در آستانه کشت دوم، جیب کشاورزان گلستانی همچنان خالی است؛ به رغم طلب ۳۳۵ میلیاردتومانی کلزاکاران، دولت فقط ۱.۲ میلیارد تومان به حساب آنان واریز کرده است.

جیب خالی کشاورزان برای کشت دوم؛ طلب ۳۳۵ میلیاردتومانی کلزاکاران گلستانی از دولت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، خردادماه که می‌رسد، گندمزارها و مزارع جو و کلزایی که طلایی رنگ شده‌اند، کم کم درو می‌شوند. کمباین ها این روزها در جاده‌های بین شهری و روستاها در حال تردد هستند و تراکتورها و کامیون‌ها نیز محصول جابه جا می‌کنند.

قرار است دسترنج هشت ماه کار و تلاش کشاورزان که به نتیجه رسیده است، درو و به فروش برسد. اما فصل برداشت محصول با نگرانی‌های زیاد برای کشاورزان همراه است. کشاورزانی که به امید دریافت پول، محصول خود را به بخش دولتی با قیمت تضمینی می‌فروشند اما ضمانتی برای دریافت بموقع وجه محصول وجود ندارد. اتفاقی که هرساله در فصل برداشت رخ می‌دهد و کشاورزان زیادی برای دریافت مطالبات خود باید چند ماه صبر کنند.

بدقولی‌های دولت در پرداخت بموقع وجه محصول کلزا، نامرغوب بودن بذور در برخی سال‌ها و خسارت‌های گاه و بیگاه طبیعی از جمله سیل، طوفان و تگرگ سبب شد تا سطح زیرکشت این محصول در استان گلستان که بزرگترین تولید کننده دانه‌های روغنی در کشور است در برخی سال‌ها به شدت کاهش پیدا کند. امسال اما کشاورزان به دولت اعتماد کرده و بار دیگر در سطح 53 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان، کلزا کشت کردند. دولت هم قیمت خرید تضمینی را 4 هزار و 660 تومان اعلام کرد تا سبب ترغیب کشاورزان شود.

حالا اما در فصل برداشت، دولت از تعهدات خود سر باز زده با اینکه محصول کشاورزان را تحویل گرفته، پولی به آنان پرداخت نکرده است. موضوعی که در آستانه کشت دوم محصول انتقاد کشاورزان را در پی داشته است.

یکی از کشاورزان کلزاکار استان در این باره به خبرنگار ما گفت: دولت سال قبل قیمت خرید تضمینی محصول را اعلام کرد و تا زمان فصل برداشت حدود 5 تا 6 ماه زمان داشت تا نقدینگی موردنیاز برای خرید محصول را تأمین کند.

ابراهیمی افزود: با اینکه گفته بودن پول کلزا را چند روز بعد از تحویل پرداخت می‌کنند اما خبری نیست. الان برای آماده سازی زمین، خرید بذر و هزینه شخم زمین با مشکل مواجه شده‌ایم. کشاورزان همیشه در حال ضرر کردن هستند و دولت هم پاسخگوی قول‌هایش نیست.

کشاورزانی که محصول برداشت کرده‌اند کم کم خود را برای کشت دوم که عمدتا سویا، پنبه و شالی است آماده می‌کنند اما دولت با عدم پرداخت بموقع مطالبات آنان، سبب تأخیر در کشت و ضرر و زیان کشاورزان می‌شود.

موضوعی که دبیر خانه کشاورز استان هم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به آن انتقاد کرده و گفته است: کشاورزان 9 ماه تلاش می‌کنند به امید اینکه محصول را تحویل و پول خود را دریافت کنند اما مدتی از تحویل محصول کلزاکاران گلستانی گذشته و آنان هنوز پول خود را دریافت نکرده‌اند و این نگرانی برای گندمکاران هم وجود دارد.

وی افزود: زمان زیادی از کشت محصولات گذشته و از مسئولان تقاضا دارم طلب کلزاکاران را پرداخت کنند، در این مدت می‌شد منابع را تامین کرد تا کشاورز با خیال راحت طلبش را دریافت و هزینه‌های قبلی کشت، هزینه‌های حمل و نقل و برداشت محصول بعدی را تامین کند.

کار برداشت کلزا تقریبا در روزهای پایانی قرار دارد و تا کنون 72 هزار تن محصول از کشاورزان خریداری شده، مبلغ اندکی هم به حساب برخی کشاورزان واریز شده که سرپرست غله و خدمات بازرگانی استان، به گفته خودش از اعلامش شرمسار است.

منصور صیادی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفت: کار برداشت کلزا تا چند روز دیگر به پایان می‌رسد و تا کنون هم 72 هزار تن محصول از کشاورزان خریداری شده است. پیش بینی جهادکشاورزی تولید 110 هزار تن محصول بود که بعید می‌دانم به این میزان تولید برسیم.

وی درباره پرداخت پول کلزاکاران بیان داشت: قرار بود پول کشاورزان بموقع پرداخت شود اما به دلیل مشکلات مالی که دولت با آن مواجه شد این اتفاق نیفتاد. برای خرید تضمینی کلزا و گندم کشاورزان استان دولت باید حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار اختصاص دهد که تا کنون پولی به کشاورزان پرداخت نشده است.

سرپرست اداره غله و خدمات بازرگانی استان با بیان اینکه « شرمسار» است میزان پرداختی به کشاورزان را اعلام کند، گفت: هر کیلو کلزا 4 هزار و 660 تومان از کشاورزان خریداری شده، به عبارتی کلزاکاران استان 335 میلیارد تومان از دولت طلب دارند. تا کنون اما فقط یک میلیارد و 200 میلیون تومان به حساب کشاورزان واریز شده است.

وی با بیان اینکه پیگیری‌ها برای پرداخت مطالبات کلزاکاران ادامه دارد، گفت: ما پیگیر این موضوع هستیم اما زمان دقیقی برای واریز پول به حساب کشاورزان اعلام نکرده‌اند اما مسئولان بالادستی گفته‌اند به زودی خبرهای خوشی برای کلزاکاران دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار