اصرار مسئولان بهداشتی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول تابستان به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و قطع کردن زنجیره انتقال بود اما متأسفانه بی‌توجهی به تذکرات مسئولان و برگزاری بسیاری از مراسم و تداوم سفرهای تابستان در مناطقی مانند بندر گز و یا شهر گرگان حال موجب افزایش تعداد بیماران مبتلا و نگرانی کادر درمانی این استان شده است.

تجمعات غیرضروری و مسافرت‌ها در گلستان رخ نشان داد؛ کرونا در بندر گز لنگر انداخته است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از قدس انلاین، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان در همین رابطه اظهار کرد: با وجود هشدارهای مختلف در برخی موارد مانند مراسم عمامه گذاری در دو شهرستان و حضور مسافران در محور نهارخوران گرگان، پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده است.

عبدالرضا فاضل  خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا در استان گلستان شهرستان بندرگز وضعیت نگران‌کننده‌ای داشت و پس از تقسیم‌بندی شهرها بر اساس جمعیت مبتلایان، این شهرستان همواره در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌بَرد.

وی افزود: عدم رعایت پروتکل‌ها در بندرگز موجب شده تعداد بیماران بستری نسبت به شاخص جمعیت این شهرستان بیشتر باشند.

ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وی با اشاره به این موضوع که متأسفانه هرگاه پس از ایجاد آرامش، محدودیت‌ها را برداشتیم شاهد پیک کرونا در گلستان بودیم افزود: از مردم شریف استان خواهشمندم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا شرایط بدی را تجربه نکنیم.

فاضل افزود: ممکن است طی سه هفته آینده و اواخر مهرماه پیک سوم در گلستان اتفاق بیفتد و باید برنامه‌ریزی کنیم که پروتکل‌های بهداشتی در برنامه‌ها و اماکن مختلف رعایت شود.

وی ادامه داد: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی و رسانه‌ها این است که هدفمند پیش برویم تا پیک سوم در گلستان رخ ندهد، زیرا ممکن است کنترل پیک سوم مانند پیک اول بسیار سخت و از توانایی ذهنی و جسمی مردم و کادر درمان خارج باشد.

موج سوم کرونا درراه است

وی با اشاره به پیشگامی این استان در پذیرش موج‌های اول و دوم شیوع کرونا، نسبت به‌احتمال ورود این استان به موج سوم این بیماری هشدار داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان اظهار داشت: یکی دیگر از نگرانی‌های پیش رو، احتمال هم‌زمانی شیوع موج سوم کرونا با آنفولانزای فصلی در پاییز است که می‌تواند مشکلات زیادی را برای مردم و کادر درمان ایجاد کند.

وی بیان کرد: اگر موج سوم کرونا در استان فعال شود، ناچار به اعمال برخی محدودیت‌ها ازجمله تجدیدنظر در ساعت فعالیت مدارس هستیم.

به گفته وی در حال حاضر ۲۴۳ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند که از این تعداد ۶۹ بیمار در بخش‌های ویژه بستری بوده و ۲۸ بیمار به دستگاه ونتیلاتور وصل شدند.

مدارس مشکلی ندارند

فاضل با اشاره به بازگشایی مدارس بیان داشت: از زمان بازگشایی مدارس تا به امروز خوشبختانه موردی از ابتلا به کرونا در دانش آموزان استان نداشتیم و فقط سه مورد مشکوک بودند که خوشبختانه رد شد، البته تست مثبت کرونا یکی از معلمان گلستانی گزارش‌شده و در همان مدرسه تدابیر در نظر گرفتیم و پروتکل‌ها رعایت شد.

وی بابیان اینکه احتمال هم‌زمانی کرونا و آنفلوانزا وجود دارد، گفت: به‌طورقطع تحریم‌ها در واردات واکسن آنفلوانزا تأثیرگذار است اما دولت ۱۶ میلیون واکسن سفارش داده و طی دو هفته آینده درصدی از این واکسن وارد کشور خواهد شد.

فاضل ادامه داد: افراد بالای ۶۰ سال و کودکان، گروه‌های پرخطر با بیماری زمینه‌ای، افرادی دارای بیماری تنفسی و کادر درمان در اولویت دریافت واکسن آنفلوانزا هستند، واکسن آنفلوانزا به‌صورت سهمیه‌ای به استان‌ها واگذار می‌شود و در داروخانه‌ها هم توزیع خواهد شد که با ارائه کارت ملی و پرونده پزشکی بیماری زمینه‌ای، واکسن آنفلوانزا در اختیار قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا اواسط تا اواخر شهریور بود که گذشت و امیدواریم واکسن هر چه زودتر وارد کشور شود تا جلوی بیماری آنفلوانزا را بگیریم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار