مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان به باغداران توصیه کرد: در صورت مشاهده آفت مگس مدیترانه‌ای در باغ‌های خود به کیلینک گیاهپزشکی برای دریافت مشاوره مراجعه کنند.

باغداران گلستانی برای مبازره با مگس مدیترانه‌ای چه اقدامی انجام دهند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، کیانوش حق نما با بیان اینکه از اوایل تیرماه گزارش‌هایی مبنی بر وجود این آفت در باغ‌های گلستان داشتیم افزود:کارشناسان کشاورزی روش‌های صحیح و موثر مبارزه با مگس مدیترانه‌ای را به باغداران آموزش می‌دهند و به آنها در راه مبارزه کمک می‌کنند.

وی گفت: با توجه به تخم‌گذاری آفت زیر پوست میوه، سم‌پاشی به ‌صورت معمول در کنترل این آفت تأثیری ندارد و کنترل شیمیایی باید به‌ صورت استفاده از طعمه مسموم باشد.

کیانوش حق نما همچنین حفظ بهداشت باغ را از اقدامات موثر برای مبارزه با این آفت برشمرد و گفت: جمع­ آوری و دفن میوه‌های آلوده در عمق ۵۰سانتیمتری خاک و یا نگهداری میوه­‌ها در کیسه­‌های نایلونی ضخیم و بدون منفذ و شخم سطحی باغات در حدی که به ریشه درختان آسیب وارد نکند اقدامات مهم در زمینه بهداشت باغ است.

وی همچنین افزود: برداشت بموقع میوه‌های رسیده، و برداشت زودهنگام برخی از میوه‌ها از جمله شلیل و هلو که فرآیند رسیدن آنها بعد از برداشت نیز ادامه پیدا می ­کند از روش‌های کنترل زراعی است.

او گفت: مگس مدیترانه ای یکی از مخربترین و خطرناکترین آفات محصولات کشاورزی محسوب می شود و به بیش از سیصد نوع گیاه و درخت حمله می کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار