نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ابتلا به سرماخوردگی فصلی ممکن است بدن را در برابر ویروس کرونا مقاوم کرده و نوعی مصونیت ایجاد کند.

سرماخوردگی خطر ابتلا به کرونا را کاهش می دهد

به گزارش گلستان ۲۴؛ سرماخوردگی یک بیماری فصلی است که معمولا همه افراد در دوره ای از زندگی خود به آن مبتلا شده اند. این بیماری ممکن است فرد را دچار ضعف و ناتوانی کند اما کشنده نیست.

سرماخوردگی علائمی چون گرفتگی بینی، از بین رفتن حس بویایی و چشایی و غیره دارد که مشابه علائم بیماری کووید ۱۹ است.

این تحقیقات که توسط متخصصان بیماری های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه روچستر (Rochester) نیویورک در ایالات متحده آمریکا انجام شده، نشان می دهد که ویروس کرونای عامل بیماری سارس ۲ و کووید ۱۹ باعث ایجاد شدن سلولهای B حافظه دار می شود. 

این سلول های ایمنی با عمر طولانی باعث شناسایی عوامل بیماری زا شده، و برای از بین بردن آنها پادتن ایجاد می کنند. این سلول ها همچنین می توانند عامل بیماری زا را به خاطر سپرده  و در هنگام ورود دوباره آن توانایی واکنش سریع خواهند داشت.

در واقع سلول های B حافظه دار یک نوع فرعی سلول B است که به دنبال عفونت اولیه در مراکز اصلی تشکیل می شود. سلول های B حافظه دار می توانند برای ده ها سال زنده بمانند و به طور مکرر یک واکنش ایمنی به واسطه آنتی بادی تسریع شده و قوی در صورت عفونت مجدد ایجاد کنند و همچنین به عنوان پاسخ ایمنی ثانویه شناخته می شوند.

 شواهدی از این تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد سرماخوردگی فصلی ممکن است مصونیت دائمی نیز در برابر ویروس ها ایجاد کند. از آنجا که سلول های B حافظه دار می توانند برای ده ها سال زنده بمانند بنابراین قادر خواهند بود مصونیتی طولانی تر را ایجاد کنند.

باید یادآور شویم که ویروس کرونا، ویروسی از خانواده بزرگ ویروس ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی گرفته تا ویروس عامل بیماری های شدیدتری چون سارس ۲، مرس و کووید ۱۹ را شامل می شود و اگر سلول های B یک بار به ویروس های کرونای ایجاد کننده سرماخوردگی حمله کنند می توانند ویروس کرونای سارس ۲ یا کووید ۱۹ را نیز تشخیص داده و با آن مقابله کنند.

محققان بر این باور هستند که بدن افرادی که به نوعی حتی با سرماخوردگی به ویروس کرونا مبتلا شده و با آن مقابله کرده، ممکن است از درجه ای از مصونیت در برابر کووید ۱۹ برخوردار شده باشد.

در این پروژه تحقیقاتی، پژوهشگران با بررسی نمونه های خون افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده و بهبود پیدا کرده اند، دریافتند، بسیاری از این افراد از سلول های حافظه B برخوردارند که می توانند ویروس کرونای سارس ۲، عامل کووید ۱۹ را تشخیص دهند.

گفتنی است که افراد مذکور، ۲۶ نفر از بیماران مبتلا به نوع خفیف تا متوسط کووید ۱۹ و ۲۱ نفر شرکت کننده کاملا سالم بوده اند که نمونه های آنها شش تا ده سال قبل، پیش از آنکه بیماری کووید ۱۹ ظهور کند، جمع آوری شده بود.

در این پژوهش ها سطح سلول های حافظه B و آنتی بادی هایی را که بخش های خاصی از پروتئین Spike را هدف قرار می دهند، مورد اندازه گیری قرار گرفتند که در همه ویروس های کرونا برای کمک به سلول های  آلوده به ویروس وجود داشت.

آنچه این مطالعه نشان نمی دهد، سطح حفاظت ارائه شده توسط سلولهای B حافظه دار به صورت متقابل و نحوه تأثیر آن بر نتایج بیماری است. در حال حاضر محققان امیدوارند که با مطالعات بیشتر بتوانند پاسخ این سوال را بیابند که آیا وجود این مجموعه سلولهای حافظه B پیشین با علائم خفیف تر و سیر کوتاهتر بیماری کووید ۱۹ ارتباط دارد یا خیر؟ یا در تقویت اثر واکسن های کووید ۱۹ موثر خواهد بود؟

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج کامل آن در آخرین شماره مجله آنلاین mBio منتشر شده و قابل دسترس است.

 

منبع: سیناپرس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار