مدیر عامل اتحادیه تعاونی باغداران گفت: قیمت سیب زمینی به علت باران‌های موسمی و اختلال در حمل‌ونقل با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد.

علت اصلی گرانی میوه چیست؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدعلی مصطفی لو، مدیر عامل اتحادیه تعاونی باغداران، با اشاره به دلایل نوسان قیمت میوه و صیفی در بازار اظهار کرد: در هر شرایطی کشاورزان و باغداران اقدام به تولید می‌کنند، اما نوسان قیمت به نهاده‌های کشاورزی باز می‌گردد.

حذف یارانه تولید علت اصلی گرانی میوه

او افزود: با حذف یارانه نهاده‌های کشاورزی، تولیدکنندگان هر کیسه کود را با نرخ ۵۰۰ هزار تومان معادل ۵ برابر قیمت سال گذشته خریداری می‌کنند که این امر در افزایش هزینه‌های تولید تاثیر بسزایی دارد.

مصطفی لو ادامه داد: با توجه به افزایش کود فسفات، بذر، کود، سبد، حمل‌ونقل و غیره قیمت میوه و صیفی دچار نوساناتی شده است و این طور نبوده که قیمت محصولات خودسرانه افزایش یابد. به عنوان مثال اگر کشاورز تا سال گذشته برای تولید a ریال هزینه می‌کرد، هم اکنون حداقل ۴ تا a ریال باید هزینه کند که با این وجود رقم افزایش قیمت چندان بالا نیست.

این مقام مسئول کمبود عرضه را علت افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به کاهش تولید گوجه در فصل پاییز و کمیاب شدن آن، قیمت دچار التهاباتی شده است که با عرضه محصول از مناطق گرمسیری قیمت‌ها شکسته می‌شود.

افزایش قیمت سیب زمینی مقطعی است

او افزایش قیمت سیب زمینی را موقتی اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تامین، تدارک و برداشت سیب زمینی در استان‌های مختلف در حال انجام است و تنها ۲ روز، به علت باران‌های موسمی و اختلال در حمل‌ونقل قیمت این محصول قدری بالا رفت که متاسفانه به دنبال آن برخی افراد شایعه گرانی را مطرح کردند که وزارت جهاد هم در این خصوص اطلاع رسانی کرده است‌.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی باغداران در پایان تصریح کرد: با وجود اقلیم متنوع و پتانسیل بالای تولید، هیچ گونه نگرانی مبنی بر تامین نیاز بازار وجود ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار