نماینده مردم غرب گلستان:

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه شکسته شدن سد ذخیره کننده پساب ید در سال ۱۳۹۹ گفت: تخلیه فاضلاب کارخانه در ۲ سال گذشته خسارت شدیدی به مراتع و اراضی پیرامون وارد کرده و جوامع پیرامونی مدعی هستند که زیان های مالی گسترده ای به دامداری و احشام آنان وارد شده است.

خسارت شدید به مزارع با تخلیه فاضلاب کارخانه ید

به گزارش گلستان 24، عبدالجلال ایری اظهار کرد: کاهش اثرات زیست محیطی فاضلاب و پساب صنایع استحصال ید در شمال استان گلستان به تدبیر ویژه احتیاج دارد. 

وی افزود: چند ماه است که اهالی ۲۰ شهر و روستای پیرامون صنایع ید واقع در شمال شهرستان آق قلا با مکاتبات متعدد پیگیری حل معضل پساب این منطقه هستند.

ایری افزود: بر اساس نامه مکتوب نهاد مربوط پساب تولیدی در این واحدهای صنعتی پرتوزا بوده و این موضوع به صورت رسمی ابلاغ شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه شکسته شدن سد ذخیره کننده پساب ید در سال ۱۳۹۹ تصریح کرد: تخلیه فاضلاب کارخانه در ۲ سال گذشته خسارت شدیدی به مراتع و اراضی پیرامون وارد کرده و جوامع پیرامونی مدعی هستند که زیان های مالی گسترده ای به دامداری و احشام آنان وارد شده است.

ایری خاطرنشان کرد: ضرورت دارد برای بررسی دقیق موضوع مراکز تحقیقاتی ذیصلاح هر چه سریعتر نسبت به آثار و تبعات پساب حاصله در منطقه بررسی های علمی را در دستور کار قرار دهند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر با کمترین باد شاهد وقوع ریزگردهایی هستیم که از محل نشر پساب در پیرامون صنایع شکل گرفته و به سوی مناطقی همچون شهر انبارالوم و روستاهای پیرامون می وزد و سبب انتقال ذرات آلوده به مناطق مسکونی می شود.

ایری یادآور شد: تاکنون اقدام موثر و بهبود بخشی از سوی محیط زیست و یا سایر دستگاه های متولی در خصوص مدیریت میلیون ها لیتر پساب تولیدی در این صنعت انجام نشده است.

کارخانه های تولید ید در ۲۷ کیلومتری شمال شهرستان آق ‌قلا استان گلستان و در نزدیکی مرز اینچه برون قرار دارند.

در جهان فقط ۱۰ کشور از جمله ترکمنستان، آذربایجان، آمریکا، چین، روسیه، شیلی، ژاپن و ایران تولیدکننده ید هستند.

حداقل ۲۴ نوع ماده یددار وجود دارد و مصارف این ماده معدنی در صنایع داروسازی (مانند قرص های تیروئید) ، صنایع پتروشیمی (به عنوان کاتالیزور)، ساخت داروهای ضدعفونی کننده دامی و مواد شیمیایی (کلیه ترکیبات یددار) است.

این ماده معدنی در ساخت اسید استیک، کائوچو، رنگدانه، موادآلی، تولید فلزات با خلوص بالا، مکمل غذایی، تایر اتومبیل، صنایع هوا فضا و الکترونیک به کار می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار