مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان مطرح کرد؛

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: در استان گلستان ۸۶ درصد منابع آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی، دو درصد در حوزه صنعت و ۱۲ درصد آن هم به مصارف شرب و بهداشت می‌رسد.

۸۶ درصد آب های زیرزمینی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود

به گزارش گلستان 24، سید محسن حسینی اظهار کرد: می‌توان با مدیریت صحیح در مصرف آب علاوه بر حفظ معیشت، بدون آسیب زدن به درآمدهای مردم و با شناسایی و اجرای طرح ها و راهکارهای مناسب، در مصرف این ماده حیاتی صرفه‌جویی کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: در سال آبی گذشته ۲۹ درصد کاهش بارش باران و نزدیک به دو درجه افزایش دما در سطح استان داشتیم که این امر باعث شد رودخانه های استان حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد کمبود آب و در بخش آب های زیرزمینی هم ۲۰ درصد کاهش یابد.

وی درخصوص تدابیر این شرکت در صرفه‌جویی بخش کشاورزی، گفت: ما در این راه در اولین گام به دنبال ترویج و آموزش عمومی، بعد به دنبال استفاده از روش‌های نوین آبیاری و دیگری اصلاح الگوی کشت و روی آوردن به کشت گیاهان کم آب طلب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: میزان آب تجدیدپذیر در استان ۲.۵ میلیارد مترمکعب است که از این میزان، ۱.۷ میلیارد مترمکعب قابل برنامه ریزی بوده و البته در برخی سال‌ها با توجه به شرایط خشکسالی، آب در دسترس کمتر از این مقدار است.

حسینی بیان کرد: برنامه‌های پیش بینی شده از سوی متولیان تهیه و توزیع آب زمانی اثربخش است که مردم هم با رعایت الگوی صحیح مصرف آب، از اسراف پرهیز و با صرفه جویی در مصرف این ماده حیات بخش، فرصت استفاده از آب را برای نسل های آینده هم فراهم کنند.

وی افزود: در استان گلستان با حدود دو نفر میلیون جمعیت، در طول سال برای هر فرد هزار و ۲۵۰ مترمکعب آب برای مصارف مختلف وجود دارد که این میزان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های عمده که همیشه مورد تاکید شرکت های آب و فاضلاب هم قرارگرفته، مدیریت مصرف با هدف کنترل و کاهش مصارف غیرضروری است.

وی در پایان درباره مصادیق مدیریت مصرف آب شرب، استفاده از شیرهای اهرمی، استفاده از مخزن ذخیره به ازای هر واحد مسکونی و پمپ و گزارش استفاده غیر مجاز از آب را از جمله موضوعات قابل توجه مشترکان در این زمینه نام برد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار