نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: به دلیل مشکلات تامین ماده اولیه کنسرو تن ماهی (ماهی تن) و مشکلات اقتصادی جاری کشور ۱۰۵ کارخانه از ۱۳۵ کارخانه کشور تعطیل شدند و مابقی با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کنند.

۱۰۵ کارخانه تولید کنسرو ماهی تن تعطیل شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم، مسعود بختیاری نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: وضعیت تولید ماهی تن در کشور در شرایط بحرانی قرار گرفته که دلیل اصلی آن به خاطر تصمیم‌گیری‌های اشتباه دستگاه‌های دولتی است.

وی افزود: این شرایط همچنین باعث کاهش مصرف تن ماهی در کشور شده است اما باید توجه داشت که این محصول یکی از سالم ترین محصولات غذایی کشور به حساب می آید و هیچ گونه ماده نگهداره‌ای ندارد.

بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در ارتباط با احتمال بالا بودن میزان جیوه در کنسروهای تن کشور گفت: جیوه در تمام ماهی‌های آب‌های آزاد وجود دارد برای همین منظور بررسی‌هایی بر روی ماهی‌های تن مصرفی در صنایع کشور انجام شد که میزان جیوه باقیمانده در آنها کمتر از استانداردهای جهانی است و دغدغه ای در این ارتباط نداریم.

نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران ادامه داد: محصول کنسرو تن ماهی یکی از کالاهای استراتژیک کشور به حساب می آید که در شرایط جنگ، سیل،‌ زلزله و ... وجود آن برای کشور اهمیت دارد و دستگاه‌های نظامی و امدادی باید مملو از این محصول باشد.

وی گفت: صنعت کنسرو ماهی در تمام دنیا بخش زیادی از فعالیت‌های آن با دست انجام می‌شود تا ماهی های سیاه از سفید جدا شود به همین منظور اشتغالزایی بالایی برای کشور ایجاد می‌کند. 

وی گفت: شرایط اقتصادی کشور و کمبود مواد اولیه تولید باعث شده که از 135 کارخانه صنایع کنسرو 30 کارخانه یعنی 20 درصد فعال باشند که کارخانه‌های فعال نیز تنها با یک سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

بختیاری اظهار داشت: بیشتر این صنایع کنسرو در مناطق کمتر برخوردار حضور دارند که از دست رفتن شغل آنها مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم گفت: عمده مشکلات صنایع ماهی تن از سال گذشته و با برداشتن ارز 4200 تومانی و برداشتن اولویت ارزی آغاز شد اما در سال جاری ارز نیمایی به واردات این محصول به درستی اختصاص نمی‌یابد و حجم زیادی از ماهی‌های وارداتی در بنادر باقی مانده است.

میزان تولید کنسرو تن ماهی نصف خواهد شد

نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران با اشاره به کاهش واردات ماهی تن گفت: کاهش واردات ماهی تن و گرانی کنسرو تن ماهی باعث کاهش مصرف این محصول در کشور شده است به طوریکه میزان تولید یکه در سال های 93 تا 95، 500 تا 600 میلیون قوطی در سال بوده پیش بینی می شود در سال جاری به 200 تا 300 میلیون قطعه کاهش یابد.

بختیاری گفت: حدود 80 درصد نیاز کشور به ماهی تن از محل داخلی تامین می شود اما در ارتباط با میزان تولید ماهی تن در کشور اختلافاتی وجود دارد به طوریکه سازمان شیلات این رقم را 150 تا 200 هزار تن اما سندیکا این رقم را 70 هزار تن اعلام می‌کند.

قیمت جدید کنسرو حدود 10 هزار تومان افزایش یافت

وی با اشاره به افزایش قیمت تمام شده کنسرو ماهی تن گفت: با توجه به اینکه قیمت ماهی وارداتی به حدود 45 تا 48 هزار تومان و ماهی داخلی به حدود 35 هزار تومان افزایش یافته قیمت جدید تن ماهی نیز 27 هزار تومان تعیین شده است و این قیمت از امروز بر روی محصولات درج می‌شود.

وی افزود: سالیانه 500 میلیون دلار صادرات انواع آبزیان است که از طریق تراز مثبت صادرات این محصول می‌توان بخشی را به واردات کسری واردات ماهی تن به کشور اختصاص داد.

بانک مرکزی صنایع کشور را نابود می‌کند

نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: همتی رئیس بانک مرکزی صنعت و اشتغال کشور را به دلیل عدم به موقع و کافی اختصاص ارز برای واردات مواد اولیه نابود می‌کند. به همین منظور این سندیکا قصد دارد از بانک مرکزی به سازمان بازرسی کشور و دیوان عدالت اداری شکایت بکند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار