رییس منابع‌طبیعی گرگان:

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان گفت: مسوولان ادارات کمبود خودرو کمک دار این اداره را برای مقابله با آتش در عرصه های طبیعی شهرستان به ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته تامین کنند.

نیازمند استقرار بالگرد و خودور برای مقابله با آتش سوزی در منابع طبیعی گرگان هستیم

به گزارش گلستان 24، رسول مقسم روز یکشنبه در نشست خبری افزود: این مشکل منابع طبیعی با تامین ۲ دستگاه خودرو کمک دار توسط نهادهای شهرستانی برای مقابله با آتش در عرصه ها طبیعی برطرف می شود.

وی ادامه داد: اکنون این اداره روزانه ۱۵ نفر نیرو با چهار دستگاه خودروی کمک دار برای مقابله با آتش در عرصه های منابع طبیعی شهرستان در اختیار دارد که همیشه آماده باش هستند.

وی استقرار بالگرد مقابله با آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی در گرگان دیگر نیاز برشمرد و افزود: این اقدام می تواند علاوه بر گرگان ، به سایر شهرستان های استان خدمات مقابله با آتش ارایه شود.

به گفته مقسم اکنون با پیگیری صورت گرفته بالگرد جمعیت هلال احمر مستقر شده و از این ظرفیت در مواقع ضروری در گرگان و سایر شهرستان های استان استفاده می شود.

وی گفت: برای نشست و برخاست و آبگیری بالگرد به منظور اطفای حریق در عرصه های منابع طبیعی شهرستان، آب بندان ها از جمله محمدآباد و " نومل " جانمایی شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان همچنین بر استقرار خودروی آتش نشان در روزهای پنجشنبه و جمعه در منطقه سرعلی آباد واقع در مسیر گرگان به توسکستان تاکید و اضافه کرد: اکنون از ظرفیت خودروهای آتش نشان دهیاری ها و شهرداری ها برای مقابله با آتش در عرصه های منابع طبیعی شهرستان در روزهای گرم پیش رو استفاده می شود.

وی افزایش شمار دیده بان در عرصه های جنگلی از سه به ۶ تن و آغاز فعالیت آن ها از اواسط خرداد ماه، مشخص کردن ۱۵ نقطه با "چی پی اس" برای گزارش دهی در زمان وقوع آتش و تسریع در اجرای عملیات اطفای حریق، به روز رسانی تجهیزات اطفای حریق اعم از خودرویی و انفرادی، تشکیل ۶ گروه اطفای حریق هر کدام با ۱۱ نیروی آموزش دیده، آغاز آتش بُر میان مرز اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی به طول ۳۰ کیلومتر از ۱۰ روز قبل به منظور ممانعت از سرایت آتش از مزرعه به عرصه های طبیعی، برگزاری رزمایش برای آمادگی با همکاری شهرداری، بخشداری ، اعضای شورای اسلامی و پایگاه های بسیج ، نصب تابلو های هشدار دهنده از آثار زیانبار آتش در عرصه های طبیعی و کلاس های آموزشی مقابله با حریق را از دیگر برنامه های اجرا شده و در دست اقدام این نهاد برشمرد.

مقسم با اشاره به نیروی انسانی این نهاد افزود: این اداره دارای ۶۹ نیروی حفاظتی در اختیار دارد و کمبود در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی این شهرستان شامل ۸۱ هزار هکتار جنگل و ۲۲ هزار هکتار مرتع نداشته به طوری که به ازای هر نیرو، حفاظت ۲ هزار هکتار عرصه می رسد و با استاندارد جهانی برابری دارد.

وی گفت: با وجود این برنامه ریزی و اقدام صورت گرفته توسط این اداره برای مقابله با آتش در عرصه های منابع طبیعی شهرستان، همراهی بیش از گذشته شهروندان گرگان و روستاییان منطقه در همراهی با نیروهای حفاظتی و پیشگیری از وقوع آتش را می طلبد.

به گفته وی ۹۹ درصد حریق در عرصه های منابع طبیعی گرگان به خاطر سهل انگاری و عمدی از سوی برخی از افراد حضور یافته در دامن طبیعت صورت می گیرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان اضافه کرد: وجود هزار و ۴۶۲ هکتار جنگل دست کاشت در حاشیه شهر گرگان از جمله هزار پیچ، بولوار صیاد شیرازی، اوزینه و نومل از جمله مناطق پُر خطر وقوع آتش به شمار می روند که باید حفاظت از عرصه های این مناطق تا شهریورماه دوچندان شود.

وی خاطرنشان کرد: سال قبل ۱۲۹ حریق ها با سطح آتش در عرصه ها ۳۰ هکتار ثبت شد در حالی از لحاظ تعداد حریق نسبت به سال ۹۹ افزایش داشته ولی سطح درگیر حدود ۸۸ درصد کاهش دارد و علت آن برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه های برای مقابله با آتش در عرصه های منابع طبیعی شهرستان بوده است.

کاهش چشمگیر ساخت و ساز در زیارت گرگان

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرگان گفت: با اجرای طرح ممنوعیت ورود مصالح ساختمانی به روستای زیارت گرگان از دی ماه پارسال، اکنون ساخت و ساز غیرمجاز در این منطقه ۸۰ درصد کاهش یافته است.

مقسم افزود: در این بازه زمانی، ۱۶ دستگاه اعم از نیسان و کامیون دارای بار مصالح ساختمانی برای ورود به روستای زیارت توقیف شده است.

وی ادامه داد: طرح ممانعت از ورود مصالح غیرمجاز ساختمانی به زیارت با استقرار کانکس در جوار پاسگاه نهارخوران از دی ماه پارسال با همکاری دستگاه های مرتبط از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، امور اراضی جهادکشاورزی، شهرداری گرگان، شرکت آب منطقه ای و انتظامی به اجرا در آمده است.

به گفته وی ورود مصالح ساختمانی به روستای زیارت با مجوز دهیاری دارای پروانه ساخت و ساز مجاز صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق قانون ماده ۱۶ ، نظارت و برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه زیارت به حفاظت محیط زیست واگذار شده و منابع طبیعی و آبخیزداری تنها به استعلام متقاضیان پاسخ می دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار