دبیر خانه کشاورز گلستان تأکید کرد

ایمانی بر ضرورت توسعه برداشت مکانیزه پنبه در گلستان تأکید کرد و گفت: برای کشت پنبه باید ماشین آلات و دستگاه های متناسب با شرایط اراضی کشاورزی تولید شود.

ضرورت توسعه برداشت مکانیزه پنبه در گلستان/ افزایش قیمت نهاده های کشاورزی به صرفه نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ «علیقلی ایمانی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: در سال های گذشته بیش از نیمی از اراضی گلستان به کشت پنبه اختصاص می یافت اما نامهربانی ها از بخش بازرگانی و اجرایی، کشت پنبه در گلستان را تعطیل کرد.

 

دبیر خانه کشاورز استان گلستان ادامه داد: گرچه مسئولان به دنبال احیای پنبه در استان گلستان هستند اما لازمه انجام یک کار اقتصادی، لحاظ کردن عوامل دخیل در تولید به ویژه هزینه های آن است.

 

وی تصریح کرد: متأسفانه برداشت پنبه در گلستان مکانیزه نیست و بخش عمده ای از هزینه های تولید به بخش کارگری و هزینه دستمزد اختصاص می یابد.

 

ایمانی به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: علاوه بر افزایش قیمت کود شیمیایی، سم نیز از همان ابتدای سال با افزایش چندین برابری مواجه شد که این افزایش قیمت برای کشاورزان به صرفه نیست.

 

دبیر خانه کشاورز استان گلستان به قیمت خرید تضمینی پنبه اشاره کرد و افزود: امسال دولت قیمت خرید تضمینی پنبه را 7 هزار و 500 تومان اعلام کرده است که در ابتدای فصل کارخانجات، پنبه را به این قیمت خریداری می کنند اما پس از بارش باران و با مرور زمان با قیمت پایین تری از کشاورز خریداری می شود که به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و در نهایت چیزی عاید کشاورز نمی شود.

 

وی افزود: اگر کشاورز متوجه سودآوری پنبه شود بدون ترویج هم نسبت به کشت پنبه اقدام می کند همانطور که سایر محصولات را کشت می کند.

 

ایمانی با تأکید بر اینکه نیاز است برداشت پنبه در استان گلستان مکانیزه شود، ابراز داشت: برای کشت پنبه باید ماشین آلات و دستگاه های متناسب با شرایط اراضی کشاورزی تولید شود و در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

 

دبیر خانه کشاورز استان گلستان بیان کرد: ابتدا باید هزینه های تولید به طور کامل برآورد شود سپس قیمت گذاری محصول پنبه به گونه ای باشد که در نهایت حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد سود عاید کشاورز شود.

 

وی گفت: مجریان طرح پنبه از قیمت اعلام شده پنبه ناراضی هستند و می گویند باید قیمت تضمینی پنبه به ۱۰ هزار تومان می رسید که این مهم نشان می دهد هزینه های تولید و قیمت تمام شده از قیمت اعلام شده بسیار بیشتر است.

 

ایمانی یادآور شد: خوشبختانه بذرهای مناسبی از پنبه تولید شده اما مشکلات مربوط به کشت پنبه باید برطرف شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار