قزوهی گفت: وظیفه اصلی کانون ها جذب مردم و جوانان به مسجد است و برای تحقق این مهم، باید از ابزارهای مختلف و جذب حداکثری بهره گرفت.

پایگاه مردمی ظرفیت عظیم کانون ها در سال جهش تولید/ کانون ولایت پیشگام در تعطیلی مساجد بود

به گزارش گلستان ۲۴؛ کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از پایگاه‌های عظیم اجتماعی است که با برخورداری از پشتوانه مردمی می توانند در تحقق شعار سال و اجرای برنامه‌های مختلف نقش آفرین باشند.

 

به همین منظور «یاسر قزوهی»، مدیر کانون فرهنگی هنری ولایت مسجد المهدی گرگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان، فعالیت‌های کانون در سال جهش تولید و اقدامات صورت گرفته در مقابله با ویروس کرونا را تشریح کرد.

 

کانون ولایت در سال جهش تولید چه ظرفیتی دارد؟

کانون ها ظرفیت های متعددی دارند که مهمترین ظرفیت کانون های مساجد داشتن پایگاه اجتماعی و مردمی است.

برای تحقق شدن فرمایش مقام معظم رهبری در سال جدید به نام جهش تولید اولین نکته این است که برای تولید نیاز به سرمایه است که با وجود مشارکت های مردمی برای ایجاد تعاونی هایی با سرمایه گذاری و اداره خود مردم اقدام شده است.

همچنین در جهت اشتغال زایی و بهره گیری از توان مردم به خصوص جوانان سه باب مغازه ساخته شده و همچنین طرح های مشارکتی دیگری در دست اقدام است که با همکاری و حضور مردم اجرایی خواهد شد.

 

واژه آتش به اختیار که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده را در خصوص کانون ها چگونه ارزیابی می کنید؟

همانطور که معظم له در مورد تعریف آتش به اختیار فرمودند یعنی کار فرهنگی دقیق و تمیز؛ باید این مهم مد نظر و ملاک کارها قرار گیرد. در این برهه کار فرهنگی خیلی حساس شده و ظرافت های مخصوص خود را دارد. متاسفانه گاهی به بهانه کار فرهنگی برنامه های مبتذل و خارج از عرف اجرا می شود.

 وظیفه اصلی کانون ها جذب مردم و جوانان به مسجد است و برای تحقق این مهم، باید از ابزارهای مختلف و جذب حداکثری بهره گرفت.

 


در وضعیت کرونایی امروز، نقش کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید چگونه باشد؟

می دانیم که همه کشورها و ایران عزیز ما درگیر این ویروس منحوس شده است. کانون های مساجد نقش و فعالیت های مختلفی را می توانند ایفاد کنند که بخشی اجرا شده و بخشی کمرنگ بوده و به بخشی اصلا پرداخته نشده است.

 

اولین کاری که باید انجام داد آگاه سازی مردم در مورد این گونه ویروس ها و بیماری‌هاست، کار بعدی می تواند جلب مشارکت های مردمی برای مقابله و مبارزه باشد؛ مانند ضدعفونی کردن محله و معابر، از آنجایی که در این ایام مساجد تعطیل شده نیاز مردم به برنامه معنوی باید از طرق دیگر یعنی برنامه های مجازی صورت پذیرد. همچنین باید برای وضعیت اقتصادی اهالی محل و مسجدی ها برنامه ریزی کرد که مشارکت خیرین در این موضوع موثر است و نکته آخر که شاید کمتر به آن مسئله روحی و روانی مردم که در این ایام به شدت آسیب دیده که کانون ها می توانند با تعلیم آموزه های دینی و تعمیق باورها بر صبر و توکل بر خداوند این مشکل را نیز برطرف نمایند.

 


چگونه از طریق فرهنگ در کانون ها می توان با جنگ بیولوژیک دشمن مقابله کرد؟
کانون ها می توانند در حوزه آگاه سازی و آموزش های لازم به اهالی محل و خانواده نقش به سزایی ایفا نمایند، مطمئنا هر چه شناخت نسبت به حمله های بیولوژیکی دشمن بیشتر باشد راه مقابله با آن آسان تر است، لزوم این فعالیت شناخت مدیران کانون ها از این گونه حمله ها می باشد امیدوارم همه مدیران به این امر مسلح شوند.

 


اقدامات انجام شده کانون ولایت در مقابله با ویروس کرونا؟
اولین اقدام تعطیلی زود هنگام مسجد بود شاید از اولین مساجدی بودیم که تعطیل کردیم. بعد با کمک پایگاه بسیج نسبت به ضدعفونی محل و معابر اقدام شد و همچنین بروشورهای اطلاع رسانی برای آگاه سازی مردم و تاکید برای در خانه ماندن در فضای مجازی چاپ و توزیع شد.

 

 

اقدامات صورت گرفته کانون ولایت در راستای رزمایش مواسات و همدلی و کمک به نیازمندان؟
با مشارکت مردم و خیرین بسته های معیشتی به تعداد 50 بسته تهیه و بین اهالی محلی و همچنین شناسایی افراد واجد شرایط کمک و معرفی به پایگاه برادران وخواهران که اقلام ارسالی از سپاه بین آنان توزیع شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار