حجت الاسلام مهدی نژاد گفت: تحقق جهش تولید دشمن را مأیوس و حربه تحریم سردمداران کفر را بی اثر می کند.

«جهش تولید» حربه تحریم را بی اثر می کند/ چشم دوختن به غرب سد راه شعار سال

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، مقام معظم رهبری سال 99 را به «جهش تولید» مزین کردند و به طور قطع برای آنکه تولیدکنندگان بتوانند در مسیر توسعه اقتصادی کشور گام بردارند باید موانع پیش روی تولید برداشته شود تا فرمان امام امت بر زمین نماند.

 

اطمینان تولیدگران از آینده بازار و ثبات ارزی و تقویت فرهنگ حمایت از کالای ایرانی می تواند بسیاری از سرمایه های سرگردان در بانک ها، صرافی ها و مسکن را به سمت تولید سوق دهد.

 

عدالت در توزیع منابع و ایجاد بستر رقابتی در تولید کالاها از دیگر موضوعاتی است که می تواند ضمن تقویت کیفیت کالاهای ایرانی، دست مفسدان اقتصادی و دلالان را از چرخ تولید کوتاه کند.

 

آنچه که امسال علاوه بر سیاست های دولت برای حمایت از تولیدکنندگان حائز اهمیت است تقویت فرهنگ کار و تولیدگری است که در این بخش رسانه ها و هنرمندان با تولید محتوای فاخر و روحانیون و ائمه جمعه با تبیین اهمیت حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی نقش دارند.

 

تصور این را داشته باشید که در سال 99 در سبد خرید بسیاری از خانواده ها کالاهای ایرانی قرار گیرد، همین موضوع به تنهایی میزان تقاضای کالای ایرانی و به دنبال آن تولید داخلی را افزایش خواهد داد.

 

به طور قطع اگر همه شرایط جهش تولید هم در کشور فراهم شود اما در مسیر اشاعه فرهنگ کار و تلاش، کسب رزق و روزی حلال و تقویت روحیه خودباوری قدمی برداشته نشود ممکن است نتیجه موردانتظار حاصل نشود و در این مسیر نمی توان نقش بی بدیل ائمه جمعه را در آگاهی بخشی و تبیین این مهم نادیده گرفت به همین علت گفتگویی را با حجت الاسلام «سیدعلی مهدی نژاد»، امام جمعه علی آبادکتول اختصاص دادیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

 

رهبر معظم انقلاب نامگذاری سال 99 را به حوزه اقتصادی اختصاص دادند و امسال را سال «جهش تولید» نامیدند به نظر شما علت توجه معظم له به حوزه اقتصادی چیست؟

جایگاه رهبری در بالاترین قله نگهبانی قرار دارد لذا معظم له تمام مباحث را به خوبی و با دقت نظاره می کنند.

تاکنون دشمنان در جنگ نظامی و سایر حوزه ها با شکست مواجه شدند اما در بحث اقتصادی برای ضربه به ایران امید بستند تا بلکه طرح آنها به نتیجه برسد و با استفاده از تحریم ها به اهداف شوم خود دست یابد لذا رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر شعار سال را مبارزه اقتصادی قرار داده است تا عاملی برای یأس دشمن باشد و همانطور که دشمن در سایر سیاست های خود در منطقه به ناکامی رسید در مباحث اقتصادی نیز مأیوس شود.

 

ایران برای تحقق جهش تولید کمبودی ندارد

به نظر شما برای جهش تولید چه نقاط قوتی وجود دارد؟

برای تحقق «جهش تولید» نقاط قوت زیادی وجود دارد، کشورمان از تنوع بسیار خوبی برخوردار است و چهار فصل آن در اکثر استان ها وجود دارد، همچنین معادن و ذخایر زیرزمینی و معادن در کشورمان وجود دارد و ایران یک کشور غنی محسوب می شود.

از طرفی ایران از لحاظ تولیدات در شرایطی است که می تواند تمام نیازهای خود را در داخل کشور تأمین کند، به طور قطع باید کیفیت و سپس کمیت را ارتقاء دهیم و مدیریت صحیح داشته باشیم.

برخورداری از نیروی انسانی جوان، بااستعداد و آماده از دیگر مزیت های کشورمان برای تحقق شعار است و خوشبختانه برای تحقق جهش تولید هیچ کمبودی نداریم و ظرفیت ها و بسترهای لازم برای این مهم وجود دارد.

 

به نقاط قوت کشور برای تحقق شعار سال اشاره کردید به نظر شما چه موانعی پیش پای جهش تولید قرار دارد؟

یکی از موانع تحقق جهش تولید چشم دوختن به خارج از کشور است، وقتی منتظر بمانیم شرکت های خارجی تولید را رونق بدهند و برای ما سرمایه گذری کنند موفقیت حاصل نمی شود، این در حالی است که شرکت ها و نهادهای مهمی در کشورمان وجود دارند که می تواند این خلأ را پر کنند.

دومین مانع ما واردات بی رویه است، نمی توان واردات را تعطیل کرد اما نباید اجازه دهیم واردات مانع تولید داخلی و عامل ضرر به آن شود لذا واردات به کشور باید دقیق و حساب شده باشد.

نباید اجازه دهیم مواد اولیه ما در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد و آنها پس از تولید با قیمت بالا به ما بفروشند.

از طرفی رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند به کشورهای همسایه توجه بیشتری کنید، نیازی نیست صادرات ما به اروپا، آمریکا و غیره برود بلکه کشورهای همسایه می توانند بهترین مصرف کننده تولیدات ایران باشند، متأسفانه تاکنون آنچنان که باید به همسایه ها توجه نداشتیم.

امروزه مشاهده می کنیم که بسیاری از همسایه های ایران اعم از عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان و غیره به تولیدات ما نیاز دارند و صادرات به این کشورها می تواند بازار خوبی را برای ایران ایجاد کند اما اینکه به کشورهای غربی چشم بدوزیم عامل پیشرفت ما نیست.

 

به نظر شما نقش گردشگری در تحقق شعار سال چگونه است؟

گردشگری از دیگر ظرفیت های کشورمان است که به تحقق شعار سال کمک می کند البته گردشگری باید به گونه ای باشد که با فرهنگ کشورمان سازگار باشد، برای تحقق این مهم کشورهای همسایه گردشگرانی دارند که فرهنگ آنها با ما همسو است.

کشورهای همسایه برای زیارت امامزادگان و حرم ائمه اطهار(علیه السلام) به ایران سفر می کنند و ضمن رونق صنعت گردشگری و توریسم از لحاظ فرهنگی نیز با ما مشکل ندارند.

در واقع یکی از موانع تحقق شعار سال توجه به گردشگران اروپایی، آمریکایی و امثال آن است و از سویی دیگر یکی از عوامل مهم در مباحث اقتصادی و جهش تولید توجه به گردشگران همسایه است.

 

شعار سال 98 رونق تولید بود به نظر شما چه میزان در تحقق شعار سال گذشته موفق بودیم؟

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در حوزه رونق تولید اقداماتی انجام شده و انصافاً کارهای خوبی هم صورت گرفته است اما در حدی نبوده که در زندگی روزمره مردم اثرگذار باشد.

در گذشته به نوآوری و دانشمندان داخلی توجه نمی شد اما در سال گذشته این دانشمندان به میدان آمدند و از ظرفیت و طرح های آنها استفاده شد و حتی در مقابله با کرونا هم این دسته از دانشمندان فعالیت دارند.

در واقع می توان گفت حرکت جدیدی در کشور مشاهده می شود اما این حرکت جدید زمانی امیدبخش خواهد بود که در زندگی روزمره و سفره مردم تأثیر بگذارد.

امیدوارم با تحقق جهش تولید، حرکات آغاز شده در زندگی مردم تأثیر بگذارد و دشمن را مأیوس کند تا سردمداران کفر دیگر از حربه تحریم استفاده نکنند و این حربه را کنار بگذارند.

 

مدتی است که کشورمان از جمله استان گلستان همانند دیگر نقاط جهان گرفتار بیماری کووید19 شده و مردم مدتی است در قرنطینه خانگی به سر می برند در پایان این گفتگو توصیه شما به مردم چیست؟

کرونا بیماری جهانی است که امروز متوجه کشورمان هم شده است، جای دارد ابتدا از زحمات پزشکان و کادر درمانی علی آبادکتول تشکر و قدردانی کنم، در کنار تلاش مدافعان سلامت، گروه های جهادی هم وارد میدان شدند و شبانه روز تلاش می کنند.

این ویروس همانطور که همه دنیا مطرح می کنند یک نسخه دارد که همه به آن اذعان دارند و آن قطع زنجیره ارتباط مردم با یکدیگر است و این مهم جز با خانه نشینی محقق نمی شود.

در حال حاضر برای درمان و ریشه کنی ویروس کرونا نسخه ای به نام قرص، شربت و آمپول بسته نشده است و مردم باید خودشان رعایت کنند.

رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید عنوان کردند که توجه به توصیه های وزارت بهداشت لازم الاجرا است و چه خوب است مردم در این بیتوته خانگی از اوقات استفاده مفید کنند.

مردم در این مدت بیشتر از همیشه در منزل هستند و جا دارد در این ایام نسبت به فرزندان خود دقت و توجه بیشتری داشته باشند، مقام معظم رهبری نیز به مطالعه کتاب تأکید فراوانی دارند و به مردم توصیه می کنم در ایام قرنطینه به مطالعه قرآن کریم و سایر کتب اقدام کنند.

در ماه شعبان ادعیه خاص و ویژه ای وارد شده که مردم می توانند در این ایام از آن استفاده کنند و به قرائت اذکار روزانه و قرآنی، تمهید و شکرگذاری خداوند و اقامه نمازهای مستحبی بپردازند.

افرادی هم می توانند در داخل خانه تولیدکننده باشند و با خیاطی، پرورش گل و گیاه و غیره اوقات خود را بگذرانند تا قرنطینه خانگی به آسانی بگذرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار