رئیس شورای تامین‌کنندگان دام، گفت: جمعیت دامی کشور در بخش سبک ۷۵ میلیون راس است، در حالیکه باید ۶۰ میلیون راس باشد.

قیمت هر کیلو دام‌سنگین چقدر است؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ منصور پوریان با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه گوشت وجود ندارد، اظهار کرد: علی رغم فراوانی عرضه گوشت گرم و منجمد، اما خرید و فروش چندانی انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه رکود بر بازار دام زنده حاکم است، افزود: درحال‌حاضر تولید دام به قدری بالاست که به سبب ازدیاد عرضه در برابر تقاضا، دامداران با رکود سنگینی در بحث خرید و فروش مواجه هستند.

پوریان قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را ۳۶ هزار تا ۳۷ هزار تومان و دام سنگین را ۲۵ هزار تا ۲۶ هزار تومان اعلام کرد.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام، ادامه داد: هم اکنون ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار راس گوساله روی دست دامدار مانده است که با پروار جدید از ابتدای سال با حجم انبوه گوساله روبه‌رو هستیم.

وی شیوع ویروس کرونا را یکی از علل انباشت دام در واحد‌های دامداری اعلام کرد و گفت: بنابر آمار حدود ۶ تا ۷ میلیون راس گوسفند پروار شده روی دست دامدار مانده است و به سبب اوزان بالا این دام ها، تقاضایی در بازار داخل وجود ندارد و مسئولان امر باید فکر چاره‌ای برای این بحران کنند.

پوریان ادامه داد: بنابر آمار جمعیت دامی کشور تا تابستان سال گذشته ۵۷ میلیون راس، پایان دوره زمستان ۶۵ میلیون راس و با احتساب زایش بهاره ۷۵ میلیون راس است، در حالیکه جمعیت دامی در بخش سبک باید ۶۰ میلیون راس باشد. ضمن آنکه بنابر آمار تا پایان دوره زمستان جمعیت گوساله ۱۱ میلیون راس و در فصل بهار ۱۲.۵ میلیون راس بوده، در حالی که باید ۹.۵ تا ۱۰ میلیون راس باشد که این میزان مازاد تولیدکنندگان را گرفتار کرده است.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور ایجاد جو روانی را یکی از دلایل گرانی قیمت گوشت در بازار برشمرد و گفت: با وجود ازدحام و انباشتگی دام در واحدها، دامداران به دلیل تامین نهاده با گرفتاری‌های متعددی روبه‌رو هستند، این در حالی است که بازار داخل توان جذب این میزان گوشت را ندارد.

وی ادامه داد: هم اکنون ظرفیت تولید بیش از تقاضای بازار است، از این رو برای جلوگیری از متضرر شدن دامداران باید تدابیری اندیشیده شود تا خللی در تولید ایجاد نشود.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور در پایان قیمت هر کیلو لاشه دام سبک جهت پروار را ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان و جهت کشتار ۳۷ هزار تومان و دام سنگین کمتر از ۴۰۰ کیلو را ۲۵ هزار تومان و ۵۰۰ کیلو به بالا را ۲۷ هزار تا ۲۸ هزار تومان اعلام کرد.

 
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

ارسال نظر

آخرین اخبار