مدیرعامل شرکت گاز گلستان:

مدیرعامل شرکت گاز گلستان گفت: در گلستان ۶۱۴ هزار مشترک از گاز طبیعی استفاده کرده و ۸۰ درصد مصرف در فصل زمستان مربوط به بخش خانگی و تجاری است.

۸۰ درصد گاز مصرفی در حوزه خانگی است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، علی طالبی اظهار کرد: ایران دومین ذخایر گازی جهان را داشته اما با میزان مصرفی که دارد چهارمین مصرف کننده گاز طبیعی در جهان است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۸ درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند، افزود: در گلستان ۶۱۴ هزار مشترک از گاز طبیعی استفاده کرده و ۸۰ درصد مصرف در فصل زمستان مربوط به بخش خانگی و تجاری است.

وی بیان کرد: میزان مصرف گاز در مهر ماه دو میلیون مترمکعب بود اما هم اکنون به هفت میلیون رسیده و در اوج بار به ۱۵ میلیون مترمکعب هم می‌رسد و این وضعیت مصرفی نامطلوب است.

طالبی گفت: دیسپاچینگ ملی برای صنایع از جمله نیروگاه و کارخانه سیمان محدودیت اعمال کرده و آنها از ۱۵ آبان باید به سمت مصرف سوخت مازوت بروند.

وی عنوان کرد: در گذشته نیاز گازی گلستان از ترانزیت گاز از سمت سرخس به نکا تأمین می‌شد ولی با توجه به افزایش مشترکان، هم اکنون گاز استان می‌تواند از چهار مسیر، خط سرخس به نکا، خط ویژه وارداتی از ترکمنستان در کردکوی، خط ۴۲ اینچ دامغان-کیاسر- نکا که از غرب وارد می‌شود و خط علی آباد کتول از سمت شاهرود، تأمین شود اما از هر طرفی که حساب کنیم گلستان در انتهای خط قرار دارد.

وی افزود: دو سناریو برای زمستان پیش بینی شده نخست این‌که با مذاکرات دیپلماسی بتوانیم از واردات گاز ترکمنستان استفاده کنیم و دیگر سناریوی بدون گاز ترکمنستان و تأمین از خطوط داخلی که در سال گذشته این اتفاق افتاد.

طالبی بیان کرد: این امر باعث افت فشار گاز در استان شده و باید واحدهای پرمصرف از مدار خارج شود.

وی ادامه داد: باید ذخیره سازی سوخت مایع توسط صنایع انجام شده و آنها با هماهنگی شرکت نفت و گاز از سوخت مازوت استفاده کرده و برای دو ماه ذخیره داشته باشند تا تولید مختل نشود.

طالبی گفت: در سال گذشته حدود دو هفته، گاز برخی از صنایع قطع شد اما بسیاری از واحدها از سوخت ذخیره استفاده کردند.

مدیرعامل شرکت گاز گلستان توضیح داد: ۶۰ درصد تولید گاز در مخازن جنوبی اتفاق می‌افتد و این در حالی است که یک سوم نیمه شمالی کشور ۷۵ درصد مصرف گاز را به خود اختصاص می‌دهند و با توجه به فاصله همواره این مشکلات در زمستان وجود دارد.

وی متذکر شد: در اوج مصرف سیاست ما پایداری گاز خانگی و تجاری بوده و باید گاز واحدهای صنعتی گروه A، مراکز نظامی، امنیتی و بیمارستان‌ها و غیره را حفظ کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار