شرکت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام برای صادرات به آسیا و منطقه مدیترانه را در ماه مه پایین آورده ولی قیمت نفت خام خود را برای صادرات به آمریکا افزایش داده است.

عربستان قیمت نفت خود را برای فروش در بازار آسیا پایین آورد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بلومبرگ، با کاهش تقاضا برای نفت به خاطر شیوع ویروس کرونا، عربستان سعودی قیمت نفت خود را پایین آورد که نشان می‌دهد این کشور قصد دارد پس از توافق تولید کنندگان برای کاهش تولید، بشکه های نفت خود را قابل رقابت نگه دارد.

 شرکت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت خام برای صادرات به آسیا و منطقه مدیترانه را در ماه مه پایین آورده است. بزرگترین صادر کننده نفت دنیا قیمت نفت خام خود را برای صادرات به آمریکا افزایش داد و تخفیف هایی را که برای بشکه های نفت صادر شده به شمال غرب اروپا در نظر گرفته بود، کم کرد.

 قرنطینه شدن شهرها و دستور دولت ها مبنی بر خانه ماندن مردم، تقاضا برای سوخت را دربحبوحه تلاش برای توقف همه گیری ویروس کرونا کاهش داده است. ائتلاف اوپک و متحدانش در روز یکشنبه توافق کردند تولید نفت را حدود 10 میلیون بشکه در روز پایین بیاورند تا نفت اضافی از بازار خارج شود. ولی حتی این مشارکت تاریخی هم تنها بخشی از تقاضای از دست رفته را جبران میکند.

 آرامکو با کاهش قیمت رسمی فروش نفت خود به آسیا برای دومین ماه پیاپی، قیمت نفت خود را تا پایین ترین حد طی دو دهه گذشته کاهش داده است. آسیا بزرگترین بازار آرامکو است و این اقدام عربستان نشان می دهد قصد دارد از سهم فروش خود در این منطقه حتی با وجود کاهش تولید دفاع کند.

 با گرانتر شدن نفت عربستان برای خریداران آمریکایی و شمال غرب اروپا که حیات خلوت های روسیه هنگام فروش نفت هستند، آرامکو قصد دارد نفت کمتری به این منطقه بفروشد. دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین به بسته شدن این قرارداد نفتی کمک کردند تا صنایع نفت خود را نجات دهند. 

عربستان سعودی که در ماه جاری تولید نفت خود را افزایش داده بود، با گرد هم آوردن تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای کاهش بی سابقه عرضه نفت، به جنگ قیمت با روسیه پایان داد. سازمان کشورهای تولید کننده نفت و متحدان آن از جمله روسیه توافق کردند 9.7  میلیون بشکه در روز از تولید نفت خود را کم کنند.

 عربستان و روسیه هر دو متعهد شده اند تولید نفت را حدود 8.5 میلیون بشکه در روز پایین بیاورند.

 آمریکا، کانادا و سایر کشورهای عضو گروه 20 هم تولید خود را کاهش می‌دهند. قیمت نفت آنقدر پایین آمده که تولید آن برای برخی کشورها دیگر به صرفه نیست.

 آرامکو قیمت رسمی فروش نفت سبک عرب را به خریداران آسیایی 4.20 دلار در هر بشکه پایین آورد که 7.30 دلار کمتر از شاخص خاورمیانه است. کاهش واقعی قیمت نفت عربستان با توجه به نوع آن برای صادرات به آسیا بین 2.95 تا 5.50 دلار در هر بشکه است.

 آرامکوی عربستان اعلام قیمت رسمی نفت خود را 4 بار به تعویق انداخت تا از نتیجه نشست اوپک و متحدانش مطلع شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار