مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با تاکید بر نقش آموزش و توانمندسازی جوامع بومی و محلی در پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع گفت: در راستای رسیدن به این هدف ساکنان ۱۰۰ روستای گلستان آموزش مقابله با آتش در عرصه‌های منابع طبیعی را فرا گرفتند.

ساکنان ۱۰۰ روستای جنگلی گلستان آموزش مقابله با آتش را فرا گرفتند

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالرحیم لطفی روز چهارشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این روستاها بیشتر در حاشیه یا داخل جنگل قرار دارند و در هر روستا یک گروه ۱۱ نفره برای مقابله با آتش سوزی احتمالی در عرصه ها سازماندهی شدند.

به گفته وی این اداره کل هزار و ۱۰۰ نیروی بومی آموزش دیده برای مقابله با آتش در عرصه های جنگلی در اختیار دارد تا در مواقع ضروری از این ظرفیت در کنار جنگلبانان استفاده کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: تجهیز این تعداد نیروهای آموزش دیده به تخصیص ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا تجهیزات ضروری از جمله دمنده، لباس اطفا حریق، شن کش و فلسک‌بک خریداری و در اختیار آنان قرار گیرد.

لطفی گفت: ۱۵۰ روستای اولویت‌دار برای سازماندهی و آموزش نیروهای بومی در پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی جنگل در گلستان شناسایی شدند که تاکنون این طرح در ۱۰۰ روستا اجرا شد.

وی بیشترین عامل آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی گلستان را خطای انسانی دانست و گفت: با توجه به نقش و اهمیت موضوع آموزش در پیشگیری از خطراتی که متوجه منابع طبیعی است، آموزش به همیاران طبیعت، گروه های مردمی و مرتعداران و جوامع محلی حاشیه جنگل در اولویت فعالیت های این اداره کل قرار دارد.

مطابق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، پارسال ۸۴۴ هکتار از مساحت جنگل‌ها و مراتع این استان در آتش سوخت.

 کمبود زیر ساخت ها، گرانی تجهیزات پایش و کنترل حریق، کمبود نیرو و نداشتن بالگرد از دغدغه های متولیان جنگل های هیرکانی گلستان در مواجهه با آتش سوزی است که بخشی ازاین تنگناهها را باید با توانمندسازی و بهره گیری از ظرفیت جوامع حاشیه نشین این عرصه ها کاهش داد.

جنگل‌ها و مراتع از جمله ثروت‌هایی هستند که نقش کلیدی در ایجاد زیستگاه‌های حیات وحش، تولید اکسیژن، کاهش آلودگی، جذب دی‌اکسیدکربن، حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری، کنترل ریزگردها، و حفظ آب و خاک دارند.

گلستان یکی از  استان های غنی در حوزه جنگل محسوب می شود، گلستان فارغ از آنکه از بیشترین و وسیع ترین رویشگاه سرخدار ایران در شهرستان علی‌آباد کتول و بهترین و غنی ترین رویشگاه های بلوط "بلندمازو" جهان در شهرستان گالیکش را برخوردار است صدها هزار هکتار از جنگل های هیرکانی را در دل خود جای داده است.

جنگل‌های هیرکانی زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده، ۹۸ گونه پستاندار و ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته ای است. سهم استان گلستان از مجموع حدود ۲ میلیون هکتار جنگل هیرکانی افزون بر ۴۵۲ هزار هکتار بوده و در مقایسه با مازندران و گیلان از سطح کمتری برخوردار است.

هر چند در فرآیند ثبت جنگل هیرکانی مناطق جنگل ابر، افراتخته و جهان‌نما از گلستان در قالب جنگل های هیرکانی به ثبت جهانی رسید اما سایر مناطق استان نیز فسیل های زنده ارزشمندی هستند که ارزش گذاری مادی برای آن غیرممکن به نظر می رسد.

آتش‌سوزی یکی از عوامل اصلی تغییر در اکوسیستم‌های طبیعی از جمله جنگل هاست که در سالهای مختلف و بر اساس تغییرات اقلیمی شدت و ضعف تاثیرات مخرب آن افزایش یا کاهش می یابد.

گلستان ۴۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی در نوار جنوبی و ۸۶۲ هزار هکتار عرصه مرتعی در نوار شمالی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار