مدیرکل مدیریت بحران گلستان:

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: امسال تا کنون یکصد و ۹۱مورد آتش سوزی در این عرصه‌ها در استان داشتیم.

یکصد و ۹۱مورد آتش سوزی در سالجاری

به گزارش گلستان 24، رسول حسام شامگاه امروز در گفتگوی ویژه خبری با اعلام این خبر اظهار کرد:آتش سوزی عرصه‌های جنگلی و مرتعی در استان، نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲برابر شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر، اقدامات خوبی نظیر افزایش نیرو، ارتقای تجهیزات، استقرار بالگرد در منطقه، تشکیل مرکز مدیریت هوایی در سطح ملی و انسجام بخشی و هم افزایی، انجام شده، اما این اقدامات برای مواقع بحرانی، کافی نیست.

وی اضافه کرد: در راستای کمبود منابع اعتباری، در سطح ملی در حال رایزنی برای اختصاص حدود ۵هزار میلیارد تومان به سازمان مدیریت بحران کشور هستند.

عبدالرحیم لطفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز گفت: وسعت عرصه‌های جنگلی استان، ۴۵۲هزار هکتار و مرتعی، ۸۶۲هزار هکتار است.

لطفی افزود: در شرایط عادی به ازای هر یکهزار هکتار جنگل و برای هر ۱۵هزار هکتار مرتع، یک قُرقبان لازم است که در استان نداریم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه عامل بیشتر آتش سوزی‌ها در استان، منشاء انسانی دارد.

لطفی افزود: دوره‌های مستمر آموزشی و توجیهی برای جوامع محلی به طور مستمر در حال برگزاری است.

وی اضافه کرد: در مرز زمین‌های کشاورزی و عرصه‌های طبیعی، امسال ۳برابر پارسال، آتش بُر زدیم. برای پیشگیری و اقدام به موقع، علاوه بر استقرار دیده بانها، دوربین‌های حفاظتی نصب کردیم که به مرکز مونیتورینگ یگان حفاظت منابع طبیعی متصل است.

لطفی گفت: سامانه۱۵۰۴ را هم برای دریافت گزارش‌های مردمی، راه اندازی کردیم.

مسعود سلیمانی، معاون دادستان مرکز استان نیز که میهمان تلفنی بود، تاکید کرد: بر اساس قانون، آتش زدن عامدانه عرصه‌های ملی، ۳تا۱۰ سال حبس دارد.

سلیمانی افزود: بر این اساس، اگر آتش از مزرعه‌ای به این عرصه‌ها سرایت کند هم جرم محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: روشن کردن آتش در مجاورت جنگل باید با مجوز منابع طبیعی باید و صرف آتش روشن کردن، جرم است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار