مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی با انتقاد از سیاست‌های صادرات شیرخشک گفت: در صورت ادامه اخذ عوارض از صادرات شیرخشک قیمت لبنیات تا ۳۰ درصد گران می‌شود.

احتمال افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات!

به گزارش گلستان ۲۴؛ نشست خبری امروز با حضور نماینده اتحادیه فرآورده‌های لبنی و همچنین اتحادیه دامداران درباره سیاست‌های صادرات شیرخشک برگزار شد.

دولت در چند ما گذشته مجوز ۲۵ هزار تن صادرات شیرخشک را صادر کرده، اما روند صادرات به کندی انجام می‌شود و هنوز حدود ۵ هزار تن از این مجوز‌ها صادر نشده است.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی در این نشست خبری گفت: دولت ۲ دلار برای صادرات شیرخشک عوارض در نظر گرفته و این عمل باعث شده که صادرات شیرخشک به صرفه نباشد.

وی افزود: اخیراً شنیده‌ایم که قرار است عوارض ۱۰ هزار تومان برای صادرات شیرخشک وضع کنند که در این صورت یک کیلوگرم شیرخشک صادراتی ۴۷ هزار تومان تمام خواهد شد و این کار برای صادرکننده اصلا به صرفه نیست.

علی احسان ظفری ادامه داد: قیمت تمام شده شیرخشک تا لب مرز ۲۵ هزار تومان و ارزی که باید برگرداند معادل ۱۲ هزار تومان و با ۱۰ هزار تومان عوارضی که می‌گیرند، در مجموع ۴۷ هزار تومان می‌شود و این قیمت طوری نیست که صادرکننده بتواند صادر کند.

ظفری گفت: این تصمیمات اشتباه از سوی دولت در حقیقت حمایت از ۳ و ۴ برند اصلی است که آن‌ها فقط سرپا می‌مانند و بقیه زیر چرخ دنده‌های این تصمیمات اشتباه خورد می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی تأکید کرد: ۱۲۰۰ کارخانه لبنی در کشور وجود دارد که تنها ۴۰۰ کارخانه فعال هستند و تنها ۱۰ کارخانه با ظرفیت ۱۰۰ درصدی کار می‌کنند و این سؤال بزرگی است که باید مسئولان از خودشان بپرسند، چرا چنین اتفاقی در این صنعت بزرگ افتاده است.

وی تأکید کرد: بالاترین قیمت فروش مربوط به این چند کارخانه بزرگ است که دولت از آن‌ها حمایت می‌کند.

ظفری گفت: اعمال عوارض ۱۰ هزار تومانی برای صادرات شیرخشک تا ۳۰ درصد بر قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت و این مسئله به ضرر مصرف‌کننده داخلی هم هست.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف شیر در سال‌های گذشته بسیار کمترشده است، گفت: این رقم به ۷۰ کیلوگرم رسیده که کمتر از نصف میانگین جهانی است.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ هزار تن شیرخشک دپو شده در کشور وجود دارد، گفت: به موازات آن تولید شیرخشک نیز در داخل انجام می‌شود؛ بنابراین این رقم به عنوان مازاد تولید تلقی می‌شود، در حالی که نیاز سالانه کشور حدود ۶۰ هزار تن است.

ظفری افزود: شیرخشک دپو شده متأسفانه تنها یک سال قابلیت ماندگاری دارد و بیش از آن به حالت کلوخ درآمده و غیرقابل استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد که حداقل باید ۲۰ هزار تن از شیرخشک انبار‌های کشور صادر شود تا هم ذخیره استراتژیک داشته باشیم و هم به تولید آسیب وارد نشود.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد از انحصار در واردات کره گفت: ۴۵ هزار تن کره وارداتی توسط افرادی خاص وارد کشور شد که حدود ۱۶ هزار تن آن‌ها در قالب کره بسته‌بندی شده به ویترین مغازه‌ها آمد، اما بقیه معلوم نشد، کجا رفت و هیچ کس هم به آن‌ها نظارتی نکرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که از نظر شما بقیه آن‌ها کجا رفته است، گفت: بقیه با ارز آزاد صادر شد.

ظفری در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آخرین وضعیت صادرات شیرخشک چگونه است، گفت: صادرات شیرخشک ۲ سال ممنوع بود، اما در چند ماه پیش یک مرحله مجوز صادرات ۵ هزار تن به افراد ویژه دادند و زمان آن را آزاد گذاشتند تا هر زمانی که توانستند صادر کنند. مرحله دوم مجوز ۱۰ هزار تن و مرحله سوم هم مجوز ۱۰ هزار تن بوده که تاکنون از این‌ها حدود ۵ هزار تن صادر نشده است.

وی با انتقاد از سیاست‌های صادراتی گفت: برای صادرات زمان محدود ۱۵ روزه را در نظر می‌گیرند که تنها چند شرکت لبنی گردن کلفت می‌توانند در این بازه زمانی صادر کننده و بقیه تحت فشار از گردانه خارج می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی با انتقاد از سیاست‌های غلط که منجر به حمایت تعداد خاصی از کارخانه‌های لبنی می‌شود، اظهار داشت: بانک مرکزی اگر ارز‌های استفاده شده را منتشر می‌کند، زمان ثبت سفارش‌ها را هم اعلام کند که در آن صورت معلوم می‌شود، چه کسانی به چه میزان و در فاصله زمانی ارز گرفتند و چه کسانی چه مدت طولانی در صف هستند و نمی‌توانند بگیرند و اینجا معلوم می‌شود که حمایت از افراد خاص چگونه است.

 

 
منبع: ایسکا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار