استاندار گلستان:

استاندار گلستان گفت: منطقه آزاد اینچه برون به لحاظ زیرساختی آماده حضور سرمایه گذاران است.

منطقه آزاد اینچه برون آماده حضور سرمایه گذاران است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، هادی حق شناس شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری پیرامون اهم اقدامات دولت در گلستان اظهار کرد: منطقه آزاد اینچه برون که به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید به لحاظ زیرساختی همچون وجود ریل، فرودگاه،آب ،برق،گاز با وسعتی قریب به ۱۲ هزار هکتار آماده حضور سرمایه گذاران است.

وی افزود: یکی از محورهای توسعه استان کشاورزی است و طی این دولت حجم تولیدات کشاورزی از ۳ میلیون تن به بیش از ۵ میلیون تن رسید.

استاندار گفت: افزایش ۱۵۰ بوم‌گردی و رشد صادرات مرزی اینچه برون در ۴ ماه نخست امسال به اندازه ۴_۵ سال گذشته از مهمترین اقدامات بوده است.

وی ادامه داد: از ۲۸۰ هزار هکتاری که بر اساس مصوبه دولت باید در گلستان زهکشی می شد تا به حال ۹۸ هزار هکتار به بهره برداری رسیده و تا هفته دولت ۲۰ هزار هکتار دیگر نیز افتتاح می شود و در عین حال ۲۰ هزار هکتار نیز در دست اجراست که این زهکشی ها ضمن ارتقا بهره وری زمین موجب افزایش درآمد مردم منطقه می شود.

وی افزود: مخزن سد نرماب آماده بهره برداری است که با حجم ۱۲۰ میلیون متر مکعب معادل ۳ سد وشمگیر، بوستان و گلستان است.

حق شناس گفت: باید با اقدامات جایگزین توسط جهاد کشاورزی و استفاده از روش های جایگزین نظیر آبیاری تحت فشار و بهبود ارقام محصولات کشاورزی توسط مرکز تحقیقات از فشار آبی بر استان بکاهیم. البته برای رفع مشکل آبی گرگان به عنوان یکی از ۳ مرکز استان کشور که بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز مردم این شهرستان از منابع آبی زیرزمینی تامین می شود ردیف بودجه در سال جاری برای ساخت سد میرداماد در نظر گرفته شده است.

استاندار بیان کرد: اگرچه گلستان استانی کشاورزی است اما توجه به کشت فرا سرزمینی در قزاقستان با وجود زمین های گسترده مورد توجه بوده و در این راستا پرواز گرگان به اکتائو راه اندازی شده و مراودات تجاری با توجه به حضور قزاق ها در استان وجود منطقه آزاد ،ایجاد بندر در گلستان و وجود شبکه ریلی می تواند ارتقا یابد.

وی افزود: در بازسازی مناطق سیل زده استان قریب به ۸ هزار خانه بازسازی و بیش از ۱۵ هزار خانه تعمیر شده و مرحوم مهندس تابش رییس فقید بنیاد مسکن کشور نیز نقش تأثیرگذاری در بازسازی های گلستان داشتند.

به گفته استاندار، طی بارندگی های اخیر بیش از ۴و نیم میلیون متر مکعب به آب پشت سدهای بوستان و گلستان اضافه شد.

وی در ادامه اظهار کرد: علی رغم اینکه کرونا تهدید جهانی بود اما خوشبختانه تجهیزات قابل توجهی به سیستم پزشکی استان اضافه شد و هفته گذشته نیز ۲۰ دستگاه ونتیلاتور جدید نیز به استان وارد شد.

حق شناس گفت: به گزارش مرکز آمار ایران گلستان رتبه ۹ در درآمد شهری و رتبه ۱۲ در درآمد های روستایی کسب کرده و امیدواریم با ارتقا صنایع تبدیلی و ایجاد محصولات نهایی در استان و پرهیز از خام فروشی با توجه به ظرفیت های نظیر منطقه آزاد شاهد رشد درآمد های سرانه باشیم.

وی افزود: دولت دوازدهم بیش از ۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور ایجاد کرده و پروژه راه آهن گرگان به مشهد به دلیل عدم تعهدات فایناسور های چینی و روسی اجرایی نشد اما راه آهن اینچه برون به گنبد به خراسان شمالی ردیف بودجه اخذ کرده است.

استاندار ادامه داد: تصمیمات ستاد ملی کرونا تنها تصمیمات قوه مجریه نیست بلکه تصمیمات فرا قوه ای است و نیاز است با توجه به شدت کرونا همه مردم اجرای پروتکل های بهداشتی نظیر فاصله گذاری اجتماعی و زدن ماسک را جدی بگیرند چراکه متاسفانه رعایت پروتکل های بهداشتی به ۳۹ درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: طرح طبیعت گردی در سطح ۲۲هکتار در جزیره آشوراده در آخرین روزهای سال ۹۹ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید که امیدواریم با توجه به سایت پشتیبان در ساحل بندر ترکمن این طرح موجب توسعه استان شود.

استاندار بیان کرد:  تقریباً ۲۰درصد خلیج گرگان خشک شده اما خوشبختانه با تصویب ستاد ملی احیای تالاب های کشور مقرر شده آب در خلیج به هر نحو ممکن تامین شود و اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان در ۵ سال توسط دستگاه های ذیربط تامین شود.

به گفته حق شناس، برای تامین برق استان اجرای سیکل ترکیبی نیروگاه برق علی آباد کتول راندمان این نیروگاه را از ۴۰ درصد به بالای ۶۰ درصد می رساند و زمینه رفع مشکلات استان را فراهم می آورد و البته در ناحیه صنعتی اترک به دنبال اجرای پنل های خورشیدی هستیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار