مقرری بیمه بیکاری بیکاران امسال که تاکنون به جز دو ماه فروردین و اردیبهشت -آن هم به صورت ناقص- پرداخت نشده بود به سراغ محمد بایندریان، معاون اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی رفتیم تا ببینیم آخرین وضعیت پرداخت مستمری بیمه بیکاری به کسانی که از ابتدای شیوع کرونا به دلایل مختلف بیکار شده‌اند چیست.

خبرهای خوش تأمین اجتماعی برای مشمولین بیمه ای
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از قدس آنلاین | پیش از این مسعود بابایی، مدیرکل بیمه بیکاری وزارت کار گفته بود که به دستور ستاد ملی کرونا، پرداخت مستمری بیکارشدگان سال جاری منوط به دستور سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری و از محل اعتبارات کرونایی صندوق توسعه ملی است و سازمان تأمین اجتماعی اجازه ندارد پرداختی در این رابطه داشته باشد.
 
اما محمد بایندریان، معاون اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی خبرهای خوبی برای مشمولین بیمه بیکاری داشت.
 
او دراین باره گفت: بعد از وقوع کرونا، افرادی بیکار شدند و ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از تردد مردم به ادارات در شرایط قرنطینه، اقدام به طراحی سایتی کرد که در آن درخواست برقراری بیمه بیکاری را به صورت غیرحضوری دریافت کند.
 
وی با اشاره به اینکه در روال عادی ثبت درخواست بیمه بیکاری، متقاضی ۳۰ روز مهلت دارد درخواست خود را در اداره کار ثبت کند، اضافه کرد: بعد از آن مشمول بودن متقاضی مورد رسیدگی اولیه قرار می‌گیرد و اگر فرد واجد شرایط قانونی بود به تأمین اجتماعی معرفی می‌شود؛ این سایت قرار بود این روند را به صورت الکترونیکی پوشش دهد.
 
بایندریان در ادامه تصریح کرد: اما به مرور تعداد متقاضیان افزایش پیدا کرد و به حدود ۷۵۰هزار نفر بالغ شد این در حالی بود که صندوق بیمه بیکاری در این شرایط خاص آمادگی پرداخت بیمه این تعداد را نداشت و برای پرداخت این تعداد مقرری به ۹ تا ۱۰هزارمیلیارد تومان نیاز داشت.
 
معاون اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی افزود: این موضوع به دولت منعکس شد و رئیس‌جمهور دستور تخصیص ۵هزار میلیارد تومان به این موضوع از محل منابع صندوق توسعه ملی دادند ولی از آنجا که این پول هم نیاز کلی این تعداد بیکار را پوشش نمی‌داد، ستاد ملی کرونا بند دیگری تصویب کرد که بر اساس آن ضوابط بیمه بیکاری برای سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت مبنای پرداخت مقرری نباشد؛ البته ثبت درخواست بیکاری نیز در سه ماه یادشده شامل ضوابط معمول نبود و احراز بیکاری فرد فقط منوط به پرداخت حق بیمه در دی ماه سال گذشته بود. این در حالی است که در شرایط عادی ضوابط سخت‌گیرانه‌ای برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری وجود دارد که باید احراز شود و روند آن زمان می‌برد.
 
بایندریان با بیان اینکه مشمولین بیمه بیکاری در اسفند ۲۴۱هزارنفر، فروردین ۳۰۵هزار نفر و اردیبهشت نیز ۲۰هزار نفر بودند که مجموعا بالغ بر ۷۰۰هزار نفر شدند اظهار کرد: همه این درخواست‌ها پالایش و در ۷ مرحله به سازمان برنامه و بودجه فرستاده شد و در  نهایت ۱۲۸۶هزار میلیارد تومان منابع مالی برای پرداخت مقرری بیش از ۹۹۰هزار نفر تخصیص داده شد. همچنین اسامی ۶۲هزار نفر دیگر که اطلاعات و مدارکشان نواقصی داشت در تاریخ ۲۲ مردادماه به سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که سازمان برنامه و بودجه و تأمین اجتماعی به جد، به دنبال تأمین منابع مالی لازم برای این افراد هستند و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی چهارشنبه گذشته قول دادند در هفته جاری، مقرری جاماندگان اسفند، فروردین و اردیبهشت این تعداد نیز پرداخت شود.
 
معاون اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در ادامه اظهار داشت: بر اساس بند ۶ دستورالعمل ستاد ملی کرونا و با توجه به وضعیت مالی صندوق بیمه بیکاری، فرض براین شد که بیکاری ابتدای سال به دلیل کرونا است و بعد از این دوره اکثر متقاضیان به سرکار برمی‌گردند به همین دلیل مصوب شد اگر بیکاری عده‌ای ادامه پیدا کرد فرآیند بیمه بیکاری برایشان به طور کامل اجرا شود و مبنای پرداخت مقرری هم قانون حداقل دستمزد سال جاری باشد یعنی حق نداریم کمتر از یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان به ازای هر ماه پرداختی داشته باشیم.
 
بایندریان اضافه کرد:از سوی دیگر در بند ۶ مصوبه ۲۴خرداد سال ۹۹ ستاد کرونا، قرار بود ۸۵ درصد مقرری بیمه بیکاری افراد از محل منابع مصوب سازمان برنامه و بودجه یعنی صندوق توسعه ملی پرداخت شود اما به دلیل این که فرآیند پرداخت‌ها طولانی شد مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی دستور داد منتظر تخصیص اعتبار از خزانه نباشیم و مقرری افرادی که از ابتدای خرداد بیکار و مشمول بیمه بیکاری شناخته شده‌اند را با ثبت نام آنها در سامانه‌ای جدید به نام سامانه جامع روابط کار که اواخر مرداد ماه اجرا شد پرداخت کنیم که مقرری بالغ بر ۹هزار نفر تا کنون پرداخت شده است.
 
منتظر پرداخت خزانه نخواهیم بود
 
وی ادامه داد: این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت و منتظر پرداخت خزانه نخواهیم بود هرچند در سطوح عالی مکاتبات در حال انجام است که اعتبار تخصیصی از صندوق توسعه ملی به صندوق بیمه بیکاری هرچه زودتر پرداخت شود.
 
وی ادامه داد: گفتنی است بالغ بر ۱۵۰هزار نفر در سامانه جدید اداره کار ثبت نام کردند که از این تعداد تنها ۹ هزار نفر از اداره کار به تأمین اجتماعی برای بررسی درخواست و برقراری مقرری‌شان معرفی شده‌اند که پرداخت‌ها برای این تعداد انجام شده است. بخش اعظمی از ۱۵۰هزار نفر مدارکشان نقص داشت، حدود ۴۵ ایراد هم از سامانه بود که این ایرادات را از شعبات خود در سطح کشور جمع کردیم و به سرعت در حال رفع آن هستیم تا پرداخت‌ها روی روال صورت بگیرد.
 
بایندریان با اشاره به اینکه مهرماه عدد پرداختی ما بسیار بالاتر می‌رود چون بسیاری از این نواقص و مشکلات برطرف شده، تصریح کرد: از این به بعد هم اداره کار هر مورد دیگری به ما معرفی کنند آمادگی پرداخت مقرری بیمه بیکاری‌اش را از ابتدای خرداد تا پایان پایان شهریور به طور یکجا داریم و بررسی موارد جدید هم به صورت روزانه خواهد بود.
 
معاون اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی در پایان سخنانش گفت: تا پایان سال گذشته ما ماهانه به ۲۰۰هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت کردیم اما پیش‌بینی می‌کنیم تا اسفند امسال ۲۰۰هزار نفر دیگر به این رقم اضافه و در حقیقت مقرری‌بگیران بیمه بیکاری دو برابر شود.
 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار