از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۱۷هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که نسبت به ۱۲۱هزار خودروی تولید شده در دو ماهه سال گذشته ۳.۷درصد کاهش یافته؛ این درحالیست که تولید لوازم خانگی در همین مدت با افزایش همراه بوده به طوریکه تنها تولید ماشین لباسشویی نسبت به دوماهه پارسال ۱۴۴درصد افزایش یافته است.

بررسی وضعیت تولید و قیمت کالاها در دو ماهه ۹۹ + جدول

به گزارش گلستان ۲۴؛ بر اساس آمار منتشر شده وزارت صمت در دو ماه ابتدایی امسال ۱۱۷هزار و ۱۰۰دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته شاهد تولید ۱۲۱هزار و ۶۰۰دستگاه خودرو در کشور بودیم که با این حساب تولید خودروسازان نسبت به سال گذشته ۳.۷درصد افت کرده است.

در این میان لازم به ذکر است که شیوع بیماری کرونا و در پی آن توقف خط تولید چین و کاهش واردات قطعه، از مهم‌ترین دلایل منفی شدن تولید خودروسازان از ابتدای سال تا کنون بوده است.

در این میان طی همین مدت ۸۴۰۰دستگاه وانت، ۱۴۶هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس و ۵۲۳هزار دستگاه کامیون و کامیونت تولید شده که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۵درصد رشد، ۳۶.۲ و ۲۷.۵درصد افت تولید داشته است؛ همچنین در دوماهه امسال تولید لاستیک خودرو با ۲۶.۶درصد افزایش به حدود ۴۰هزار تن رسید.

حذف آمار تولید یخچال از آمار وزارت صمت

از ابتدای سال تا کنون تولید لباسشویی و تلویزیون نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته اما میزان تولید یخچال‌فریزر در آمار وزارت صمت منتشر نشده است.

به این ترتیب طی دوماهه امسال ۱۰۹هزار و ۲۰۰دستگاه تلویزیون تولید شده که نسبت به ۷۲هزار و ۹۰۰تلویزیون تولید شده در دوماهه پارسال حدود ۵۰درصد افزایش یافته است؛ همچنین تولید ماشین‌لباسشویی از ابتدای سال تا کنون با ۱۴۴درصد رشد به ۱۱۸هزار دستگاه رسید.

از طرفی در این مدت ۵هزار تن ظروف چینی تولید شده که در مقایسه با ۸۶۰۰تن ظروف چینی تولید شده در دوماهه ۹۸ افت ۴۲.۵درصدی داشته است.

گوشت در اردیبهشت ماه ارزان شد

بر اساس همین آمار، در اردیبهشت ماه امسال قیمت همه کالاهای اساسی به جز گوشت گوساله، گوسفندی و مرغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

میانگین قیمت برنج پاکستانی در اردیبهشت ماه امسال با ۲۶.۶درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال۹۸ به کیلویی ۱۴۳۱۶تومان رسید و قیمت برنج درجه یک ایرانی نیز در این ماه ۳۵درصد گران شد و به کیلویی ۲۴هزار و ۳۰۷تومان رسید.

همچنین قیمت هر کیلوگرم شکر در این ماه با ۱۶.۸درصد افزایش کیلویی ۷۰۲۸تومان، قیمت گوشت گوساله هم با ۱۴درصد کاهش کیلویی ۷۵۵۳۵تومان، گوشت گوسفندی با حدود ۳درصد کاهش کیلویی ۹۲۴۹۰تومان و گوشت مرغ با ۱۰.۳درصد کاهش کیلویی ۱۱۲۴۳تومان است.

-آمار-جدول

-آمار-جدول۱

 

 
منبع: اقتصاد آنلاین

 

ارسال نظر

آخرین اخبار