مشکلی که در میان وعده ها گم شد؛

"آقای رئیس جمهور، ما بیکاریم". این روزها این جمله گلایه اصلی جوانان از رئیس دولت یازدهم است.

گلایه اصلی جوانان از "حسن روحانی"

به گزارش گلستان 24، رئیس جمهوری که قول داده بود مشکلات اقتصادی را 100 روزه حل کند حالا با معضل جدی بیکاری جوانان به خصوص جوانان تحصیل کرده ای رو به روست که  دوست دارند مرتبط با تحصیلات و تخصص خود کار کنند اما نه کاری بر طبق تخصص آنها وجود دارد و نه حتی شغلی غیر مرتبط که خرج زندگی را بگذرانند.

 

 

دولت فقط از مشکلات می گوید، از راه حل خبری نیست!

هنوز از یادها نرفته است که حسن روحانی در اولین گزارش ۱۰۰ روزه عملکرد اقتصادی دولت که در سال ابتدایی فعالیت دولت تدبیر و امید ارائه شد، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری دولت را پرداختن به مساله بیکاری جوانان اعلام کرد.

بعد از آن نیز دولتی ها از وزیر کار گرفته تا معاون اول روحانی درباره وضعیت بیکاری هشدار دادند. مقامات دولتی عنوان کردند ۲ میلیون شغل در کشور داریم که کسی حاضر به انجام آنها نیست و در مقاطعی نیز اعلام شد خروج یک میلیون و ۷۰۰ هزار افغانی از بازار کار ایران به زیان کشور خواهد بود، همچنین هشدار داده شد که به‌زودی بازار کار با ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تقاضا برای کار مواجه می‌شود و در نهایت مطرح شد که اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد در سال ۱۴۰۰ کشور ایران می‌تواند تا ۱۳ میلیون بیکار داشته باشد.

با این حال هر چند این سخنان و هشدارها نشان می داد، مشکلات و معضلات مربوط به بیکاری شناخته شده اند و دولت به مشکلات واقف است اما با گذشت دو سال و اندی از حیات دولت یازدهم هنوز هیچ اقدام عملی از دولت  برای رفع این معضل بزرگ اقتصادی- اجتماعی دیده نشده است.

جوانان و مشارکت اقتصادی

طبق آخرین سرشماری انجام گرفته، ایران دارای حدود ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در سن کار است. به بیان دیگر، ۲۳.۷ میلیون نفر از جمعیت کشور هم اکنون در شرایطی قرار دارند که به آنها نیروی فعال اقتصادی گفته می شود؛ یعنی می توانند در جریان پیشرفت کشور نقش داشته باشند و صرفا نیروی مصرف کننده نباشند.

کارشناسان عقیده دارند، این میزان از جمعیت آماده به کار می تواند فرصت مناسبی برای کشور ۷۸ میلیون نفری ایران باشد که بتواند طبق یک برنامه دقیق، از نیروی کار خود بهترین استفاده را در جریان پیشرفت داشته باشد و این ظرفیت بالقوه را به سمت فعالیت های اقتصادی و تولیدی و در نتیجه ارتقاء سطح رشد اقتصادی و رونق هدایت کند.

اما آماده نبودن زیرساخت های لازم در بازار کار ایران و ناتوانی بنگاه ها در بکارگیری این ظرفیت عظیم، وجود مسائل مربوط به تحریم های ظالمانه، واردات بی رویه انواع کالاهای غیرضروری و لوکس به کشور، تغییر مداوم مقررات مربوط به کسب و کار، دست و پاگیر بودن قوانین مربوط به فعالیت های اقتصادی و مسائلی از این دست باعث شده تا امروز نه تنها نیروی جوان کشور باعث پیشرفت نشود بلکه کشور را با نوعی بحران بیکاری و لزوم اتخاذ سیاست های فوری اشتغال زایی نیز مواجه کرده است؛ جوانانی که عمدتا دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و با کسب آمادگی نسبی در صدد ورود به بازار کار هستند.

هرچند در طی این سال ها ۵بر اساس آمار،  میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از تحصیل کرده های دانشگاهی تصمیم به خانه نشینی گرفتند و وارد بازار کار نشدند، اما کارشناسان می گویند دلیل اصلی تصمیم عجیب نیمی از کل جمعیت تحصیل کرده کشور به خانه نشینی، می تواند دشواری در ورود به بازار کار و نبود عرصه اشتغال در کشور باشد؛ از این رو بخشی از جمعیت فعال اتفاقا تحصیل کرده کشور تصمیم می گیرند تنها مصرف کننده باشند و هیچ نقشی در جریان پیشرفت اقتصادی کشور نداشته باشند.

وعده های جدید حسن روحانی درباره بیکاری

حالا حسن روحانی  در دومین سالگرد تشکیل دولت یازدهم  دوباره از بیکاری جوانان به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه دو سال آینده دولت یازدهم یاد کرده و عنوان داشته است: دغدغه امسال و سال آینده دولت درست کردن اشتغال برای جوانان است و مسائل بازار کار باید با سرمایه‌گذاری‌های جدید درست شود. اگر شرایط سرمایه‌گذاری درست نشود، به جایی نمی‌رسیم و هرچند در سال گذشته ۵۵۰ هزار شغل جدید در کشور ایجاد شد اما از سویی مشاغل فراوانی نیز از بین رفت؛ از این رو آمار اشتغال در کشور مناسب نیست. وی همچنین در سفر روزیکشنبه خود به خراسان شمالی بیان داشته است: بیکاری مهم‌ترین مشکل اجتماعی امروز جامعه است چرا باید امروز در ایران با عظمت با این همه ظرفیت‌‌های اقتصادی و جوانان لایق و تحصیلکرده با چنین حجمی از بیکاری مواجه باشیم؟

با این تفاسیر به نظر می رسد انتقادها و وعده ها در این خصوص ادامه دارد و باید دید بالاخره دولت یازدهم راهکاری برای حل معضل بیکاری ارائه خو.اهد کرد یا تا پایان دوره 4 ساله وضعیت به همین منوال خواهد بود؟

ارسال نظر

آخرین اخبار