مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: 130 هزار هکتار از اراضی استان منشا گرد و غبار هستند و در معرص بیاابانی شدن قرار دارند.

130 هزار هکتار از اراضی استان منشا گرد و غبار هستند

به گزارش خبرنگار گلستان 24، عبدالرحیم لطفی در نشست خبری روز جهانی مقابله با بیابان زایی، اظهار کرد: در حال حاضر 3 هزار هکتار از اراضی استان در وضعیت بحرانی بیابانی شدن قرار دارند که نیازمنددتقدام فوری برای برون رفت از این بحران هستیم.

وی افزود: تغییرات اقلیمی، تغییر کاربری مراتع به اراضی کشاورزی، چرای غیر اصولی دام و خشک شدن تالاب ها از جمله دلایلی است که برشدت پیده بیابانی شدن افزوده است.

لطفی شیوع پدیده گرد و غبار در کشور و گلستان را ناشی از پویده بیابانی شدن عنوان کرد و گفت: این پدیده بیشتر در شمال گمیشان، گنبد کاووس و اینچه برون و شمال کشور ترکمنستان مشاهده می شود.

وی ادامه داد: چندسالی است برای مقابله با این پدیده اقداماتی از جمله کاشت گیاهان مقاوم با شوری و خشکی که در منطقه گمیشان و آق قلا و گنبد اجرایی شده تست.

لطفی ادامه داد: به همین منظور در سفر ریاست جمهوری مبلغ 115 میلیارد تومان برای مقابله با بیابان زایی احتصاص داده شده که 5 میلیارد تومان ان اختصاص پیدا کرده است.

مدیر کل منابع طبیعی با اشاره به اینکه بنیاد برکت و مستضعفان نقش مهمی در اجرای این طرح دارند، اظهار کرد: بسیاری از اراضی که دیگر در آنها کستی صورت نمیگیرد و بلا استفاده مانده اند می تواند با مشارکت مردم به مراتع خصوصی تبدیل شده و محصول آن به عنوان علوفه نیز به فروش برسد. 

وی افزود: ایستگاه های تولید بذر های متناسب با شوری خاک و خشکی در قرق، چپر قویمه و مراوه تپه است.

به گفته وی کاشت این بوته ها و کیاهان در مناطق خشک استان نه تنها موجب کاهش گرد و غبار می شود و  منبع غذایی بسیار خوبی برای دام ها است.

لطفی در رابطه با وضعیت بیابان های استان نیز گفت: مساحت بیابان های استان 306 هزار هکتار است و اراضی در معرض خطر بیابانی شدن هستند در گنبد کاووس، مراوه تپه، گمیشان ، آق قلا و آزادشهر قرار دارد .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار