آب و هوای گلستان استعداد کشت و بهره‌وری بسیاری از محصولات زراعی و باغی از جمله گیاهان دارویی را دارد که به دلیل فراهم‌بودن زمینه کشت در نقاط گوناگون، توجه به آن زمینه‌ساز رونق معیشت برای ساکنان این استان است.

کشت گیاهان دارویی؛ ظرفیت رونق معیشت گلستانی‌ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کارشناسان و دست اندرکاران حوزه گیاهان دارویی گلستان معتقدند این استان با داشتن شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب، اراضی کم بازده، دیم و مراتع مناطق شمالی مستعد، می‌تواند به قطب گیاهان دارویی کشور تبدیل شود.

طبق گزارش دستگاه های مرتبط، از مجموع گیاهان شناسایی شده در این استان ۴۰۹ گونه دارویی است که ۱۵۶ گونه در جنگل، ۹۸ گونه در مراتع، ۴۷ گونه در حاشیه مزارع و ۱۰۸ گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رشد می‌کند.

پیشتر ابوالفضل فرجی رییس مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی گلستان به خبرنگار ایرنا گفته بود: بیش از ۲۰ گونه گیاه دارویی در استان دارای اولویت کشت صنعتی و سرمایه گذاری معرفی شدند که سرمایه گذاری روی کشت آن ها، موجب افزایش درآمد روستاییان و ایجاد فرصت های شغلی فراوان در منطقه خواهد شد.

آویشن، نعناع فلفلی، گل گاوزبان، خار مریم، زیره، مریم گلی، گل محمدی، به لیمو، کدوی طبی، مرزنجوش، سیاه دانه، بادرنجبویه، کنگر فرنگی و زعفران  از جمله گیاهان دارویی اولویت دار سرمایه گذاری برای توسعه کشت در گلستان است که در سال های اخیر به روستائیان معرفی شد.

بومادران، پونه، مامیران، توسکا، بابونه، درمنه، شقایق، شیر پنیر، سنا، شاه تره، داغداغان، کنگر وحشی، ولیک، یونجه زرد، سرخدار، کاسنی، پیر بهار، شیرین بیان، زوله، گل چاهی، فرفیون، راش، پاخری، کاسنی بارهنگ ،سیزاب و کور از دیگر گیاهان دارویی و خوراکی استان گلستان است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان با تایید ظرفیت بکر این استان برای سرمایه گذاری در توسعه گیاهان دارویی گفت: اجرای طرح امکان سنجی و بررسی میدانی کشت گیاهان دارویی در اراضی مستعد استان از جمله برنامه ها برای توسعه کشت این گیاهان است.

مهدی لطفی زاده افزود: با توجه به مزیت نسبی کشت گیاهان دارویی و اثربخشی آن در ارتقای درآمد خانوار، اجرای طرح امکان سنجی و بررسی میدانی اراضی مستعد با مشارکت گروه مشاور تخصصی آغاز شد.

وی گفت که چشم‌انداز این استان برای پایان برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰ تا ۱۳۹۶) افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی به ۱۰ هزار هکتار است که برای رسیدن به این هدف باید سالانه ۲ هزار هکتار به سطح کشت این اراضی در گلستان اضافه شود.

به گفته وی اکنون اولویت کشت صنعتی و سرمایه گذاری گیاهان دارویی گلستان ۲۳ گیاه از جمله زیره سبز، زعفران، گل گاوزبان و گل‌محمدی است.

لطفی زاده گفت: گلستان حدود ۲ هزار بهره بردار کشت گیاهان دارویی در ۲ هزار و ۹۶۰ هکتار اراضی زیر کشت دارد که این فعالیت برای ۸ هزار و ۸۸۰ نفر شغل مستقیم ایجاد کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد که بیشتر شدن سطح کشت این گیاهان علاوه بر پایداری درآمد بهره‌برداران، بخشی از مشکل بیکاری گلستان را نیز برطرف کند.

به گفته وی  پارسال ۲ هزار و ۲۳۱ تن گیاه دارویی به ارزش ۷۷۰ میلیارد ریال در گلستان تولید شد.

گلستان با بیش از ۲۰ هزار هکتار وسعت واقع در شمال کشور با برخورداری از ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی، ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۸۶۲ هزار مرتع، ظرفیت های بالقوه ای دارد که در سال های اخیر موجب جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه توسعه کشت گیاهان دارویی شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار