رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان این که انتخاب مسیر ریلی جدید برای گلستان نیازمند مطالعه بیشتر است، گفت: دو طرح برای ایجاد مسیر ریلی ترانزیتی جدید در گلستان پیشنهاد شد.

مسیر ریلی جدید برای گلستان نیازمند مطالعه بیشتر است

به گزارش گلستان 24، علی محمد چوپانی اظهارکرد: در سفر وزیر اقتصاد به گلستان موضوع راه آهن اینچه برون- آزادشهر- شاهرود مطرح و مزیت های آن برشمرده شد و به عنوان پیشنهاد به صورت مکتوب به شورای گفتگو ایمنی این طرح را اعلام کردیم.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان افزود: همچنین علاوه بر طرح مسیر پیشنهادی فعلی، مسیر دیگری هم مشخص شد تا با توجه به کوهستانی بودن مسیر شاهرود که مستلزم هزینه های بالایی است، بررسی انجام شود آیا می توانیم مسیر جایگزین داشته باشیم یا خیر؟

وی بیان کرد: مسیر پیشنهادی جدید از سمت گنبدکاووس- دوراهی کلاله- جنگل گلستان بوده و از دشت عبور می کند و به خط جاجرم متصل خواهد شد و از آنجا به جنوب می رود.

چوپانی اضافه کرد: اما از لحاظ ژئوپلتیک جغرافیایی، اینچه برون- آزادشهر- شاهرود بهترین مسیر است چون دسترسی مردم شرق استان را هم به راه آهن میسر کرده و مسیر هم کوتاه تر خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان گفت: در دیدار با وزیر اقتصاد مقرر شد این طرح در ردیف بودجه سال بعد پیش‌بینی شده تا وزارت راه و شهرسازی بتوانند این پروژه را عملیاتی کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۰ روز زمان صرف می شود تا بار از بنادر جنوبی به گلستان برسد لذا این امر نشان می دهد این مسیر کارآیی لازم را ندارد و قطعاً باید مسیر جایگزین ایجاد کنیم.

طبق گفته چوپانی مسیر جایگزین پیشنهادی در مقایسه با دو طرح فعلی در دست اقدام یکی برقی کردن خط گرمسار و دیگری راه آهن گرگان- مشهد، تنها ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار لازم داشته و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو صرفه جویی خواهد داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار