محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه پنج طرح در بخش پرورش میگوی استان گلستان را با اعتباری بالغ بر هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال افتتاح کرد.

افتتاح هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال پروژه بخش میگو با حضور نوبخت در گلستان

به گزارش گلستان 24، بهره برداری  و تعریض کانال های آبرسانی شماره ۲ و خط ۳ و ۴ کانال شماره سه سایت میگو به طول تقریبی ۲۴ کیلومتر از دریای خزر به مزارع پرورش میگو با حجم عملیات خاکبرداری حدود ۳میلیون و ۷۵۰ هزار متر مکعب و بهره برداری از ۲۵ مزرعه پرورش میگو به مساحت ۵۰۰ هکتار از جمله این طرح ها بود.

با افتتاح این طرح ها علاوه بر افزایش تولید سالانه هزار و ۲۰۰ تن میگو، بهبود ۵۰ درصدی تامین آب مورد نیاز بیش از ۵۰ مزرعه این مجتمع میگو نیز محقق شد. 

مدیرکل شیلات گلستان در حاشیه این مراسم گفت: میزان سرمایه‌گذاری دولت های یازدهم و دوازدهم در بخش زیرساخت‌های فاز اول مجتمع پرورش میگو گمیشان از ۶۰ میلیارد ریال تا پایان سال ۹۲ به حدود ۵۶۰ میلیارد ریال در فازهای یک و ۲ رسید.

 سیدجواد قدس علوی اظهار داشت: سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مجتمع از ۵۲ میلیارد ریال در سال ۹۲ به افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال و تعداد مزارع پرورش میگوی گمیشان نیز از ۱۱ مزرعه در سال ۹۲ به ۶۰ مزرعه رسیده و سطح مفید مزارع از ۱۶۶ هکتار به ۹۳۷ هکتار در حال حاضر افزایش یافته است

وی گفت در فاز دوم مجتمع میگو گمیشان ایجاد پنج هزار و ۹۹۴ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم هدف‌گذاری شده و هزینه احداث زیرساخت‌ها و تاسیسات مشترک حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورده شده است.

قدس علوی ادامه داد : فاز دوم این مجتمع به مساحت ۶ هزار هکتار با هدف تولید ۲۲ هزار تن میگو در قالب ۲۲۲ مزرعه طراحی شده که در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

به گزارش ایرنا  پرورش میگو از دهه ۷۰ در ده‌ها هزار هکتار اراضی شور، کم بازده و غیرقابل کشت مناطق ساحلی و مرزی شمال گلستان آغاز شد و از ۳۰۴ تن تولید و اشتغال ۲۵۱ نفر در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۵۸۵ تن تولید میگو با اشتغال‌زایی هزار و ۴۰۵ نفر در سال ۹۷ رسید.

بر اساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان، به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

تا قبل از شیوع ویروس کووید ۱۹، کشورهای چین، ویتنام، امارات، هنگ کنگ، عمان و اسپانیا، عمده مقصد صادرات میگوی استان گلستان بودند.

سال قبل ۱۹۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم از میگوی تولید شده گلستان با نظارت دامپزشکی به کشورهای چین، امارات و عمان صادر شده بود.

محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه برای شرکت در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه گلستان و بازدید و بهره‌برداری از چند طرح عمرانی عصر دیروز چهارشنبه وارد این استان شد.

بازدید از روند ساخت مخزن سد نرماب و آخرین وضعیت جابجایی روستای جنگلده بالا در مینودشت، شرکت در مراسم بهره برداری از ساختمان پزشکی قانونی گنبدکاووس، بهره برداری از مسکن محرومان و مسکن ویژه روستایی در آق قلا و افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه علوم پزشکی و منابع طبیعی و بهره برداری از مدرسه ۱۶ کلاسه شفقت گرگان، از برنامه های سفر ۲ روزه رییس سازمان برنامه و بودجه به گلستان بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار