رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان :

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت:در حال حاضر در استان با بحران آب مواجه هستیم.

گلستان با بحران آب روبرو است

به گزارشگلستان 24، نجفی نژاد  اظهار کرد: بخش قابل توجهی از منابع آب‌های زیرزمینی به استان صرف تولید در حوزه کشاورزی می‌شود، پس باید به گونه‌ای این منابع جبران شود تا در درازمدت با بحران روبرو نشویم.

وی ابراز کرد: استانی که ماموریت تامین امنیت غذایی کشور را بر دوش می‌کشد، نیازمند توجه جدی در بحث آب، اعتبارات، اجرای سیاست گذاری‌های درست و سرمایه گذاری مناسب برای پیشرفت است.

وی گفت: به هرحال در کشور موضوع آب و چالش‌های اجتماعی به مرزهای نامناسبی نزدیک می‌شود، طبیعتاً اگر فکری نکنیم و برنامه‌ریزی درستی در این حوزه‌ها نشود، در آینده، استان هم با این چالش‌ها مواجه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با اشاره به بهره برداری بیش از اندازه از خاک گفت: خاک یکی از سرمایه اساسی تولیدات کشاورزی بوده که به دلیل بهره برداری بیش از اندازه از آن به شدت تهدید می‌شود، هم اکنون مواد آلی خاک استان به شدت کاهش یافته است.

نجفی نژاد افزود: اگر درباره موضوع خاک، مدیریت صحیح و درستی انجام نشود در آینده با بحران‌های بیشتری روبرو می‌شویم.

وی ادامه داد: دانشگاهیان انتظار دارند، رئیس‌جمهور توجه ویژه‌ای را به برنامه‌های عملیاتی استان داشته و اقدامات مناسبی را برای زیرساخت‌های تولید کشاورزی گلستان برای تامین امنیت غذایی کشور داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان بیان کرد: گلستان دارای طرح‌های کلان و نیمه کلان زیادی است که طبیعتاً باید برای راه اندازی سریع‌تر آنها اقدام شود.

وی اضافه کرد: همچنین باید افق‌های جدیدی طراحی شده تا مردم استان بتوانند در فرآیند توسعه کشور نقش قابل توجهی داشته باشند، ضمن اینکه منابع و زیرساخت‌ها کمتر دچار تهدید و مشکل شوند.

وی افزود: گلستان سهم قابل توجهی در تامین امنیت غذایی کشور داشته به طوری که در بسیاری از محصولات استراتژیک جزو چند استان اول، دوم و سوم کشور است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان افزود: هم اکنون استان در زمینه تولید گندم، کلزا، دانه‌های روغنی و پنبه سرآمد بوده و سهم قابل توجهی از تولید این محصولات را در کشور به خود اختصاص داده است.

نجفی نژاد ادامه داد: گلستان از جمله استان‌های با ظرفیت‌های کشاورزی بوده و بخش قابل توجهی از فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی در این راستا است لذا آن است که توجه و حمایت بیشتری از بخش شود.

وی اضافه کرد: این حجم از کار و تولید در حوزه کشاورزی در استان، طبیعتاً آثار و تبعات زیست محیطی زیادی را در بر دارد و برای اینکه بتوانیم محیط زیست پایدارتری را شاهد باشیم، باید به حفظ و نگهداری این منابع هم توجه کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار