معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: کسری نیرو به ۶ روش برای سال تحصیلی جدید تامین شد تا هیچ کلاسی در کشور بدون معلم نماند. بر اساس یکی از این روش‌ها ۲۷ هزار نیرو در قالب ماده ۲۸ و ۲۰ هزار نفر در قالب دوره های چهارساله دانشگاه تربیت معلم جمعا حدود ۴۷ هزار و ۳۰۰ نفر جذب شده‌اند.

کسری نیروی آموزش و پرورش با جذب ۴۷ هزار معلم تامین شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی الهیار ترکمن روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: سیاست‌های استخدامی که وزارتخانه اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ در جذب نیروی انسانی داشت سبب شد تا سال ۱۴۰۳ حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر از نیروها وارد فاز بازنشستگی شوند یعنی از مرز ۳۰ سال کار عبور کنند.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش افزود: در این وضعیت خروج نیرو افزایش می‌یابد و از آنجایی که متناسب با آن نمی‌توان نیرو جذب کرد، تراز منفی شکل می‌گیرد و نیاز به جذب نیرو را افزایش می دهد.

به گفته وی آموزش و پرورش به استناد ماده ۱۰۳ استخدام کشوری مجاز است نیروهای با تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر را تا  ۳۵ سال خدمت نگه دارد یا از افرادی که تحصیلات لیسانس و پایین‌تر دارند، تا سن ۶۰ سالگی به عنوان نیروی کار استفاده کند.

الهیار ترکمن ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به منظور تامین نیرو در حوزه‌های آموزشی، تربیتی و پرورشی، ۱۹۷ هزار کسری نیرو به صورت عدد واقعی کمبود نیرو وجود دارد. به طور مثال اگر نیروهای حق التدریس و سرباز معلم بکار گرفته نشوند، این تعداد نیز به کسری نیروهای آموزش و پرورش افزوده می شود.

وی با بیان اینکه حدود ۴۷ هزار نیرو در آموزش و پرورش تامین شده است، گفت: ۲۷ هزار نیرو در قالب ماده ۲۸ و ۲۰ هزار نفر در قالب دوره های چهارساله دانشگاه تربیت معلم جمعا حدود ۴۷ هزار و ۳۰۰ نفر تامین نیرو شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با بیان اینکه به منظور تامین کسری نیرو و تراز منفی ایجاد شده در این زمینه یک بسته با ۶ روش طراحی شده است، افزود: استفاده از ظرفیت نیروهای رسمی و پیمانی به صورت حق التدریس غیرموظف از جمله روش‌های تامین کسری نیرو است که تا ۲ میلیون ساعت در هفته می‌توانند آموزش دهند.

الهیار ادامه داد: همچنین آموزش و پرورش از ۵۸ هزار نفر نیروهای حق التدریس آزاد هم بهره‌مند می‌شود، سرباز معلم‌ها هم حدود ۳ هزار و ۶۰۰ نفر هستند که از آنها با اخذ مجوز از ستادکل نیروهای مسلح در روند آموزش استفاده می‌شود. همچنین حدود ۱۱ هزار نفر از معاونان مدارس که طبق قانون باید در هفته تا ۱۰ ساعت تدریس داشته باشند، نیز به سیستم اضافه شده است.

وی یادآورشد: همچنین به منظور تامین کسری نیروی انسانی از حدود ۱۶ هزار نیروی خرید خدمات آموزشی و بازنشسته‌های دارای مجوز سازمان اداری و استخدامی می توان استفاده کرد. بنابراین از ۶ روش عنوان شده می‌توان کمبود نیروی انسانی را جبران کرد اما در سیاست‌گذاری‌های کلی در آموزش و پرورش قصد نداریم که در بلندمدت نیز با این شیوه ادامه دهیم، این یک روش مقطعی است که تا سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش با یادآوری اینکه با سازمان اداری و استخدامی وارد مذاکره شده اند، گفت: در حال حاضر سند جامع نیروی انسانی در حال تدوین است، امید است که بعد از آن یک بسته طراحی شود که نیروهای تمام وقت رسمی و پیمانی و پاره وقت بواسطه دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی وارد آموزش و پرورش شوند.

الهیار عنوان کرد: آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۳ مجبور است به دلیل محدودیت‌ها از همه ظرفیت‌ها بهره‌مند شود تا کلاس‌های بدون معلم در سال تحصیلی نداشته باشیم.

جذب نیرو بر اساس مجوز سازمان استخدامی و اداری 

وی در ادامه درباره امکان افزایش ظرفیت استخدامی معلمان اظهار داشت: برای جذب معلمان از روش جذب ماده ۲۸ یا دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری باید از مجوزهای سازمان استخدامی و اداری پیروی کنیم؛ یعنی بر اساس قانون نمی‌توان بیشتر از تعداد مشخص مجوزها نیرو جذب کرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: قبول داریم که در برخی از مناطق کمبود در جذب نیرو وجود دارد، اما باید تفاوت معناداری که در میانگین کشوری برخی استان‌ها وجود دارد، تامین شود و بعد به استان‌های برخوردار رسید.

الهیار ترکمن افزود: امسال برای همین ماده ۲۸ که جذب نیرو از فارغ التحصیلان دانشگاه‌هاست، مجوز استخدام بیش از ۲۷ هزار و ۳۰۰ نفر را نداریم و این ظرفیت هم باید میان ۷۶۰ منطقه آموزشی آموزش و پرورش توزیع شود. در برخی از مناطق ظرافت و حساسیت بیشتر و برخی کم‌تر است، نابسنده بودن منابع انسانی و مالی آموزش و پرورش را با چالش‌هایی روبه رو کرده است.

وی درباره درباره کاهش ورودی دانشجو به دانشگاه فرهنگیان از سال ۹۱ و تاثیر این اقدام بر کاهش نیرو اظهار داشت: فقط در ۲ سال تحصیلی تعداد مجوزهایی که برای استخدام از طریق دانشگاه فرهنگیان صادر شد، به دلیل بحث هایی در خصوص ظرفیت‌های دانشگاه فرهنگیان به زیر ۵ هزار نفر کاهش یافت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش افزود: در آن زمان بحث‌هایی ایجاد شد که دانشگاه فرهنگیان با توجه به امکانات و منابع نیاز به کاهش جذب نیرو دارد، این موضوع هم می تواند در بحث کمبود نیرو موثر باشد اما نه آنقدری که وضعیت امروز را تحت تاثیر قرار دهد.

الهیار ترکمن ادامه داد: عمده مشکلات امروز در جهت کمبود نیرو به سیاست‌های استخدامی اوایل دهه ۷۰ بازمی‌گردد که فقط در یک سال ۱۳۷۰ ، ۱۰۳ هزار نفر در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پس از گذراندن سی سال از فعالیت آنها، بسیاری از ظرفیت قانونی بازنشستگی استفاده می‌کنند و آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه می‌شود، در واقع یک بی تدبیری در جذب نیروی انسانی منجر به این مشکلات شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار