نقش ماماها در نجات جان مادران و نوزادان در هنگام وضع حمل و آگاهی رسانی در هنگام گذر از برهه های حساس زندگی نشان از اهمیت این حرفه برای حفظ بقای نسل آینده دارد.

ماما، فرشته نگهبان مادران باردار و نوزادان
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، امسال ۱۶ اردیبهشت ماه مصادف شده با روز جهانی ماما، روزی که سازمان ملل متحد این روز را به پاس قدردانی از این شغل مهم در سراسر جهان جشن می‌گیرد تا اهمیت جایگاه ماما‌ها را متذکر شود.

با شیوع ویروس کرونا در جهان و به خطر افتادن جان مادران باردار که جزو گروه‌های پرخطر به شمار می‌رفتند بار دیگر اهمیت و جایگاه ماما‌ها در حفظ جان مادران باردار و نوزادان متولد شده را به ما یادآور شد.

به مناسبت روز جهانی ماما به سراغ یکی از ماما‌های گلستانی رفتیم که دست بر قضا در هنگام اوج شیوع ویروس کرونا در خط مقدم این جبهه حضور داشت.

مریم مازندرانی، ۳۴ ساله و ۱۰ سال سابقه کار دارد، او یکی از مامای شاغل در بلوک زایمان بیمارستان صیاد شیرازی گرگان است.
 

مازندرانی در رابطه با روز‌های شیوع کرونا در گلستان گفت: از روز‌های ۴ و ۵ اسفند ماه زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که بیمارستان صیاد شیرازی تبدیل به مرکز درمان بیماران کرونایی شود و در پی این تصمیم اولین اقدامی که انجام شد انتقال بلوک زنان و نوزادان که پرخطر‌ترین و حساس‌ترین گروه محسوب می‌شدند از بیمارستان صیاد شیرازی به بیمارستان‌های طالقانی و حکیم جرجانی بود.

او افزود: ماما‌ها همراه با مادران باردار به بیمارستان حکیم جرجانی منتقل شدند و در زمان انتقال به بیمارستان اعلام کردم تمایل دارم در بخش کرونا فعالیت داشته باشم که چند روز بعد از انتقال خبر رسید مادران مبتلا به بیماری کرونا دوباره در صیاد شیرازی بستری می‌شوند و اینگونه شد که من به بیمارستان فراخوانده شدم.
 

مازندرانی ادامه داد: روز اول شروع به کارم در بخش بیماران کرونایی سخت‌ترین روز کاری من محسوب می‌شد، از طرفی پوشیدن لباس‌های مخصوص با وزنی سنگین برای افرادی مثل ما که هیچگاه در این شرایط حضور نداشتیم و دیدن صحنه‌های غمبار مرگ بیماران شرایط روحی سختی را به وجود آورده بود.

او گفت: برای فردی مثل من که در کارم همیشه شاهد تولد نوزادان و شروع یک زندگی جدید هستم دیدن مرگ افراد بیمار جلوی چشمم تجربه‌ای تلخ و فراموش نشدنی بود، گاهی مجبور بودیم در بخش آی سی یو که مادران باردار کرونایی بستری بودند آن‌ها را معاینه کنیم تا بتوانیم زندگی آن‌ها را نجات دهیم.
 

مازندرانی افزود: یکی از به یاماندنی‌ترین خاطرات از این ایام حضور مادری باردار بود که در هفته ۲۳ ام بارداری به سر می‌برد و شرایط مساعدی نداشت و هر زمان که برای معاینه قلب جنین می‌رفتیم بی تابی‌های زیادی می‌کرد، اما در نهایت این مادر توانست کرونا را شکست دهد و از بیمارستان صحیح و سالم مرخص شود و این جزئی از خاطرات شیرین این ایام بود.

مازندرانی گفت: خدمت در دوران کرونا لحظات خوب و بد زیادی داشت و زمانی که بالای سر بیماران حاضر می‌شدیم آن‌ها را معاینه می‌کردیم وقتی دعای خیری در حق مان می‌کردند تمام خستگی مان در می‌رفت.

خاطرات خانم مازندرانی از فعالیت در بخش کرونای بیمارستان صیاد شیرازی جایگاه حساس این حرفه را به ما یادآور می‌شود تا یادمان نرود بقای نسل آینده و نجات جان مادران و نوزادان از مرگ چه نقش مهمی در بقای نسل آینده دارد.


فعالیت ۷۳۳ ماما در بخش دولتی


به گفته حسینی مسئول واحد مامائی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در حال حاضر ۳۵۰ ماما تحت پوشش معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در بلوک‌های زایمان و سایرقسمت‌ها از جمله اتاق عمل، بخش آمادگی برای زایمان، نازایی و ... به صورت رسمی و قراردادی مشغول به خدمت هستند.
 

حسینی گفت: در حال حاضر با کمبود ماما در استان مواجه نیستیم و تعداد زیادی منتظر شروع طرح خود هستند.

علاوه بر این آمار ۳۸۳ مامای رسمی و پیمانی هم در بخش بهداشت استان فعالیت می‌کنند.

پورعباسی مدیرگروه گسترش شبکه معاونت مرکز بهداشت گلستان در این رابطه گفت: در حال حاضر ۲۴۱ ماما در واحد‌های روستایی بخش برنامه پزشک خانواده روستا‌ها و شهر‌های کوچک زیر ۲۰ هزارنفر فعالیت می‌کنند.

او افزود: ۱۴۲ ماما هم در در برنامه سلامت شهری ودر شهر‌های بالای ۲۰ هزارنفر جمعیت فعالیت می‌کنند.

در باور عموم ماما مترادف با زایمان و یا دوره بارداری شناخته می‌شود در حالی که دامنه خدمات مامایی بسیار گسترده‌تر بوده و به نوعی از تولد تا پایان عمر انسان را در ابعاد گوناگونی مانند بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی را شامل می‌شود، دوره‌هایی که گذر از هر یک از آن‌ها برای انسان با چالش‌هایی همراه است.


 

ارسال نظر

آخرین اخبار