کارشناس حوزه زراعت و باغبانی مدیریت جهادکشاورزی گنبد:

کارشناس حوزه زراعت و باغبانی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: کاشت درخت زیتون توجیه اقتصادی بالایی دارد زیرا علاوه بر ایجاد درآمد پایدار و بالاتر نسبت به درآمد سایر محصولات زراعی، اشتغال بیشتری دارد.

کاشت زیتون توجیه اقتصادی بالایی دارد

به گزارش خبرنگار گلستان 24، عزیز جاوید اظهار کرد: کاشت درخت زیتون در مناطق شمالی و شرقی گلستان بویژه اراضی حاشیه رودخانه‌های اترک و گرگانرود، توجیه اقتصادی بالایی دارد زیرا علاوه بر ایجاد درآمد پایدار و بالاتر نسبت به درآمد سایر محصولات زراعی، اشتغال بیشتری دارد.

وی افزود: درآمد هر هکتار زیتون که به طور معمول از سال چهارم شروع به باردهی می‌کند و از سال ششم به بعد به باردهی اقتصادی می‌رسد، بسته به میزان باردهی آن که از حداقل چهار تا پنج تن تا حداکثر هشت تا ۱۰ تن می‌رسد، متناسب با قیمت خرید بازار که امسال هر کیلوگرم آن بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ هزار ریال بود، قابل توجه است.

جاوید اضافه کرد: علاوه بر درآمد بالاتر زیتون نسبت به سایر محصولات زراعی مناطق شمالی و شرقی گلستان، هر هکتار زیتون برای پنج نفر در طول سال ایجاد اشتغال می‌کند که این رقم در فصل برداشت محصول چند برابر می‌شود ضمن اینکه تعداد قابل توجهی فرصت شغلی در واحدهای فرآوری این محصول در استان ایجاد می‌شود.

این کارشناس حوزه زراعت و باغبانی جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: تا شروع باردهی درختان زیتون و حتی در زمان باردهی می‌توان گیاه خارشتر که جنبه علوفه دارد کشت نمود که درآمد خوبی از این زراعت با توجه به گرانی قیمت علوفه عاید کشاورز و باغدار خواهد کرد.

جاوید تصریح کرد: لازمه محقق شدن همه مزایا، درآمد و اشتغالی که از محل کاشت درختان زیتون عاید افراد می‌شود، توجه جدی به اصول باغبانی و تغذیه درختان زیتون (آبیاری، هرس و استفاده از کودهای مناسب) است که بایستی مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه باید اصول باغداری و فواید کاشت و توسعه باغ های زیتون برای اهالی بیان و توجیه شود.

وی گفت: فقط گنبدکاووس قابلیت کاشت ۴۰ تا ۵۰ هزار هکتار زیتون (معادل نیمی از ظرفیت گلستان در توسعه باغ های زیتون) را دارد درحالی که هم اکنون حدود سه هزار هکتار باغ زیتون دارد که ۲ هزار هکتار آن بارور است ضمن اینکه بزرگترین باغ زیتون یکپارچه کشور به‌ مساحت تقریبی ۷۰۰ هکتار در این شهرستان مرزی ایجاد شده است.

جاوید، بیشتر ارقام موجود زیتون در گنبدکاووس را "کرونایکی و آرییکن" دانست و اضافه کرد: این ۲ رقم اگرچه به سرما حساس هستند اما قدرت بازیابی بالایی حداکثر یک سال پس از سرما و باردهی را از سال دوم دارند که نمونه این سرما در سال ۹۵ سبب خسارت به باغ های زیتون این شهرستان شد.

به گفته وی با همه مطالب گفته شده و حساسیت درخت زیتون به سرما اما کاشت درخت زیتون و توسعه آن به شرط رعایت اصول باغبانی و تغذیه درخت، توجیه اقتصادی بالایی در گلستان بویژه نواحی شمالی و شرقی آن و اهالی این خطه دارد که باید مورد توجه مسوولان متولی و مردم قرار گیرد.

کارشناس زراعت و باغبانی جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: نمونه موفق از ایجاد باغ زیتون در دهستان کُرند (حاشیه رودخانه اترک) این شهرستان است که اکنون اهالی آن در قالب شرکت تعاونی هزار هکتار باغ زیتون دارند و برای آب مورد نیاز آن نیز آبندان ۵۰ هکتاری ۲ منظوره احداث کردند.

جاوید افزود: شغل بیشتر اهالی نواحی شمالی گلستان دامداری است که به اعتقاد آنها دام‌ها مانع رشد درخت در این مناطق هستند اما می‌توان با تامین علوفه موردنیاز دام‌ها از بقایای محصول اراضی زراعی و یا کاشت آن در بین درختان باغی، به تدریج بخشی از اراضی زراعی آنان را تبدیل به باغ زیتون کرد تا درآمد بیشتری عایدشان شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار