با وجود آنکه کانون های مساجد گلستان از روز نخست شیوع ویروس کرونا پرتلاش بودند اما با طرح ملی «راهکار» در ضیافت الهی سفره کمک و دستگیری از نیازمندان را در گلستان پهن می کنند.

طعم همدلی با طرح ملی «راهکار» در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ گرچه امسال بهار رنگ و بوی غربت را به خود گرفت اما این فصل را باید فصل همدلی و مواسات برشمرد و برای آنکه فصل نیکوکاری مردم ایران در میان اسطوره های بزرگ تاریخ گم نشود نیاز است که به این مقوله در کتب درسی نیز توجه و اهتمام شود.

 

قطعاً این درس فداکاری و مواسات یکی از شیرین ترین درس های زندگی مردم ایران خواهد بود و از سویی دیگر همانگونه که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند «نیکوکاری و خوش اخلاقی خانه ها را آباد و عمرها را طولانی خواهد کرد»، این دستگیری و کمک مؤمنانه منجر به خیر و برکت بر زندگی ایرانیان می شود.

 

*رزمایش مواسات و همدلی با محوریت مسجد

در دستگیری از مستمندان همواره مساجد نقش بی بدیلی در تاریخ اسلام داشته است، این مساجد گاهی مکانی برای استراحت و توقف مستمندان و بی خانمان ها می شد و یا آنکه با توجه به دستورات الهی برای انفاق و کمک به نیازمندان مکانی برای دستگیری و ترویج فرهنگ نوع دوستی به شمار می رود.

 

از این رو در رزمایش مواسات و همدلی مسجد و اهالی مساجد از هیئت امنا، روحانی مستقر، ائمه جماعت، مداحان، اعضای کانون های مساجد و بسیجیان فعال در امر برنامه های مذهبی محور دستگیری از نیازمندان به شمار می روند.

 

در همین راستا حجت الاسلام والمسلمین «حبیب رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور طرح ملی «راهکار»، رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان را برای توسعه مشارکت های بچه های مساجد در رزمایش مواسات و همدلی ارائه کرد.

 

بنا است در این طرح کانون های مساجد در ماه مبارک رمضان در راستای راه اندازی اتاق های مجازی برای دعا، سخنرانی و غیره با بهره گیری از ظرفیت نخبگان جامعه دینی و ائمه جماعت در محلات اقدام کنند.

 

*نهادینه شدن فرهنگ ایثار با پویش ملی «راهکار»

از سویی دیگر حجت الاسلام والمسلمین ارزانی، با راه اندازی این پویش ملی در بین بچه های مساجد درصدد است که روحیه ایثار و فداکاری که برگرفته شده از دوران هشت سال دفاع مقدس است را در جامعه نهادینه کند.

 

در استان گلستان نیز بچه های کانون های مساجد از روز نخست شیوع ویروس کرونا در دو بخش مقابله با این ویروس و همدلی و دستگیری از افراد مستمند جامعه پیشگام بودند.

 

همچنین با درایت نماینده ولی فقیه در استان گلستان پیش از منویات مقام معظم رهبری به منظور شکل گیری «رزمایش مواسات و همدلی» پویش «احسان» راه اندازی شده بود.

 

مسئولان استان گلستان همچنین با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری برای کمک مؤمنانه نسبت به راه اندازی ستادی در 14 شهرستان استان گلستان اقدام کردند و از ظرفیت فعالان مساجد، هیئت امناء، روحانیون و ائمه جماعت برای ساماندهی و جمع آوری کمک های مردمی استفاده کردند.

 

در اجرای این طرح نیاز است با توجه به جایگاه کانون های مساجد در استان گلستان و طرح ملی «راهکار» مسئولان استانی نیز هماهنگی بیشتری با کانون های مساجد استان گلستان داشته باشند تا با توجه به نقش مسئولانِ کانون های مساجد، بچه های مساجد گسترده تر در رزمایش مواسات و همدلی نقش آفرین باشند.

 

*ضرورت جلوگیری از موازی کاری در راستای کمک مؤمنانه به اقشار آسیب دیده از کرونا

همچنین از سویی دیگر برای جلوگیری از موازی کاری در استان گلستان مسئولان با محوریت ائمه جماعت، فرمانداران و سپاه نسبت به شناسایی نیازمندان واقعی و اقشار آسیب دیده از شرایط شیوع ویروس کرونا اقدام کردند و در رزمایش «راهکار» نیز به نظر می رسد که در استان گلستان نیز این همکاری را همچون گذشته کانون های مساجد تداوم بخشند.

 

طرح ملی «راهکار» از ابتدای ماه مبارک رمضان با همکاری بیش از 25 هزار کانون فرهنگی هنری مسجدی وارد فاز اجرا می شود و در استان گلستان نیز 850 کانون فعال مساجد فعالیت می کنند که این کانون ها ظرفیت خوبی برای افزایش معنویت و دستگیری از نیازمندان خواهند داشت.

 

قطعاً فضای همدلی در محلات و بین مسجدی ها با جمع آوری نذورات مردمی و انجام قربانی و توزیع گوشت آن بین محرومان و غیره باعث می شود که علاقه مندی به فعالیت های مذهبی و مسجدی نیز در جامعه رنگ و بوی دیگری به خود بگیرد.

 

*آمادگی اداره کل اوقاف و امور خیریه برای حمایت از رزمایش همدلی مساجد

از سویی دیگر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گلستان نیز این آمادگی را اعلام کرده که نسبت به تهیه بسته های معیشتی مساجد تا 50 درصد مشارکت داشته باشد و این مهم نیز ظرفیت خوبی برای افزایش مشارکت های مردمی برای فعالان مساجد از جمله کانون های مسجد استان گلستان به شمار می رود.

 

بررسی های خبرگزاری شبستان در استان گلستان نیز نشان می دهد که بستر طرح ملی «راهکار» رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان در استان گلستان فراهم است و کانون های مساجد پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در مسیر دستگیری از نیازمندان اقدام کردند.

 

از این رو «مهدی بیکی»، مدیر هماهنگی کانون های مساجد استان گلستان به تبدیل مشکلات و تهدیدات به فرصت تأکید کرده است.

 

وی اعتقاد دارد که از طریق مهندسی فرهنگی می توان به این مهم دست یافت.

 

*درخشش کانون های مساجد استان گلستان در مقابله با کرونا و همدلی با نیازمندان

در استان گلستان در شهرستان های مختلف استان بچه های مسجد خوب درخشیدند، در شهرستان آزادشهر کانون جواد آل محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) آزادشهر از روزهای نخست که در استان با کمبود ماسک رو به رو بود وارد عمل شد و در این مسیر برای تهیه چهار هزار ماسک برنامه ریزی کرد.

 

همچنین بچه های کانون مساجد جواد آل محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) با همراهی مسئولان بهداشتی نسبت به ضدعفونی معابر و اماکن سطح شهر اقدام کردند و با اعلام رزمایش مواسات و همدلی نسبت به راه اندازی پویش نان مهربانی در شهرستان اقدام کرد.

 

در شهرستان گرگان نیز با توجه به آنکه گرگان یکی از شهرستان هایی بود که بیماران کرونایی زیادی داشت، بچه های کانون های مساجد مثل کانون فرهنگی هنری الزهرا (سلام الله علیها) گرگان نسبت به ضدعفونی معابر و محلات اقدام کردند.

 

همچنین کانون فرهنگی و هنری گلشن نیز پیش از رزمایش مواسات نسبت به توزیع یک هزار و 300 بسته معیشتی و توزیع بسته های بهداشتی در بین نیازمندان و مردم و طرح نان مهربانی در 100 نقطه شهر اقدام کرد.

 

توزیع بیش از دو هزار ماسک و ارزاق معیشتی توسط کانون اباعبدالله الحسین (علیه السلام) گرگان در محله قلعه حسن ضدعفونی معابر، توزیع ماسک و اقلام بهداشتی بین مردم و نیازمندان توسط کانون فرهنگی هنری ستایش مسجد صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) گرگان گوشه دیگری از فعالیت های کانونی در ایام کرونا در شهرستان گرگان به شمار می رود.

 

در شرق استان نیز کانون های مساجد بیکار نبودند و همزمان با شیوع ویروس کرونا کانون فرهنگی هنری ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مینودشت نسبت به ضدعفونی معابر و آموزش پیشگیرانه شهروندان اقدام کرد.

 

همچنین در غرب استان و شهرستان کردکوی کانون فرهنگی و هنری آدینه در مصلای این شهر نیز با تهیه آب میوه طبیعی برای بیماران کرونایی در مسیر بهبود بیماران اقدام کرد و همچنین ضدعفونی معابر و محلات و دوخت و تهیه ماسک از دیگر اقدامات فعالان مسجدی در شهرستان کردکوی به شمار می رود.

 

گرچه مساجد همچنان در ایام ماه مبارک رمضان بسته است اما بچه های مساجد از طریق فضای مجازی ارتباط خود را حفظ کردند و در مسیر کاهش آلام و دردهای مردم و دستگیری از مستمندان اقدام کردند و هر یک در ماه مبارک رمضان برنامه های خاص خود را دارند.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان برای آنکه در ماه مبارک رمضان معنویت کمرنگ نشود طرح «خانه های قرآنی» را با همکاری  کانون فرهنگی هنری والفجر مسجد بلال حبشی گرگان در نظر گرفته است که در این طرح مسائلی چون فیلم آموزش قرآنی توسط پدر به فرزند، فیلم آذین بندی خانه های قرآنی، فیلم روخوانی قرآن به صورت خانوادگی، عکس قرآنی و نقاشی آیات قرآنی آموزش داده می شود.

 

باید به این مهم نیز توجه داشت در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی در بحران بیماری و مشکلات اقتصادی مقام معظم رهبری «مواسات و همدلی» را مرهم مشکلات معیشتی مردم دانست و سنت حسنه دستگیری و کمک به نیازمندان جان دوباره یافت.

 

*مقام معظم رهبری بنیانگذار مواسات و همدلی ملت ایران

 بدون شک باید مقام معظم رهبری را بنیان‌گذار موسسه بزرگ مواسات و همدلی در ملت ایران دانست، معظم له با درایتی که داشت توانست تهدید های کرونایی را به فرصت تبدیل کند.

 

با اجرای این رزمایش در کشور هر روز به روز نیکوکاری تبدیل شده و هر کسی از بقال تا کارمند دولت در وسع و توان خود در این مسیر گام بر می دارد.

 

قطعاً همان‌طور که امام رضا (علیه السلام) می فرمایند «هر کسی به مؤمنی فرح ببخشد خداوند در روز قیامت گره از دلش بگشاید» دستگیری های مردم نیز منجر به همدلی و وحدت برای عبور از مشکلات پیشرو و شکست کرونا خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار