رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس:

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس گفت: عملیات مایه‌کوبی ۳۰ هزار راس گاو و گوساله علیه بیماری لمپی اسکین (آبله گاوی) از امروز چهارم فروردین در مناطق روستایی این شهرستان به صورت رایگان آغاز شد.

مایه کوبی دام‌های سنگین گنبدکاووس علیه بیماری آبله گاوی آغاز شد

به گزارش گلستان 24، نادر گوگلانی با اشاره به اینکه اجرای این طرح به مدت ۴۰ روز ادامه دارد، از روستاییان بخش مرکزی و داشلی برون گنبدکاووس خواست همکاری لازم را با پنج تیم بخش خصوصی اجرا کننده این طرح داشته باشند.

وی افزود: انجام مایه‌کوبی بدن دام‌ها را در بهار و تابستان در مقابل نیش حشرات به عنوان یکی از عوامل انتقال ویروس لمپی‌اسکین مقاوم می‌کند. 

بیماری آبله گاوی که بین دامپزشکان با نام لمپی‌اسکین نیز شناخته می شود، بیماری دامی پوستی خطرناکی است که در صورت شیوع، خسارات فراوانی به دامداران مانند هزینه درمان بالا، کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری و کاهش کیفیت پوست وارد می‌کند؛ این بیماری بین انسان و دام مشترک نیست.

معدوم سازی ۶۴۸ کیلوگرم گوشت در گنبدکاووس

وی از معدوم سازی ۶۴۸ کیلوگرم گوشت مرغ، آلایش و لاشه بز فاسد با اجرای طرح تشدید نظارت تیم‌های دامپزشکی در گنبدکاووس خبر داد و گفت: طرح تشدید نظارت بهداشتی اداره دامپزشکی شهرستان به مناسبت عید نوروز و ماه مبارک رمضان از ۱۴ اسفند آغاز شد و تا ۱۶ اردیبهشت ادامه دارد.

به گفته وی، سه تیم از کارشناسان دامپزشکی با هدف کمک به ارتقای امنیت غذایی مردم هر روز از ساعت هشت تا ۲۰ در حال بازدید از حدود ۶۰۰ مرکز تولید، نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی فعال در شهرستان هستند.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس ادامه داد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون پرونده هفت متخلف در حوزه فرآورده‌های خام دامی شهرستان به مراجع قضایی ارجاع و ۶۴۸ کیلوگرم گوشت مرغ، آلایش و لاشه بز فاسد معدوم شد. 

گوگلانی گفت: مردم در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در مراکز تولید، نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی شهرستان می توانند با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

وی از مردم شهرستان خواست برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکلی در سلامت خانواده‌هایشان حتما گوشت مرغ و قرمز و تخم مرغ مصرفی خود را از مراکز مجاز دارای پروانه عرضه کننده محصولات پروتئینی با مهر دامپزشکی خریداری کنند.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس گفت: همچنین کارشناسان دامپزشکی در قالب تیم‌های مشترک با همکاری مرکز بهداشت، تعزیرات حکومتی و اداره صنعت، معدن و تجارت در طول هفته بر رعایت بهداشت در رستوران‌ها نظارت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار