و شهره است اما در همه این سال ها دست گرگانی ها از عنوانی با ارزش در کشور دور مانده بود.

این شهر با سابقه چند دهه حضور در سطح اول بسکتبال کشور همواره یا در میانه های جدول بود و یا برای بقا می جنگید اما فصل گذشته برای گرگانی ها حکایت دیگری داشت و آن ها با سرمربیگری حمید کلاسنگیانی از ملی پوشان قدیمی گرگان و جمعی از بازیکنان بومی، ملی پوش و خارجی دست به کار ماندگاری زدند و برای اولین بار گرگان را دارای جایگاه در بسکتبال ایران کردند.

ایستادن بر سکوی نایب قهرمانی، شاید یکی از بهترین عناوین ورزشی گرگان باشد که طعم شیرین آن تا مدت ها از دهان ورزشی های این شهر پاک نخواهد شد.

گرگانی ها با اتکا به این عنوان، از این پس به کمتر از قهرمانی رضایت نمی دهند و با تکیه بر این جایگاه، برای فصل اخیر مهران شاهین طبع سرمربی تیم ملی را به خدمت گرفتند تا کار ناتمام فصل قبل را تمام کرده و قهرمانی را برای آن ها به ارمغان بیاورد.

شهرداری گرگان در لیگ امسال بسکتبال کشور صدرنشین و مدعی اول قهرمانی بود اما تعویق مسابقات به دلیل شیوع کرونا، دسترسی احتمالی آن ها به این مدال را به تاخیر انداخت.

تیم بسکتبال دختران شهر گرگان هم که به فینال لیگ برتر کشور صعود کرده بود، در بازی اول مغلوب حریف شد اما بازی برگشت این تیم به دلیل شیوع کرونا متوقف شد.

صعود تلخ دارایی گز

یکی از تلخ ترین اتفاقات ورزش گلستان در سال گذشته، قهرمانی دارایی گز در لیگ دسته سوم و صعود به لیگ دسته دوم فوتبال کشور بود.

این تیم که سلسله مراتب فوتبالی را از لیگ استان آغاز کرده بود با اتکا به بازیکنان جوان و بومی، پله پله به سطوح بالای فوتبال ایران رسید و فصل قبل در میان بسیاری از مدعیان و تیم های پرهزینه، موفق به کسب عنوان قهرمانی و کسب جواز صعود به لیگ دسته دوم کشور شد.

تلخی قهرمانی این تیم از آن جا آغاز شد که مدیران دارایی گز پس از ماه ها دوندگی و به دلیل ناتوانی در تامین حامی مالی، امتیاز این تیم را به خریداری از استان دیگر فروختند تا به آسانی، تیمی که می توانست یکی از تاریخ سازان فوتبال گلستان در کشور باشد برای همیشه به خاطره ها پیوست.

سقوط ملوانان

ملوان بندرگز یکی از بادوام ترین تیم های حاضر در لیگ برتر فوتسال ساحلی بود که حضور طولانی در این رقابت ها داشت و به پای ثابت سطح اول فوتبال ساحلی کشور تبدیل شده بود.

تیمی شناخته شده از شهری کوچک در غرب گلستان که اگر چه هیچگاه مقام ارزشمندی در لیگ برتر فوتبال ساحلی به دست نیاورده بود اما تداوم حضور در این مسابقات، موجب تبدیل بندرگز به یکی از قطب های اصلی این رشته در ورزش ایران شده بود.

فصل قبل و در پس برخی جابه جایی های مدیریتی، حفظ کادر فنی و بازیکنان باتجربه از رئوس برنامه های باشگاه خارج شد و با رفتن استخوان بندی اصلی تیم و نبود بودجه برای جایگزین کردن بازیکنان باتجربه، کادر فنی ناگزیر از استفاده بازیکنان جوان و کم تجربه شد که پاسخ این اتفاقات را با سقوط از لیگ برتر دریافت کرد.

ملوانان بندرگز فصل ماقبل به عنوان پنجمی لیگ برتر رسیده بود.

رکوردشکنی پرنده

حمیدرضا کیا دونده اهل کردکوی یکی از ملی پوشان جوان دوومیدانی ایران است که در سال های اخیر با ثبت رکوردهای امیدوار کننده مورد توجه کادر فنی قرار گرفته است.

کیا که از او به عنوان یکی از آینده داران پرش سه گام ایران نام می برند در سال گذشته در مسابقات قهرمانی باشگاه های کشور رکورد ملی جوانان و بزرگسالان ایران را بهبود بخشید.

او در رده سنی جوانان رکورد ۱۶.۵۰ متر را به ثبت رساند و رکورد ۱۶.۱۳ متر قبلی را که به نام خودش بود، شکست.

کیا همچنین رکورد رده سنی بزرگسالان را که به افشین داغرحمادی تعلق داشت پس از ۱۲ سال شکست.

رکورد رده سنی نوجوانان کشور نیز با پرشی به طول ۱۵.۶۸ متر به حمیدرضا کیا تعلق دارد .

میزبانی های بین المللی

همانند سال ۹۷، ورزش گلستان در سال گذشته هم میزبان چند رویداد بین المللی در رشته های گوناگون ورزشی بود.

در دهه اول مهرماه دومین تور جهانی تک ستاره والیبال ساحلی بندرترکمن با حضور ۹ تیم از ایران، سه تیم از ژاپن، دو تیم از تایلند، دو تیم از لهستان و یک تیم از سوئد در نیمه های مهرماه در این شهر ساحلی برگزار شد که در پایان تایلند اول شد، تیم ایران با ترکیب آقاجانی و فیروزفر و دیگر تیم ایران با ترکیب سالمی و وکیلی دوم و سوم شدند.

والیبال ساحلی گلستان همواره منطقه ای مملو از ورزشکاران مستعد بود که بسیاری از آن ها مدال های زیادی برای ورزش ایران در عرصه های جهانی و بین المللی کسب کردند.

گلستان قطب والیبال ساحلی ایران است و صد درصد اعضای تیم های اعزامی از ایران به بازی های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ را گلستانی ها تشکیل دادند.

همچنین تیم ملی والیبال ساحلی ایران که تاکنون موفق به کسب سهمیه المپیک نشده با ترکیب صد درصدی از ورزشکاران گلستانی به مرحله نهایی مسابقات انتخابی المپیک توکیو راه یافت و به یک قدمی بزرگترین رویداد ورزشی جهان رسید؛ اگر چه برگزاری این مسابقات به دلیل شیوع کرونا در هاله ای از ابهام قرار دارد.

دیگر رویداد ورزشی برگزار شده در گلستان، رقابتهای اسکواش قهرمانی غرب آسیا در گرگان بود.

در رقابت های انفرادی این مسابقات عبدالله التمیمی از قطر عنوان قهرمانی را کسب کرد و سجاد زارعیان از ایران نائب قهرمان شد و نخستین مدال تاریخ اسکواش بزرگسالان ایران در مسابقات آسیایی را کسب کرد.

تیم ملی اسکواش بزرگسالان ایران جام قهرمانی سومین دوره مسابقات قهرمانی اسکواش مردان غرب آسیا در گرگان را بالای سر برد.

اولین دوره رقابت‌های بین‌المللی کاراته کاپ ۲۰۱۹ در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان هم پارسال با حضور ۱۵ تیم از کشورهای ارمنستان، عراق، روسیه، افغانستان و آذربایجان و ۱۳ تیم داخلی شامل سه تیم از گلستان به میزبانی علی آباد کتول برگزار شد که در پایان ایران به مقام قهرمانی رسید و عراق و آذربایجان دوم و سوم شدند.

آقای گلی هاکی باز گرگانی در آسیا

عنوان آقای گلی هشتمین دوره جام ملتهای آسیا ۲۰۱۹ در تایلند به نوید طاهری راد رسید.

این هاکی باز نامدار و پرافتخار گلستانی در این رقابت ها ۲۲ گل زد و بر صدر جدول گلزنان ایستاد.

تیم ملی ایران هم در فینال هشتمین دوره این رقابتها ۱۰ بر صفر قزاقستان را برد و قهرمان شد

قهرمانی شطرنج باز گلستانی در اسپانیا 

پرهام مقصودلو شطرنج باز برجسته گلستانی و استاد بزرگ شطرنج ایران در مسابقات استادی لئون اسپانیا به مقام قهرمانی رسید.

مسابقات استادی لئون اسپانیا بین چهار شطرنج باز مطرح جهان نیهال سارین، خیمه سانتوس، واسیلی ایوانچوک و پرهام مقصودلو به روش حذفی برگزار شد.

این ورزشکار گلستانی پارسال همچنین عنوان سوم بخش استاندارد و قهرمانی بخش برق آسا رقابت‌های شطرنج بین المللی "ابوظبی" را هم از آن خود کرد.

مقصودلو شناخته شده ترین شطرنج باز گلستانی است که در ۱۵ سالگی استاد بزرگ شطرنج شد و به عنوان جوان‌ترین استاد بزرگ ایران شناخته می‌شود.

قهرمانی گلستان در لیگ برتر کبدی 

تیم کبدی سرخنکلاته گرگان با پیروزی مقابل تیم پایا آذربایجان شرقی و با کسب ۲۴ امتیاز قهرمان لیگ برتر فصل گذشته کشور شد.

کبدی گلستان در سال های اخیر ملی پوشان زیادی در تیم ملی رده های سنی معرفی کرده و تعدادی از این ورزشکاران پس از همراهی با تیم ملی در راه کسب عنوان قهرمانی رقابت های آسیایی جاکارتا، به لیگ کبدی هند، معتبرترین لیگ این رشته در جهان پیوستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار