آیا می‌دانید چند نوع نهال گردو؛ در کشاورزی و باغداری وجود دارد و هر یک چه ویژگی‌هایی دارند؟ آیا از تفاوت نهال‌های گردو با یکدیگر اطلاع دارید؟ آیا می‌دانید در کشور ما که تنوع اقلیم و آب و هوا داریم و کشوری چهار فصل هستیم، هر نهال گردویی مناسب چه شرایط آب و هوایی است؟

معرفی 3 رقم از نهال های گردو پر بار ایران

با خرید نهال گردو ، پول یک کیلو گردو را می دهید اما صدها کیلو گردو برداشت میکنید ! از همین جهت امروزه احداث باغ گردو یکی از مشاغل پر سود در امر کشاورزی محسوب می شود.

ما در این مقاله به کمک سایت دکتر نهال قصد داریم تا شما را با 3 نوع از انواع نهال‌ گردو، بسیار پربار ایران آشنا سازیم؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشید.

آشنایی با بهترین نهال جهان، نهال گردو چندلر:

نهال گردو چندلر؛ یکی از ارقام معروف  درخت گردو در ایران است و بومی‌کشور آمریکاست. البته نهالستان های خوش نام مانند دکتر نهال، دست به تغییر نژاد این درخت گردو زده‌اند و نتیجۀ آن نهال گردویی پربار، زود بازده و مناسب آب و هوای سرد تا معتدل است. نهال گردو چندلر؛ در مناطقی که آب و هوای سرد دارند و ممکن است سرمای بهاره نیز داشته باشند به دلیل دیرگل بودن، مقاوم بوده و گزینه مناسبی است.

002

 پوست میوه این درخت گردو نازک بوده و مغز آن رنگ روشن داشته و از طعم و کیفیت بالایی برخوردار است. البته این seedlings walnut، خود گرده‌ افشان نیست و نیاز به نوعی دیگر دارد تا عمل گرده ‌افشانی صورت بگیرد که بهترین نوع نهال گردوی فرانکت است.

از دیگر خصوصیات مورد توجه در فروش گردو، وزن گردو است. Walnut chandler؛ به وزنی تا حدود ۱۳ گرم هم می‌رسد. وزن مغز گردوی چندلر، حدودا نصف وزن گردو چیزی نزدیک به ۶٫۵ تا ۷ گرم می باشد. قابلیت خشک کردن یا مصرف به صورت تازه از دیگر ویژگی‌ های این گردو است.

  1. نهال گردو چندلر پیوندی؛ در اواخر تابستان قابل برداشت است و هر درخت بالغ سالانه حدود 80 تا 250 کیلو بار می‌دهد.
  2. فراموش نکنید که با مراقبت‌های لازم در زمینۀ هرس، کوددهی و سم‌پاشی و دفع آفات میزان محصول افزایش خواهد یافت.
  3. باردهی این درخت گردو از سال دوم یا سوم شروع می‌شود.

معرفی خصوصیات نهال گردو خوشه ‌ای:

از دیگر انواع نهال گردو، با کیفیت گردو می توان به گردو خوشه ای اشاره نمود که دلیل نام گذاری آن به خوشه ای رشد 5 تا 25 عددی گردو خوشه ای در یک شاخه می باشد.

نهال گردو خوشه ای، مناسب کاشت در مناطق سردسیر است و در دو نوع ایرانی و خارجی که وارداتی است در بازار موجود است که گونه ایرانی مرغوب‌تر بوده و از کیفیت بالاتری برخوردار است.

 

003

 عمر مفید درخت گردو خوشه‌ ای، که در آن بیشترین میزان باردهی را دارد 30 سال است. این گونه بسیار پربار بوده و دلیل نامگذاری آن نیز تعداد زیاد گردوها در کنار هم است که شبیه خوشه به نظر می‌آید. میوه درخت گردو خوشه‌ای با شکل تخم‌مرغی خود، رنگ روشن، مغز پر و چربی بالایی داشته و به‌راحتی از پوستۀ چوبی خود جدا می‌شود

نهال گردو خوشه ‌ای؛ مقاومت فوق العاده ای به سرما دارد و از نژادهای دیرگل است و بنا بر نوع آب و هوا، ارتفاع آن تا 10 متر نیز می ‌رسد. در هنگام کاشت نهال استفاده از خاک دارای زهکش بالا و رعایت فاصلۀ 6 تا 7 متر را رعایت کنید.

درخت گردو خوشه ای؛ مناسب اقلیم‌ های سردسیر و یا معتدل می‌باشد. این “seedlings walnut” تحمل سرمای بالایی دارد اما در سرمای زیاد ممکن است آسیب ببیند. بهتر است در مناطقی به کاشت برسد که گیاه بتواند دوره سرما را پشت سر بگذارد و از سرمای بیش از حد رنج نبرد.

 مقاومت نهال گردو خوشه ای؛ در برابر آفات زیاد است. باردهی درخت گردو خوشه ای، به میزان 7 تن در هکتار بوده که از شرایط نگهداری و مراقبتی خود تأثیرپذیر است. برای گرده‌افشانی این گونه اقلام هارتلی پیشنهاد می‌شوند که باید در زمان کاشت نهال گردو به ازای چندین نهال گردو خوشه‌ای، از این اقلام نیز کاشته شود تا عمل گرده‌افشانی صورت گیرد.

 

و در آخر معرفی خصوصیات نهال گردو فرنور:

نهال گردو فرنور؛ رقم مطرحی که حتما اسم آن به گوش شما خورده است. نهال گردوی فرنور؛ یا “Fernor” از جمله نهال‌ هایی است که برای کاشت در مناطق کوهستانی پیشنهاد می‌شود. درخت گردو فرنور؛ به مشکل پرورش گردو در نواحی سردسیر پایان داده و علاوه بر آن محصول و مزیت‌ هایی که این نهال دارد بر ارزش آن در بازار افزوده است.

نهال گردو فرنور؛ بومی ‌کشور فرانسه است و برای کاشت در مناطق سردسیر گزینه ی بسیار جذابی می تواند باشد. این گیاه، درختی مقاوم و میوه‌ای گرد دارد. میوه آن پوستی نسبتا راحت و کاغذی با وزنی حدود 13 گرم بوده و تقریباً 58 درصد چربی دارد.

004

 میوۀ این درخت با پوست تقریباً کاغذی خود و رنگ روشن و طعم خوب خود بازار خوبی دارد. ارتفاع این درخت حداکثر تا 8 متر است که با هرس می‌توان رشد طولی آن را کنترل کرده و بر میزان باردهی درخت افزود.

این نهال گردو با گلدهی دیر هنگام گزینۀ مناسبی برای کاشت در مناطق سرد است؛ چرا که با یخ‌زدگی و سرمازدگی بار درخت از بین نمی‌رود. از سال دوم یا سوم شروع به باردهی کرده و تقریباً به ازای هر هکتار، 8 تن برداشت محصول است.

نهال گردو فرنور؛ هم نیاز سرمایی دمای کمتر از  7 درجه را دارا می باشد که باید در زمستان سپری کند. این درخت گردو تحمل خشکی بیش از اندازه را ندارد و زمان برداشت محصول آن اواخر شهریور است.

طول عمر مفید درخت گردو فرنور؛ 50 سال است و تا آن زمان باردهی بالایی خواهد داشت. زمان کاشت مناسب برای این درختان گردو، در اواسط پاییز یا در اواخر زمستان است و به دلیل مقاومت بالای این درخت نسبت به سرما و درگل بودن به خوبی فصل سرما را پشت سر می‌گذارد.

جمع بندی نهایی در رابطه با راهنمای خرید نهال گردو پربار:

توصیه ی همیشگی نهالستان های معتبر و با کیفیت مانند نهالستان دکتر نهال، همیشه این است ابتدا شرایط جوی مناسب پرورش نهال گردو خود را آماده و سپس اقدام به انتخاب و خرید نهال گردو نمایید.

شما همچنین می توانید با مراجعه به نشانی زیر:

https://drnahal.ir/خرید-نهال-گردو/

 اطلاعات کاملی از انواع نهال گردو، را مشاهده نمایید.

ما در این مطلب به معرفی 3 نهال پرفروش گردو پرداختیم که امیدواریم با خواندن این مطلب در امر احداث باغ نهال گردو، به بهترین عملکرد ممکن دست بیابید.

منبع: drnahal.ir

شماره تماس: 09143336027

ایمیل: info@DRNAHAL.IR

نشانی: آذربایجان غربی ، میاندوآب ، خیابان ولیعصر

 

ارسال نظر

آخرین اخبار