گنبدکاووس با افزون بر ۱۶۰ هزار نفر جمعیت ثابت و ۲ برابر این میزان جمعیت شناور که روزانه از مناطق روستایی این شهرستان مرزی و برخی مناطق همجوار برای گشت و گذار، خرید و یا درمان به این شهر می‌آیند با مشکلات پیدا و پنهان ترافیکی مواجه است.

پیدا و پنهان مشکلات ترافیکی گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، شهر تاریخی و بزرگ گنبدکاووس از گذشته تاکنون به عنوان شهری معین برای جمعیت افزون بر ۵۰۰ هزار نفری ۶ شهرستان شرق گلستان به شمار می‌رفته و علاوه بر میزبانی بخشی از جمعیت ۲۰۰ هزار نفری مناطق روستایی خود، شاهد سفرهای چند ساعته یا یک روزه حداقل یک سوم جمعیت شهرستان‌های همجوار بود.

شطرنجی بودن معابر، تعدد چهارراه‌ها، معابر کم عرض و حادثه خیز، کمبود فضا برای پارک خودروها و نداشتن جاده کنارگذر از جمله مشکلات آشکار و پنهان ترافیکی شهر گنبدکاووس است که به اعتقاد شهروندان و نیز رییس پلیس راهنمایی و رانندگی این شهر عاملی برای افزایش ترافیک و وقوع برخی تصادفات رانندگی به شمار می رود.

یک شهروند گنبدی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت که این شهر بزرگ با وجود افزایش روز افزون شمار خودروها و نیز جمعیت بومی و غیربومی درسال های گذشته همواره با کمبود جای پارک خودرو بویژه در خیابان‌های اصلی و مقابل مراکز درمانی و خرید مواجه است.

مرتضی جهانی افزود: نبود پارکینگ طبقاتی در معابر مرکزی شهر گنبدکاووس سبب ایجاد ترافیک در ساعات مختلف روز و کلافه‌گی شهروندان شده و آنها مجبورند خودروی خود را در چند خیابان دورتر از مکان موردنظر پارک کنند.

وی اضافه کرد: چند زمین خالی در معابر اصلی شهر گنبدکاووس توسط صاحبان آنها به مکانی برای پارک خودرو تبدیل شده که صرف نظر از اینکه ورودی و حق پارک ساعتی بالایی دریافت می‌کنند از لحاظ امنیت هم هیج تعهدی در قبال خودروها ندارند.

دیگر شهروند گنبدکاووس نیز با گله‌مندی از ترافیک سنگین خودروها در برخی ساعات روز، عامل اصلی آن را نبود جاده کنارگذر استاندارد و عدم تکمیل کنارگذر فعلی این شهر دانست و گفت: در صورت تکمیل این پروژه، از ورود و خروج بسیاری از خودروهای شخصی، مسافربری و باری که از مناطق روستایی این شهرستان و یا دیگر شهرستان‌های همجوار به معابر اصلی و مرکزی شهر گنبد می‌آیند و یا قصد عبور از آن را دارند، کاسته می‌شود.

جمال الدین بازیار افزود: با اینکه هر سال بر جمعیت و تعداد خودروها در گنبدکاووس اضافه می‌شود اما هیچ طرح ترافیکی که تسهیل کننده عبور و مرور شهری باشد، اجرا نشده و اگر مسوولان متولی برای ترافیک رو به افزایش این شهر برنامه‌ریزی نکنند، در آینده‌ای نه چندان دور ترافیک و معضل آلودگی زیست محیطی و صوتی آن گریبان‌گیر مردم این شهر خواهد شد.

با این حال رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقد است که خیلی از مردم شهرهای همجوار برای انجام امور اداری در ساعات صبح و برای درمان بعدازظهر و شب‌ها، سفرهای کوتاه مدت به این شهر دارند که نتیجه آن ایجاد ترافیک شناور در تقاطع‌های شطرنجی آن است.

سرهنگ مجید نوری افزود: وضعیت فعلی گنبدکاووس نیازمند تمهیدات لازم برای احداث پارکینگ‌های طبقاتی است چرا که هم اکنون بیشتر پارکینگ‌های موجود، زمین‌های خالی است که صاحبان آن‌ها تا زمان گرفتن مجوز ساخت و ساز برای کسب درآمد از این فضاها به عنوان جای پارک استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به احداث یک پارکینگ طبقاتی در خیابان خیام جنوبی گنبدکاووس، اضافه کرد: این پارکینگ به دلیل عرض کم برای ورود و خروج خودرو و نیز نصب نشدن هیچ گونه تابلویی در مبادی ورودی شهر برای آگاه‌سازی و هدایت شهروندان و حتی مسافران، با استقبال خوبی مواجه نشده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی گنبدکاووس، تکمیل جاده کنارگذر فعلی را نیاز اصلی این شهر برای کاهش حجم ترافیک دانست و گفت: تنها به صرف برخورد با افراد خاطی، تخلفات ترافیکی کاهش پیدا نمی‌کند و باید در مرحله نخست زمینه را برای اجرای قوانین فراهم کرد که یکی از این راه‌ها تکمیل کمربندی فعلی برای جلوگیری از حضور غیرضروری خودروهای عبوری و سنگین به داخل شهر است.

سرهنگ نوری با تاکید بر اینکه تکمیل کنارگذر باعث کاهش بارسنگین ترافیک در داخل شهر گنبدکاووس می‌شود، افزود: هم اکنون از بلوار شهید صیاد شیرازی در قسمت شرقی این شهر به عنوان کمربندی استفاده می‌شود که باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنان اطراف آن شده است.

وی رعایت نکردن حق تقدم را علت ۷۵ درصد تصادفات درون شهری گنبدکاووس عنوان کرد و گفت: این شهر به دلیل داشتن معابر شطرنجی و تقاطع‌های متعدد در مقایسه با سایر شهرهای استان گلستان، همواره آمار بالای تصادف را دارد که علت بیشتر سوانح رانندگی آن به خاطر عجله و شتاب بی‌مورد و رعایت نکردن حق تقدم توسط رانندگان در محدوده این تقاطع‌ها است.

رییس پلیس راهور گنبدکاووس همچنین با اشاره به نصب تابلوهای نشان دهنده خیابان‌های فرعی و اصلی و کاهنده سرعت در محدوده تقاطع‌ها، گفت: مجموعه این اقدامات سبب شده تا در سال جاری آمار وقوع سوانح رانندگی منجر به فوت ۳۳ درصد، منجر به جرح ۲ درصد و منجر به خسارت مادی ۳۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش یابد.

سرهنگ نوری از ذکر آمار تصادفات درون شهری گنبدکاووس خودداری کرد اما افزود: در صورت رعایت بیشتر قوانین راهنمایی رانندگی در تقاطع‌ها، کاهش قابل توجهی سوانح رانندگی در این شهر دور از انتظار نخواهد بود.

وی با اشاره به شناسایی ۱۲ نقطه حادثه خیز در شهر گنبدکاووس اضافه کرد: ۶ نقطه حادثه خیز با نصب تابلو علائم راهنمایی و رانندگی، سرعت‌گیر و اصلاح هندسی برطرف شده و رفع نقاط باقی مانده در دستورکار شهرداری این شهر قرار دارد.

شهر گنبدکاووس با حدود ۲۸ کیلومتر مربع وسعت دومین شهر بزرگ استان گلستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار