مدیر جهاد کشاورزی گنبد:

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس از مشاهده لکه‌ای بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دهستان فجر، سلطانعلی و باغلیمرامه این شهرستان خبر داد و از کشاورزان خواست برای جلوگیری از گسترش این آفت هر چه سریعتر مزارع را سم‌پاشی کنند.

مشاهده لکه‌ای بیماری زنگ زرد در مزارع گندم /سمپاشی ضروری است

به گزارش گلستان 24، حبیب الله زارع روز اظهار کرد: آفت زنگ زرد هنوز در مزارع گندم گنبدکاووس فراگیر نشده اما نسبت به سال گذشته روند روبه افزایش دارد لذا اقدامات لازم برای پیشگیری و کانون کوبی و جلوگیری از گسترش آن در حال انجام است.

وی عامل بیماری (پاتوژن)، شرایط جوی (دما و رطوبت) و حضور میزبان(گندم) را دلایل به‌وجود آورنده بیماری زنگ زرد برشمرد و گفت: امسال هر سه عامل دست به دست هم داده و شدت بیماری در شهرستان به‌صورت بی‌سابقه‌ای زیاد شده است.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس تصریح کرد: طبق بازدیدهای به عمل آمده در چند روز اخیر کانون‌های زنگ زرد در ارقام مختلف مشاهده شده است و مزارع گندم شهرستان در وضعیت قرمز هشدار شیوع بیماری قرار دارند.

زارع ادامه داد: به تمام کارشناسان پهنه، کلینیک‌های گیاهپزشک و جهش تولید تاکید می‌شود ضمن بازدید مستمر، دقیق و فوری از مزارع تحت پوشش، نسبت به آگاهی دادن به کشاورزان و ارائه توصیه طبق دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور اقدام کنند.

وی یادآور شد: علایم بیماری زنگ زرد گندم با توجه به نوع رقم و شرایط آب و هوایی، دارای شدت و ضعف است و به طور معمول در بهار زودتر از سایر آفت‌ها ظاهر می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس اظهارداشت: علایم بیماری ابتدا روی برگ‌های جوان گندم به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زردِ مایل به نارنجی ظاهر شده و سپس این جوش‌ها به هم می‌پیوندند و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر ۲ سطح برگ، نمایان می‌شود.

زارع افزود: هر کدام از این جوش‌ها حاوی هزاران "یوریدیوسپور" است که فعالترین شکل تکثیر قارچ عامل بیماری به حساب می آید و باعث توسعه بیماری در فصل رشد گندم در مزارع بوده و بیماری را از یک سال به سال دیگر منتقل می‌کند.

به گفته وی این بیماری در صورت شرایط آب و هوایی مناسب بر روی ارقام حساس به صورت اپیدمی در می‌آید.

مزارع گندم حوزه دهستان فجر، سلطانعلی و باغلیمرامه این شهرستان با توجه به شرایط جوی و رطوبت بالای خاک به صورت لکه‌ای درگیر بیماری زنگ زرد شده است که کشاورزان سمپاشی را برای مقابله با این آفت آغاز کردند.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس سطح کشت گندم شهرستان را ۱۰۷ هزار هکتار اعلام و پیش بینی کرد حدود ۱۴۰ هزار تن محصول امسال از این عرصه برداشت شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار