خبرنگاری، حرفه ای سخت و پر خطر است و پر از فراز و نشیب های حادثه ای، اجتماعی و سیاسی است، هر شخصی که دست به این حرفه می زند باید سوز درون داشته باشد و دغدغه به دوش کشیدن رسالت های انسانی را داشته باشد.

خبرنگار حرفه ای چگونه باید عمل کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، خبرنگاری، حرفه ای سخت و پر خطر است و پر از فراز و نشیب های حادثه ای، اجتماعی و سیاسی است. هر شخصی که دست به این حرفه می زند قبل از اینکه دغدغه معیشت و شغل داشته باشد باید سوز درون داشته باشد و دغدغه به دوش کشیدن رسالت های انسانی را داشته باشد. کم نیست خبرنگارانی که در این مسیر جان خود را از دست داده اند و خطرات را به جان خریده اند، نگاه به این قشر باید یک نگاه متعالی و والا باشد و آنها را در زمره اسنان هایی که در راه رسیدن به اهداف والای جامعه از جان و مال خود گذشته اند، قرار داد.

 

یقینا هر که این حرفه را انتخاب می کند نمی تواند یک خبرنگار آرمانی و تاثیرگذار باشد و همین که چند صبایی به نوشتن و تهیه خبر اقدام می کند نمی توان گفت که او توانسته است رسالت های رسانه ای خودش را به نحو احسن انجام داده است، بنابراین لازم دیدیم به فاکتورهای یک خبرنگار فعال، ایده آل و موفق بپردازیم و خصوصیات آن را بشناسیم.

 

*صراحت و شجاعت در گفتار و عمل:

یک خبرنگار موفق نباید از تهدیدها، تهمت ها و حوادث بترسد. جامعه ای که احساس کند یک خبرنگار بدون هیچ ملاحظه ای حقایق را می گوید و با شجاعت آن را پیگیری می کند، به سمت این چنین خبرنگاری گرایش مثبت دارند و آن را مامن و پناه برای انعکاس مشکلات خود می دانند.

 

*فعال حاضر در رویدادهای مختلف:

فعالیت مستمر و حضور پر رنگ در رویدادهای مختلف امتیاز مهمی است که یک خبرنگار حرفه ای همیشه باید آن را لحاظ کند، نباید هیچ رویداد و اتفاقی از نظر او مغفول بماند. زمانی خبرنگار می تواند رویدادها را کاملا صحیح و واقعی منعکس کند که حضور میدانی داشته باشد و نقش منبع واقعی خبر را به درستی ایفا کند.

 

*آشنایی با مهارت های رسانه ای:

امروز در جهان مهارت های رسانه ای حرف اول را می زند، یک خبرنگار حرفه ای اگر با تکنیک های رسانه ای و خبری آشنا نباشد، نمی تواند رقابت مناسبی با غول های رسانه ای جهان داشته باشد و یقینا برد رسانه ای اخبار تولیدی او نیز محدود خواهد بود.

آموزش و تجربه در این زمینه می تواند خبرنگار را مسلط بر این مهارت های کاربردی کند.

 

*سرعت در انعکاس اخبار:

سرعت عمل در انعکاس اخبار رقابت مهمی است که رسانه های حرفه ای با هم انجام می دهند. معمولا رسانه ای که زودتر از دیگران خبر صحیحی را منتشر می کند باعث جذب مخاطب بیشتر می شود.

 

*اطلاع از آخرین اخبار جهان و شناخت رسانه ها:

یک خبرنگار حرفه ای باید خودش آخرین اخبار جهان و کشور را از طریق خبرگزاری ها و رسانه ها دنبال کند و شناخت کامل نسبت به رسانه ها داشته باشد به گونه ای بتواند هر رسانه را با خصوصیات خبریش آنالیز کند.

 

*خلاقیت در انتخاب شوژه های جذاب:

یکی از مسائل مهمی که در رسانه ها و انتشار اخبار موجب جذب بیشتر مخاطب می شود، سوژه های جذاب و انتخاب تیترهای حرفه ای است، خبرنگار باید ذائقه مردم را در هر برهه ای از زمان تشخیص دهد و متناسب با نیاز و ذائقه مخاطب سوژه ها و گزارشات خبری خودش را تنظیم کند.

 

*بی طرفی در تولید اخبار و گزارشات:

بی طرفی خصوصیت مهمی است که موجب اعتماد سازی می شود، مردم تا به یک رسانه و منبع خبری اعتماد نداشته باشند هیچ گاه سراغ آن نمی روند، درج صحیح اخبار، عدم دخالت سلایق شخصی در عناصر خبر، عدم دخالت تفکرات حزبی و گروهی و نقل واقعیات باعث می شود مخاطبین بیشتری جذب رسانه شوند.

 

*دغدغه انعکاس مشکلات مردم:

مردم به رسانه ای بیشتر علاقمند هستند که مشکلات آنها را بدون تعارف و بدون هیچ خط و ربط سیاسی بیان کند، نقل مجادلاتی که هیچ سودی برای مردم ندارد، خارج از روحیات مردم است و حوصله آنها را سر می برد.

یک خبرنگار حرفه ای و موفق باید دغدغه انعکاس مشکلات مردم را داشته باشد تا باری از دوش مردم بردارد.

 

*ارتباط با مردم و نهادهای مسئول:

روابط عمومی بالا، قدرت ارتباط با نهادها و روابط عمومی های دولتی و غیردولتی، همین طور تسلط در چگونگی ارتباط با مردم، خصیصه مهم یک خبرنگار حرفه ای است تا بتواند به منابع اخبار دسترسی بهتر و سریعتر پیدا کند.

 

*پیگیر مستمر خواسته های مردم تا به نتیجه رسیدن:

صرف انعکاس اخبار شاید مشکلی را حل نکند، سماجت و پیگیری مشکلات، برای رفع آن نشان از حرفه ای بدون یک رسانه است، اقبال مردم به رسانه هایی که به طور مستمر مشکل آنها را پیگیری می کنند، بیشتر است.

 

*اهل مطالعه:

مطالعه و به روز بودن می تواند فکر یک خبرنگار را قوت ببخشد، تسلط بر ادبیات های گوناگون محله ای و جهانی، اطلاع و آشنایی با مبانی علوم مختلف، شناخت فرهنگ ها، آداب و سنن و تاریخ ملل در سایه مطالعه به دست می آید.

یک خبرنگار حرفه ای برای تولید گزارشات و تهیه مصاحبه ها و یادداشت هایش در هر موضوعی که وارد می شود؛ باید اطلاعات زمینه ای از قبل داشته باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار