مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبد:

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گنبد از خسارت به بیش از ۲۵ هزار هکتار از مرازع این شهرستان، در پی خشکسالی امسال خبر داد.

۲۵ هزار هکتار از مرازع گنبد دچار خسارت خشکسالی شده اند

به گزارش گلستان 24، حبیب‌الله زارع در نشست شورای کشاورزی گنبدکاووس با محوریت برداشت محصولات پاییزه اظهار کرد: خشکسالی به ۱۸ هزار و ۴۰۰ هکتار از مزارع گندم و پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع جو این شهرستان به طور عمده در نواحی شمالی ۱۰۰ درصد خسارت زد. 

حبیب‌الله زارع اظهارداشت: علاوه بر آن خشکسالی به ۲ هزار هکتار از مزارع کلزا شهرستان بین ۱۰ تا ۳۰ درصد خسارت زد. 

وی بیان کرد: فصل برداشت محصولات زراعی پاییزه در این شهرستان فرا رسیده و نیاز است تا هماهنگی لازم در این رابطه با دستگاه‌های مرتبط انجام شود. 

 به گفته وی سال‌زراعی جاری ۱۰۷ هزار و ۹۹۰ هکتار گندم، ۲۱ هزار و ۴۲۷ هکتار جو، ۶ هزار و ۲۵۱ هکتار کلزا، ۲۷۸ هکتار چغندر قند، ۳۶۰ هکتار نخود آبگوشتی و ۶۵۸ هکتار نخود فرنگی در گنبدکاووس کشت شد که در مقایسه با سال گذشته سطح کشت در محصول جو به دلیل کمبود نهاده‌های دامی و تقاضای کشاورزان  ۳۵ درصد افزایش و در محصول کلزا به دلیل باران کم و از دست دادن فرصت کشت در ماه‌های ابتدایی فصل پاییز ۲۵ درصد کاهش یافت. 

 مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: سه هزار و ۵۲۸ تن انواع بذور گندم، جو و کلزا در اختیار زارعان شهرستان قرار گرفت و ۲۰ هزار تن انواع کود هم توزیع شد که با توجه به کاهش قیمت پیش بینی می‌شود استفاده از کود فسفاته و پتاسه تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

در ادامه معاون استاندار و فرماندارویژه گنبدکاووس از دستگاه‌های مرتبط خواست برای جلوگیری از سوء استفاده فرصت طلبان نظارت ویژه‌ای در بحث توزیع آب و برداشت محصولات کشاورزی شهرستان داشته باشند.

مهدی دهرویه اظهار کرد:  نظام جمهوری اسلامی نشان داده برای تامین امنیت با هیچ فردی تعارف ندارد و نباید اجازه داد وحدت مثال زدنی مردم منطقه دچار اختلال گردد.

وی همچنین از مسوولان شهرستانی خواست اطلاع رسانی دقیق را به کشاورزان نسبت به وضعیت خشکسالی و مدیریت مصرف آب در مزارع و همچنین مراحل مراجعه برای دریافت خسارت بیمه داشته باشند.

فرماندار گنبدکاووس گفت: نیاز است توزیع به موقع سوخت با همکاری شرکت نفت، هماهنگی آتش نشانی، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها برای جلوگیری و مقابله با هرگونه آتش سوزی در زمان برداشت محصولات، فعال سازی به موقع مراکز خرید، پاکسازی حاشیه جاده‌ها از علف‌های هرز و اولویت قراردادن رهاسازی آب به مزارع کشاورزی در اولویت برنامه‌های شهرستان قرار گیرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار