معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از در پیش بودن دو خبر خوب برای کارگران خبر داد و اعلام کرد: اقدامات وزارت کار جلوی آسیب‌های بیشتر بیکاری ناشی از کرونا را گرفت.

دو خبر خوب برای کارگران از سوی معاون وزیر کار اعلام رسمی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ ابراهیم صادقی‌فر،  معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت روز جهانی کارگر (مصادف با امروز۱۱ اردیبهشت ماه) در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تشریح اقدامات صورت گرفته برای کارگران ایرانی در مواجهه با شیوع کرونا پرداخت و اظهار کرد: از اولین روزهایی که بحث شیوع کرونا در کشور مطرح شد، اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع آن در بین کارگران آغاز شد.

وی از طراحی و ارسال دستورالعمل‌های مراقبتی و پرتکل‌های بهداشتی به مراکز فعالیت کارگران سخن گفت و تشریح کرد: چهار کمیته نیز راه‌اندازی شد که یکی از این کمیته‌ها کمیته اقتصادی بود که مسائل مبتلابه بنگاه‌ها در شرایط کرونا را مورد بررسی قرار می‌داد. در کمیته اشتغال نیز صیانت از نیروی کار به عنوان هدف دنبال و مصوبات خوبی ارائه شد که ارائه وام به بنگاه‌ها برای جلوگیری از بیکاری کارگرها یکی از این اقدامات بود. 
 
 
 
معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولین هدف و مأموریت وزارت کار را پیشگیری از بیکاری کارگران در شرایط شیوع کرونا اعلام کرد و افزود: از سوی دیگر امسال سال جهش تولید است و در کنار برنامه‌های مربوط به کاهش آسیب کرونا برنامه جهش تولید نیز طراحی شد.
 
 
 
وی با اشاره به وارد شدن فشار اقتصادی زیاد به بنگاه‌های اقتصادی، گفت: ارائه وام ۱۶ میلیون تومانی در قبال هر فرد کارگر با بهره ۱۲ درصد به صاحبان بنگاه‌ها برای نگه داشتن کارگرانشان و نگاه روبه جلو به جهش تولید از دیگر اقدامات ما در همین راستا بود. کمیته بهداشتی، فرهنگی اجتماعی نیز تولید محتوای مناسب برای کارگران، تدوین پروتکل‌های بهداشتی و تجهیز خانه‌های بهداشت کار سراسر کشور(حدود سه هزار خانه بهداشت) را بر عهده داشت؛ بسیاری از مسائل مربوط به بی‌کاری توسط همین کمیته طراحی و تصویب شد.
 
 
 
معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین و ارائه بودجه مربوط به بیمه بیکاری توسط کمیته بهداشتی، فرهنگی ـ اجتماعی و کمیته اشتغال خبر داد و گفت: بسیاری از مقالات بین‌المللی در خصوص کرونا و کارگران نیز ترجمه و اطلاع‌رسانی شد. همچنین بسیاری از بنگاه‌ها در تأمین ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده مشکل داشتند که تهیه و توزیع این اقلام با وزارت بهداشت بود که هماهنگی لازم با این وزارتخانه انجام و اقلام بهداشتی به قیمت مناسب بین این مراکز توزیع شد.
 
 
 
صادقی فر با تأکید بر اینکه بعد از قرنطینه اولیه و بازگشت کارگران به سرکار باید بر نحوه اجرای پرتکل‌های بهداشتی نظارت کاملی صورت بگیرد، گفت: کمیته بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی هر هفته جلسه برگزار و تمامی مسائل روز را رصد می‌کند و این اقدامات تا پایان همه‌گیری کرونا نیز ادامه خواهد داشت.
 
 
 
وی در پاسخ به این سؤال که چه قدر در بی‌کار نشدن کارگران ایرانی موفق بوده‌اید؟ گفت: با شیوع کرونا و بسته شدن بنگاه‌ها اخراج شدن کارگران طبیعی بود اما نکته مهم این بود که تسهیلاتی برای بیمه بیکاری در نظر گرفته شد که ۶۷۰ هزار نفر برای دریافت این بیمه ثبت نام کردند که همگی پوشش داده شد. البته باید قبول کنیم که بیکار نشدن کارگران در شرایط موجود امکان‌پذیر نبود اما با ارائه وام به بنگاه‌های اقتصادی که کارگران خود را نگه‌داشته بودند و ارائه بیمه بی‌کاری به کارگران تلاش شد تبعات این مشکل کاهش پیدا کند.
 
 
 
انصراف شش هزار و ۵۰۰ نفر از دریافت بیمه بیکاری
 
معاون فرهنگی، اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اشتغال کارگران بیکارشده پس از کرونا نیز گفت: بسیاری از این کارگران پس از کرونا به کار قبلی خود باز خواهند گشت. با برداشته شدن قرنطینه اولیه شش هزار و ۵۰۰ نفر از دریافت بیمه بیکاری انصراف دادند و این یعنی این تعداد به سر کار خود بازگشته‌اند.
 
 
 
وی در پاسخ به این سؤال که به مناسبت هفته کارگر چه خبر خوبی برای کارگران دارید؟ گفت: دو خبر خوب در پیش است که طی روزهای آینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنها را اعلام خواهد کرد که باید منتظر باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار