یک تولیدکننده لوازم خانگی گفت: با توجه به اینکه واردات لوازم خانگی به کشور نسبت به سال‌های گذشته، سخت‌تر شده است امکان رونق بازار لوازم خانگی و جهش تولید وجود دارد مشروط براینکه دولت و بانک‌ها تزریق نقدینگی به جامعه را با سخاوت بیشتری انجام بدهند.

وضعیت تولید لوازم خانگی در سال ۹۹ چگونه خواهد بود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ در گذشته تمایل مردم براین بود که از لوازم خانگی خارجی و برند برای منزل خود استفاده کنند و این موضوع، شرایط کار را برای تولیدکنندگان این عرصه با مشکل مواجه می‌کرد ولی در حال حاضر، به نظر می‌رسد با توفیق‌هایی که تولیدکنندگان به دست آورده‌اند و مهیا شدن یک سری شرایط، امکان روی آوردن مردم برای خرید لوازم خانگی تولید داخل، فراهم شده است. برای آشنایی بیشتر با صنعت لوازم خانگی با یک تولیدکننده لوازم خانگی به گفتگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

"فرهاد رهنما" در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان لوازم خانگی با چه مشکلاتی روبرو هستند؟ گفت: علاوه بر مشکلاتی که تولیدکنندگان لوازم خانگی با آن‌ها روبرو هستند و همه در جریان آن قرار دارند در بخش واردات مواد اولیه با مشکلاتی مواجه هستیم و دلیل آن هم این است که مسئله ارزی واردات مشخص نیست.

وی افزود: دغدغه‌ای که همه تولیدکنندگان دارند این است که وضعیت بازار چگونه رقم خواهد خورد و کالاهایی که تولید شده‌اند توسط چه کسانی خریداری می‌شود و اینکه نقدینگی‌ای که مورد نیاز رونق بازار است تا مردم بتوانند لوازم خانگی خریداری کنند تأمین خواهد شد.

این تولیدکننده لوازم خانگی، تصریح کرد: نگرانی ما این است که وقتی آمار تعداد بیکاران کشور به یک حدی می‌رسد بر سر مصرف کننده چه خواهد آمد و این مشکل تمام صنعتگران کشور است و این، دغدغه بزرگی است.

رهنما بیان کرد: دولت دارد یک سری فعالیت‌ها درخصوص ایجاد نقدینگی انجام می‌دهد و آن واگذاری سهام عدالت به مردم است که این موضوع، پتانسیل ایجاد نقدینگی برای قشر کم درآمد را به وجود می‌آورد و در اینصورت مردم توانایی خرید لوازم مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: موضوع بیکاری و ایجاد نقدینگی، چالش‌ها و فرصت‌هایی است که مدت‌ها است انتظار داشتیم دولت، در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری کند و باید دید که دیدگاه دولت به این موضوع‌ها سیاسی یا اقتصادی است.

صنعت لوازم خانگی خودکفا شده است

وی در پاسخ به این پرسش که برای افزایش کیفیت محصولات لوازم خانگی بایستی چه اقداماتی انجام بگیرد؟ گفت: درحال حاضر، بسیاری از کالاهای تولیدی در عرصه لوازم خانگی از کیفیت بالایی برخوردار هستند. ما نمی‌توانیم بگویم که کیفیت یخچال تولیدی ما از یخچال‌های برند سامسونگ بالاتراست ولی کیفیت کالاهای تولیدی کشور در عرصه لوازم خانگی، در حد کیفیت کالاهای کشورهای منطقه است و این موضوعی مهمی است و مصرف کننده از قدرت انتخاب خوبی در این زمینه برخوردار است و می توان گفت که در ۹۵ درصد کالاها به خودکفایی رسیده‌ایم.

رهنما افزود: در عرصه لوازم خانگی، پتانسیل صادرات را داریم و از پتانسیل اصلاح بازار برخوردار هستیم. با توجه به کمبود ارز، بیماری کرونا و تحریم‌ها در حاضر امکان قاچاق لوازم خانگی به داخل کشور وجود ندارد و این می‌تواند به رونق بازار کالاهای تولید داخل منجر شود به شرط اینکه در تأمین برخی از مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان سهولت صورت بگیرد.
وی تصریح کرد: می‌توان گفت که کشور در تولید لوازم خانگی تقریبأ خودکفا شده است و این از نکات روشن اقتصاد ایران است.

دولت سخاوت بیشتری داشته باشد

این تولیدکننده لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که در سال گذشته در تولید لوازم خانگی به یک رشد قابل توجه‌ای دست پیدا کردیم و آیا این امکان وجود دارد که در سال‌جاری که سال "جهش تولید" است رکورد سال گذشته شکسته شود؟ گفت: با توجه به اینکه واردات لوازم خانگی به کشور، نسبت به سال‌های گذشته، سخت‌تر شده است امکان رونق بازار لوازم خانگی و جهش تولید وجود دارد.

رهنما تصریح کرد: جهش تولید در صنعت لوازم خانکی کشور، مشروط بر این است که دولت و بانک‌ها تزریق نقدینگی به جامعه را با سخاوت بیشتری انجام بدهند تا اقشار ضعیف جامعه توانایی خرید لوازام خانگی مورد نیاز خود را داشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار