رانت و قاچاق کالا؛ بلای جان تولیدات داخلی

قاچاق کالا و رانت در واردات کالاهای خارجی، تولیدات داخلی را با شکست مواجه خواهد کرد.

اقتصاد مقاومتی تنها با تولید داخلی محقق خواهد شد

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسوین اقتصادی مجلس و نماینده استان اصفهان با بیان اینکه لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت از تولیدات داخلی است، گفت: قاچاق کالا و رانت در واردات کالاهای خارجی، تولیدات داخلی را با شکست مواجه خواهد کرد.

 رانت و قاچاق کالا

   به گزارش گلستان 24، موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به توصیه های مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت: مقام معظم رهبری  ماهی چند مرتبه در ارتباط با اقتصاد مقاومتی فرمایشات،  توصیه ها و راهنمایی های ارزشمندی  دارند که نشان از اهمیت موضوع داشته و وظیفه ی  مسئولان را دو چندان می کند. در یکی دو سال اخیر وقتی که ایشان موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، راهکار هایی را بیان فرمودند که یکی از آنها استفاده ی مردم، دولت، مجلس و همه آحاد جامعه از تولیدات داخلی است. ایشان نکته ای را در همین ده بیست روز گذشته به دولتمردان توصیه کردند که خرید کالاهای وارداتی که مشابه اش در داخل تولید می شود را بر خود حرام کنند.

موسوی لارگانی با تشریح راهکار های ارایه شده در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد مگر با حمایت از تولید داخلی. با خرید هر کالای داخلی یک نوع امنیت شغلی برای فرزندان خود ایجاد کرده ایم. در حال حاضر برخی از شرکت های صنعتی و تولیدی  با 30 الی 40 درصد ظرفیت کار می کنند که اگراین وضعیت ادامه پیدا کند، اشتغال ما از بین خواهد رفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تصریح کرد: برخی از  کالاها از طریق غیر قانونی و به صورت قاچاق به کشور وارد شده و امکان رقابت را از تولید کننده داخلی می گیرد. کالاهایی که به صورت قاجاق وارد کشور می شوند معمولا پوشاک و لوازم کوچک بوده که حجم زیادی را اشغال نمی کنند. از سوی دیگر رانت در واردات برخی کالاها، کار را برای تولید کنندگان داخلی مشکل نموده است. عده ای با استفاده از رانت سود های میلیاردی کسب کرده و تولید داخلی را به زمین می زنند. به طور مثال ورق آهن که در داخل با کیفیت خوب  تولید می شود، از کشور های دیگر و با قیمتی پایین تر وارد کشور می شود. رانت و قاچاق باعث می شود تا زمینه رقابت از تولید کننده داخلی گرفته شده  و بجای اشتغال برای جوانان کشورمان، برای دیگران اشتغال ایجاد شود.

نماینده استان اصفهان در خصوص ارتباط بین کاهش تولید داخلی و میزان بیکاری، اظهار کرد: من میزان اشتغال در شهرستان خودم را  به طور دقیق بررسی کردم که متاسفانه بیکاری رشد شدیدی داشته است. از دی ماه تا کنون دست کم دو شرکت تولیدی و صنعتی در شهرستان کاملا تعطیل شده است. آمار بیکاری رو به رشد بوده که به واردات بی رویه در کشور باز می گردد و باعث شده که هم اشتغال دچار مشکل شود و هم ارز مملکت خارج شود.

موسوی لارگانی در پاسخ به این پرسش که چرا  مردم به استفاده از کالاهای خارجی علاقه بیشتری نشان می دهند، گفت: این موضوع دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل، واردات کالاهای چینی با قیمت مناسب  و ارزان تر است در حالی که برخی نمی دانند این کالا ها به اصطلاح یک بار مصرف هستند. یکی دیگر از دلایل زرق و برق و نحو بسته بندی کالاهای خارجی و دلیل دیگر به خاطر کیفیت بالای برخی از محصولات است. همه ی محصولات خارجی بی کیفیت و نامرغوب نیستند و تولید کنندگان داخلی باید برای جلب نظر مصرف کنندگان چه در داخل و چه در کشور های دیگر به خصوص کشور های منطقه، کیفیت کالاهای خود را بالا ببرند. به دلیل نزدیکی مسافت، بسیاری از کشور های منطقه ترحج می دهند محصولات خود را از ایران  تهیه کنند و هزینه اضافی نپردازند.

وی در پایان افزود: اگر کیفیت محصولات داخلی بالا برود، مردم کم کم به سمت استفاده از کالاهای تولید داخل ترغیب می شوند.  

ارسال نظر

آخرین اخبار