توسط اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس گلستان؛

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان به مناسبت سالروز عملیات فتح 3 به تشریح این عملیات پرداخت.

عملیات فتح 3 تشریح شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از دفاع‌پرس از گرگان، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان به مناسبت سالروز عملیات فتح 3 به تشریح این عملیات پرداخت.

در تشریح این عملیات آمده است:

سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با نزدیک شدن‌ «اتحادیه‌ میهنی‌ کردستان‌ عراق»‌ و در پی‌ تشکیل‌ قرارگاه‌ «رمضان»، به‌ برنامه‌ریزی‌ حرکت‌های‌ نامنظم‌ در داخل‌ خاک عراق‌ پرداخت. همکاری‌ با این‌ اتحادیه‌ می‌توانست‌ در راستای‌ حرکت‌ قرارگاه‌ رمضان‌ مفید و موثر باشد و در همین‌ رابطه‌ سلسله‌ عملیات‌های‌ نامنظم‌ فتح‌ پایه‌ریزی‌ شد.

در همین‌ راستا عملیات‌ «فتح‌3» در تاریخ ‌24 آبان‌ سال ‌1365 در جبهه‌ شمالی‌ به‌ اجرا درآمد. نیروهای‌ عمل‌ کننده‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با همکاری‌ معارضین‌ عراقی‌ و نفوذ به‌ عمق ‌300 کیلومتری‌ خاک عراق‌ در منطقه‌ «زاخو - دهوک» در شمال‌ عراق، ضمن‌ کشته‌ و زخمی‌ ساختن ‌500 تن‌ از نیروهای‌ عقبه‌ دشمن، مقر لشکر 38 عراق‌ و شماری‌ تانک و زره‌پوش‌ و 20 خودرو نظامی‌ را منهدم‌ ساخته‌ و به‌ مراکز دولتی، مخازن‌ سوخت، گمرک و ترمینال‌ بارگیری‌ نفت‌ زاخو، مراکز نظامی‌ و دولتی‌ شهر «حی‌صدام» عراق‌ و چند مرکز دولتی‌ شهر دهوک آسیب‌ کلی‌ وارد آورده‌ و یک فروند چرخبال‌ را نیز ساقط‌ کردند.

نام‌ عملیات: فتح‌ 3 (هجومی)

زمان‌ اجرا: 1365/08/24

تلفات‌ دشمن‌ (کشته، زخمی و اسیر 500 نفر)

مکان‌ اجرا: منطقه‌ زاخو - دهوک در عمق ‌300 کیلومتری جبهه‌ شمالی جنگ‌

ارگان‌های عمل‌کننده: نیروهای قرارگاه‌ رمضان‌ از سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی و معارضان‌ کرد عراقی

اهداف‌ عملیات: ضربه‌ به‌ مراکز پشتیبانی و عقبه‌ دشمن‌

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار