مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به کاهش شدید حجم ذخیره آب سدهای این استان گفت که سرمایه‌گذاری برای زراعت تابستانه شالی در فصل زراعی آینده امکان‌پذیر نیست.

سرمایه‌گذاری برای زراعت تابستانه شالی امکان‌پذیر نیست

به گزارش خبرنگار گلستان 24، سیدمحسن حسینی اظهار کرد: به دلیل شدت خشکسالی در سال آبی جاری و کاهش آورد رودخانه ها، وضعیت آب مخازن سدهای استان در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

به گفته وی برای جلوگیری از خسارت خشکسالی، پیشنهاد حذف زراعت شالی به شیوه غرقابی با استفاده از آب چاه و کاهش ۲۰ درصدی زراعت شالی ( با استفاده از آبخوان ها) به سازمان جهاد کشاورزی و بهره برداران داده شده بود و انتظار می رفت که زراعت شالی در گلستان از ۲۰ هزار هکتار تجاوز نکند اما در حال حاضر سطح این محصول به ۶۰ هزار هکتار رسیده است.

به گفته وی، مطابق گزارش اخیر مسوولان سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیش از نیمی از کشتزارهای شالی استان تا آخر مرداد سال جاری به دلیل شدت خشکسالی و کاهش بارندگی، خشک خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان همچنین بر استفاده بهینه از آب موجود در بخش کشاورزی و شرب استان تاکید کرد و گفت : سرمایه گذاری در توسعه شبکه آبیاری نوین، جایگزین کردن زراعت محصولات کم آب طلب و مقرون به صرفه با معرفی و توجیه بهره برداران و توجه و عمل به برنامه جامع سازگاری با کم آبی در استان از مهمترین اقدامات است.

مطابق گزارش اخیر شرکت آب منطقه ای گلستان، میزان آب موجود در ۱۴ سد مخزنی استان در ۱۶ مرداد سال جاری، ۵۳.۳۹ میلیون متر مکعب معادل ۲۱.۹ درصد از ظرفیت سدها است که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۱۵.۱۳ میلیون مترمکعب آب معادل ۴۷.۱درصد بود.

گلستان ۱۴ سد بزرگ مخزنی شامل کوثر، شهید چمران، بوستان، گلستان، شهید ایمری، شهید قربانی، نگارستان، وشمگیر، شهید دستغیب، کرند، دانشمند، اینچه برون، تالاب - سد آلماگل و آلاگل و سه سد تنظیمی لاستیکی در مسیر گرگانرود به نام‌های گنبد، دیگچه و خواجه نفس دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار